Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Drama Yazarlığı ve Dramaturji Bölümü Öğrencilerinin Dramatik Yazarlık Yönelimleri: Kocaeli Üniversitesi Örneklemi

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 32, 261 - 276, 25.06.2025
https://doi.org/10.31455/asya.1679582

Öz

Dramatik yazarlık eğitimine yönelik talep, tüm dünyada olduğu gibi, ülkemizde de her geçen gün artmakta; akademik eğitim almış yazar sayısı hızla çoğalmaktadır. Fakat diğer taraftan, akademik literatürde, çağdaş tiyatromuzla ilgili olarak, yazarından yönetmenine, oyuncusundan seyircisine, çalışma yapılmasına karşın, eğitim tarafı zayıf kalmış; özellikle de dramatik yazarlık eğitimi ihmal edilmiştir. Bu çalışma ise şu an yetişmekte olan dramatik yazarlara odaklanmakta ve bu bağlamda Drama Yazarlığı ve Dramaturji Bölümü öğrencilerinin dramatik yazarlık yönelimlerini anlamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, Kocaeli Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü Drama Yazarlığı ve Dramaturji Anasanat Dalı örneklem olarak seçilmiştir. Araştırma, öğrencilerin temel yönelimleri, dramaturjik yönelimleri, mesleki ve ticari yönelimleri, etik ve iradi yönelimleri, reji ve teknoloji yönelimleri olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Söz konusu araştırmada anket yöntemine başvurulmuş; kapalı uçlu soru tekniği ve Likert ölçeği bazlı maddelerle karma yapı içinde tasarlanmıştır. Elde edilen veriler, sayısal kodlara dönüştürülerek yüzdelik dilimlere ulaşılmış ve aritmetik ortalama ile veri analizleri gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Ankur, J. (2015). Likert scale: Explored and explained. British Journal of Applied Science & Technology, 7(4), 396-403.
  • Auslander, P. (1999). Liveness: performance in a mediatized culture. Routledge.
  • Aydemir, B. (2023). Kent - bellek - sanat ekseninde geçmişten günümüze Erzurum’da tiyatro. Folklor/Edebiyat, 29(115), 707-728. https://doi.org/10.22559/folklor.2410
  • Belkıs, Ö., Gümüş, Y., Şaşmaz, H., & Alpan, E. (2019). Türkiye ve Amerika’da dramatik yazarlık eğitim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1871-1889.
  • Bondaruk, G. (2025). Closed-ended questions: Types and examples. https://usersnap.com/blog/close-ended-questions/ adresinden 16.03.2025 tarihinde erişildi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Cramer, D., & Howitt, D. L. (2004). The Sage dictionary of statistics: a practical resource for students in the social sciences. Sage Press.
  • Dixon, S. (2007). Digital performance, a history of new media in theater, dance, performance art and installation. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • Henderson, M. (1996). Theater in America, 250 years of plays, players and productions (2.nd Edition b.). Harry N. Abrams Inc.
  • Kinne, W. (1954). George Pierce Baker and the American theatre. Harvard University Press.
  • Kocaeli Üniversitesi. (2025a). Drama yazarlığı ve dramaturji. https://gsf.kocaeli.edu.tr/sayfalar/drama-yazarligi-ve-dramaturji-5f8 adresinden 06.01.2025 tarihinde erişildi.
  • Kocaeli Üniversitesi. (2025b). Kocaeli Üniversitesi istatistik bilgileri. https://ogr.kocaeli.edu.tr/KOUBS/Istatistik/index.cfm adresinden 06.01.2025 tarihinde erişildi.
  • Koo, M., & Yang, S. (2025). Likert-type scale. Encyclopedia, 5(18), 1-11. https://doi.org/10.3390/encyclopedia5010018
  • Leonard, J. (1957). George pierce baker: Prism for genius. Retrieved from: https://www.thecrimson.com/article/1957/11/6/george-pierce-baker-prism-for-genius/
  • Sehwail, M. (2024). Close-ended questions: benefits, use cases, and examples. https://www.fullsession.io/blog/close-ended-questions/ adresinden 15.12.2024 tarihinde erişildi.
  • Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. https://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_%C3%96l%C3%A7ek_Haz%C4%B1rlama_K%C4%B1lavuzu adresinden 25.12.2024 tarihinde erişildi.
  • Turan, İ., Şimşek, Ü., & Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında Likert ölçeği ve Likert-tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 186-203.

