BibTex RIS Kaynak Göster

Expressive Versus Instrumental Factors in Measuring Visitor Satisfaction

Yıl 2005, Cilt: 16 Sayı: 1, 93 - 97, 01.06.2005

Öz

Bu çalışma, genel müşteri memnuniyetini destekleyici ve ifade edici faktörlerin bir fonksiyonu olarak tanımlamaktadır. Çalışmanın amacına, destekleyici ve ifade edici faktörlerin ziyaretçi memnuniyetini daha iyi tahmin eden, birbirinden ayrı davranışsal göstergeler olup olmadığının testi yapılarak ulaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca çalışma, seyahat motivasyonuna göre belirlenen ziyaretçi türlerinin destekleyici ve ifade edici faktörlerin arasındaki ilişkide biçimlendirici bir rol oynayıp oynamadığının testini de yapmaktadır. Çalışma sonuçları, destekleyici ve ifade edici faktörlerin, genel müşteri memnuniyeti veya memnuniyetsizliğinin birlikte birer göstergesi olabileceği konusunda kısmi destek ortaya çıkarmıştır. Ancak, araştırma sonuçları seyahat motivasyonuna dayalı olarak belirlenen ziyaretçi türünün, destekleyici ve ifade edici faktörlerin göreceli önemleri konusunda biçimlendirici bir rol oynadığını ortaya çıkarmıştır. Bu türden deneysel çalışmalar, destinasyon pazarlamacılarının ve planlayıcılarının ziyaretçi davranışlarının bir parçası olan memnuniyet olgusunun ne denli karmaşık bir olgu olduğunu anlamalarında yardımcı olacaktır. Aktif ve potansiyel pazarlar bu tür çalışmaları, algılanan destinasyon niteliklerinin göreceli önemlerini vurgulayan uygun iletişim materyalleri geliştirmede kullanabilirler.

Kaynakça

  • Czepiel. J. A., & Rosenberg, L. J. (1974). The Study of Consumer Satisfaction. In AMA Educators' Proceedings (pp. 119-123). Chicago: American Marketing Association
  • Heskett, J. L., Sasser, W. E., & Schlesinger, L. A. (1997). The Service Profit Chain. New York: The Free Press
  • Jaccard, J., & Wan, C. I. (1996). L1SREL Approaches to Interaction Effects in Multiple Regression. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Joreskog, K. G. (1993). Testing Structural Equation Models. In K. A. Bollwn & J. S. Long (Eds.), Testing Structural Models (pp.294-316). Newburry Park. CA: Sage Publications
  • Joreskog K. G., & Sorbom, D. (1996). LISREL VIIIManual. Moores-ville. IN: Scientific Software Inc
  • Jurowski, C, Cumbow, M., Uysal, M., & Noe, F. (1995). The Effects of Instrumental and Expressive Factors on Overall Satisfaction in a Park Environment. Journal of Environmental Systems, 24(1), 47-67
  • Noe, F. (1987). Measurement Specification and Leisure Satisfaction, Leisure Sciences, 9(3), 163-172
  • Noe, F. (1999). Tourist Service Satisfaction: Hotel, Transportation and Recreation. Champaign, IL: Sagamore Publishing
  • Noe, F. & Uysal, M. (1997). Evaluation of Outdoor Recreational Settings: A Problem of Measuring User Satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services, 4(4), 223-230
  • Schofield, P. (2000). Evaluating Castlefield Urban Heritage Park from the Consumer Perspective: Destination Attribute Importance, Visitor Perception, and Satisfaction. Tourism Analysis, 5(2-4), 183-189
  • Swan, J., & Combs, L. (1976). Product Performance and Consu¬mer Satisfaction, Journal of Marketing Research, 40,25-33
  • Uysal, M., & Noe, F. (2003). Satisfaction in Outdoor Recreation and Tourism Settings. In E. Laws (Ed.), Case Studies in Tourism Marketing (pp. 140-158). London: Continuum Publisher

Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler

Yıl 2005, Cilt: 16 Sayı: 1, 93 - 97, 01.06.2005

Öz

Bu çalışma, genel müşteri memnuniyetini destekleyici ve ifade edici faktörlerin bir fonksiyonu olarak tanımlamaktadır. Çalışmanın amacına, destekleyici ve ifade edici faktörlerin ziyaretçi memnuniyetini daha iyi tahmin eden, birbirinden ayrı davranışsal göstergeler olup olmadığının testi yapılarak ulaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca çalışma, seyahat motivasyonuna göre belirlenen ziyaretçi türlerinin destekleyici ve ifade edici faktörlerin arasındaki ilişkide biçimlendirici bir rol oynayıp oynamadığının testini de yapmaktadır. Çalışma sonuçları, destekleyici ve ifade edici faktörlerin, genel müşteri memnuniyeti veya memnuniyetsizliğinin birlikte birer göstergesi olabileceği konusunda kısmi destek ortaya çıkarmıştır. Ancak, araştırma sonuçları seyahat motivasyonuna dayalı olarak belirlenen ziyaretçi türünün, destekleyici ve ifade edici faktörlerin göreceli önemleri konusunda biçimlendirici bir rol oynadığını ortaya çıkarmıştır. Bu türden deneysel çalışmalar, destinasyon pazarlamacılarının ve planlayıcılarının ziyaretçi davranışlarının bir parçası olan memnuniyet olgusunun ne denli karmaşık bir olgu olduğunu anlamalarında yardımcı olacaktır. Aktif ve potansiyel pazarlar bu tür çalışmaları, algılanan destinasyon niteliklerinin göreceli önemlerini vurgulayan uygun iletişim materyalleri geliştirmede kullanabilirler.

Kaynakça

  • Czepiel. J. A., & Rosenberg, L. J. (1974). The Study of Consumer Satisfaction. In AMA Educators' Proceedings (pp. 119-123). Chicago: American Marketing Association
  • Heskett, J. L., Sasser, W. E., & Schlesinger, L. A. (1997). The Service Profit Chain. New York: The Free Press
  • Jaccard, J., & Wan, C. I. (1996). L1SREL Approaches to Interaction Effects in Multiple Regression. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Joreskog, K. G. (1993). Testing Structural Equation Models. In K. A. Bollwn & J. S. Long (Eds.), Testing Structural Models (pp.294-316). Newburry Park. CA: Sage Publications
  • Joreskog K. G., & Sorbom, D. (1996). LISREL VIIIManual. Moores-ville. IN: Scientific Software Inc
  • Jurowski, C, Cumbow, M., Uysal, M., & Noe, F. (1995). The Effects of Instrumental and Expressive Factors on Overall Satisfaction in a Park Environment. Journal of Environmental Systems, 24(1), 47-67
  • Noe, F. (1987). Measurement Specification and Leisure Satisfaction, Leisure Sciences, 9(3), 163-172
  • Noe, F. (1999). Tourist Service Satisfaction: Hotel, Transportation and Recreation. Champaign, IL: Sagamore Publishing
  • Noe, F. & Uysal, M. (1997). Evaluation of Outdoor Recreational Settings: A Problem of Measuring User Satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services, 4(4), 223-230
  • Schofield, P. (2000). Evaluating Castlefield Urban Heritage Park from the Consumer Perspective: Destination Attribute Importance, Visitor Perception, and Satisfaction. Tourism Analysis, 5(2-4), 183-189
  • Swan, J., & Combs, L. (1976). Product Performance and Consu¬mer Satisfaction, Journal of Marketing Research, 40,25-33
  • Uysal, M., & Noe, F. (2003). Satisfaction in Outdoor Recreation and Tourism Settings. In E. Laws (Ed.), Case Studies in Tourism Marketing (pp. 140-158). London: Continuum Publisher
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hakem Denetimli Makaleler
Yazarlar

Muzaffer Uysal Bu kişi benim

John Wıllıams Bu kişi benim

Yooshik Yoon Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uysal, M., Wıllıams, J., & Yoon, Y. (2005). Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 93-97.
AMA Uysal M, Wıllıams J, Yoon Y. Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Haziran 2005;16(1):93-97.
Chicago Uysal, Muzaffer, John Wıllıams, ve Yooshik Yoon. “Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 16, sy. 1 (Haziran 2005): 93-97.
EndNote Uysal M, Wıllıams J, Yoon Y (01 Haziran 2005) Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 16 1 93–97.
IEEE M. Uysal, J. Wıllıams, ve Y. Yoon, “Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 16, sy. 1, ss. 93–97, 2005.
ISNAD Uysal, Muzaffer vd. “Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 16/1 (Haziran 2005), 93-97.
JAMA Uysal M, Wıllıams J, Yoon Y. Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2005;16:93–97.
MLA Uysal, Muzaffer vd. “Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 16, sy. 1, 2005, ss. 93-97.
Vancouver Uysal M, Wıllıams J, Yoon Y. Ziyaretçi Memnuniyetini Ölçmede İfade Edici (Expressive) Faktörlere Karşılık Destekleyici (Instrumental) Faktörler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2005;16(1):93-7.