Türk kamu yönetimi hızla değişmektedir. Sürecin en dikkat çeken aşaması Türkiye’de Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ya da Türk Tipi Başkanlık Sisteminin inşa edilmesidir. Bu sürece Türk kamu yönetimi açısından bakıldığında yönetici-yönetilen ilişkisine sağlıklı bir işlev kazandırabilecek olan modelin tarih
boyunca, istişare temelli olduğuna dair elimizde epey kaynak mevcuttur. İstişare, ülke ile ilgili kararların alınmasında tek başına yetkili olmamak, deneyimli devlet adamlarının görüşleri çerçevesinde politikalar oluşturmak noktasında büyük öneme sahiptir. Köklü bir tarihe sahip olan Türkler tarafından kurulan devletlerde hükümdara danışmanlık yapan çeşitli kurumlar oluşturularak meşveret usulü işletilmeye çalışılmış ve aslına bakılırsa Türk toplumu sadece 1980’lerde değil öncesinde kurulan bütün devletlerde yönetime katılımı amaçlayan kavramlarının içini doldurmaya çalışmıştır. Hiç şüphesiz ki demokratik, anayasal yönetim anlayışı denildiğinde aklımıza da halkın egemenliği, istişari nitelikteki uygulamalar, danışma meclisleri gibi birbirine sıkı sıkıya bağlı kavramlar gelmektedir. Bu çalışma ile danışma kavramı ve meclislerin sahip olduğu önem irdelenmiştir. Ayrıca bu inceleme geçmişten günümüze Türk kamu yönetiminde danışma meclisleri geleneğini görmek ve günümüz Cumhurbaşkanlığı Yüksek İstişare Kurulu’nu anlamak adına yol gösterici olma gayesindedir. Yeni hükümet sistemi hızlı karar alma ve hızlı uygulama mottosuna sahiptir. İstişare bu sırada ortaya çıkabilecek sorunları engin devlet tecrübesine sahip üyeler tarafından geliştirilen önerilerle giderebilecek işleve sahiptir. Çalışma literatür ve basın-yayın kuruluşlarının haberlerinin taramasıyla oluşturulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 22 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 25 |
Akademi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.