Dramatic Writing Orientations of the Students of Drama Writing and Dramaturgy Department: The Sample of Kocaeli University

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 32, 261 - 276, 25.06.2025
https://doi.org/10.31455/asya.1679582

Öz

The demand for dramatic writing education is increasing day by day in our country as it is all over the world; the number of writers with academic education is increasing rapidly. However, on the other hand, in the academic literature, although there have been studies on our contemporary theatre, from the writer to the director, from the actor to the audience, the education side has remained weak; especially dramatic writing education has been neglected. This study, on the other hand, focuses on the playwrights who are currently being trained and aims to understand the dramatic writing orientations of the students of the Department of Dramatic Writing and Dramaturgy. In this context, Kocaeli University’s Department of Performing Arts, Branch of Drama Writing and Dramaturgy was chosen as the sample. The research consists of five sections: students' basic orientations, dramaturgical orientations, professional and commercial orientations, ethical and volitional orientations, direction and technology orientations. The questionnaire method was used in this research; it was designed in a mixed structure with closed-ended question technique and Likert scale based items. The data obtained were converted into numerical codes, percentages were reached and data analyses were performed with arithmetic mean.

Kaynakça

  • Ankur, J. (2015). Likert scale: Explored and explained. British Journal of Applied Science & Technology, 7(4), 396-403.
  • Auslander, P. (1999). Liveness: performance in a mediatized culture. Routledge.
  • Aydemir, B. (2023). Kent - bellek - sanat ekseninde geçmişten günümüze Erzurum’da tiyatro. Folklor/Edebiyat, 29(115), 707-728. https://doi.org/10.22559/folklor.2410
  • Belkıs, Ö., Gümüş, Y., Şaşmaz, H., & Alpan, E. (2019). Türkiye ve Amerika’da dramatik yazarlık eğitim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1871-1889.
  • Bondaruk, G. (2025). Closed-ended questions: Types and examples. https://usersnap.com/blog/close-ended-questions/ adresinden 16.03.2025 tarihinde erişildi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Cramer, D., & Howitt, D. L. (2004). The Sage dictionary of statistics: a practical resource for students in the social sciences. Sage Press.
  • Dixon, S. (2007). Digital performance, a history of new media in theater, dance, performance art and installation. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • Henderson, M. (1996). Theater in America, 250 years of plays, players and productions (2.nd Edition b.). Harry N. Abrams Inc.
  • Kinne, W. (1954). George Pierce Baker and the American theatre. Harvard University Press.
  • Kocaeli Üniversitesi. (2025a). Drama yazarlığı ve dramaturji. https://gsf.kocaeli.edu.tr/sayfalar/drama-yazarligi-ve-dramaturji-5f8 adresinden 06.01.2025 tarihinde erişildi.
  • Kocaeli Üniversitesi. (2025b). Kocaeli Üniversitesi istatistik bilgileri. https://ogr.kocaeli.edu.tr/KOUBS/Istatistik/index.cfm adresinden 06.01.2025 tarihinde erişildi.
  • Koo, M., & Yang, S. (2025). Likert-type scale. Encyclopedia, 5(18), 1-11. https://doi.org/10.3390/encyclopedia5010018
  • Leonard, J. (1957). George pierce baker: Prism for genius. Retrieved from: https://www.thecrimson.com/article/1957/11/6/george-pierce-baker-prism-for-genius/
  • Sehwail, M. (2024). Close-ended questions: benefits, use cases, and examples. https://www.fullsession.io/blog/close-ended-questions/ adresinden 15.12.2024 tarihinde erişildi.
  • Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. https://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_%C3%96l%C3%A7ek_Haz%C4%B1rlama_K%C4%B1lavuzu adresinden 25.12.2024 tarihinde erişildi.
  • Turan, İ., Şimşek, Ü., & Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında Likert ölçeği ve Likert-tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 186-203.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Ömür Ulusoy 0000-0001-8510-1545

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2025
Kabul Tarihi 20 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Ulusoy, A. Ö. (2025). Drama Yazarlığı ve Dramaturji Bölümü Öğrencilerinin Dramatik Yazarlık Yönelimleri: Kocaeli Üniversitesi Örneklemi. Asya Studies, 9(32), 261-276. https://doi.org/10.31455/asya.1679582

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.