Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Yıl 2013 ,
Cilt: 24 Sayı: 1, 83 - 95, 01.06.2013
İsmail Tokmak
,
Hakan Turgut
,
Şükran Öktem
Öz
Nowadays, human factors and organizational communication, as in all businesses, are of the utmost importance in the labour-intensive tourism sector. The main subject of this study is to find out, whether or not tourism students have tendency to sociotropic or autonomic personality traits, their communication skills, whether these personality traits and communication skills differ according to gender, age and levels of education, and whether there are negative or positive effects of these personality traits on communication skills. Therefore, Tourism and Hotel Management students who attend both two-year and four-year programs/departments of Başkent University in Ankara have been conducted surveys. Analyses have been done by using Sociotropic-Autonomic Personality Traits Scale and Communication Skills Evaluation Scale. Regression analysis has been used to find out the effects of the sub-dimensions factors of sociotropic-autonomic personality traits onto the communication skills. According to the results of the analysis, “separation anxiety and anxiety of pleasing others”, which can be defined as sub-dimensions of sociotropic personality traits and “personal success” defined as a sub-dimension of autonomic personality traits, effect communication skills in the positive direction with significance
Kaynakça
Altıntaş, E. ve Çamur, D. (2004). Beden Dili Sözsüz İletişim. İstanbul:
Aktüel Basım Yayım.
Akgeyik, T., Güngör, M., Uşen, Ş. ve Omay, U. (2009). İşyerinde
Psikolojik Taciz Olgusu: Niteliği Yaygınlığı ve Mücadele
Stratejisi, İstanbul Üniversitesi Elektrik Dergisi, 56, http://iudergi.
com/index.php/sosyalsiyaset/article/view/84.
Aksu, A. ve Balcı, Y. (2009). İlköğretim Okullarında Psikolojik
Yıldırma ve Psikolojik Yıldırmayla Baş Etme, e-Journal of
New World Sciences Academy, 4 (4), Makale Sayısı: 1C0102.
Arifoğlu, B. ve Razı, G. S. (2011). Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin
Empati ve İletişim Becerileri ile İletişim Yönetimi
Dersi Akademik Başarı Puanı Arasındaki İlişki, Dokuz
Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi,
(1): 7-11, http://www.deuhyoedergi.org.
Asunakutlu, T. ve Safran, B.(2004). Kültürel Farklılıklardan
Kaynaklanan Çatışmalara Yönelik Bir Araştırma (Marmaris
Turizm Sektörü Örneği), Dokuz Eylül Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (1): 26-49.
Aydın, Ş. ve Özkul, E. (2007). İş Yerinde Yaşanan Psikolojik Şiddetin
Yapısı ve Boyutları: 4- 5 Yıldızlı Otel İşletmeleri
Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2):
-186.
Avcı, U. ve Sayılır, A. (2006). Hizmet Kalitesi Çerçevesinde Çalışanların
Rolüne ve Yeterliliklerine İlişkin Karşılaştırmalı
Bir İnceleme, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1:
-138.
Bacanlı, H., İlhan, T. ve Aslan, S. (2009). Beş Faktör Kuramına
Dayalı Bir Kişilik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Sıfatlara Dayalı
Kişilik Testi (SDKT), Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar,
(2): 261-279.
Bagby, R. M. E., Gilchrist, J., Rector, N. A., Dickens, S. E., Joffe,
R. T., Levitt, A., Leviton, R. D. ve Kennedy, S. H. (2001).
The Stability and Validity of the Sociotropy and Autonomy
Personality Dimensions as Measured by the Revised
Personal Style Inventory, Cognitive Therapy and Research,
(6): 765-779.
Bartelstone, H. J. ve Trull, J. (1995). Personality, Life Eventsand
Depression, Journal of Personality Assessment, 64 (2): 279-294.
Barutçu, E. ve Öktem, Ş. (2003). İş İşgören Uyumu Açısından
Kişilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Bir Uygulama,
Ulusal Ergonomi Kongresi, 16-18 Ekim 2003, Denizli, 41-49.
Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitapevi.
Beck, A. T., Epstein, N., Harrison, R. P. ve Emery, J. (1983). Development of the Sociotropy-Autonomy Scale. Philedelphia:
Pennsylvania Üniversitesi.
Bedel, E. F. (2008). Interactions Among Attitudes Toward Teaching
and Personality Constructs in Early Childhood Preservice,
Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik
Mesleğine İlişkin Tutumları ve Bazı Kişilik Özellikleri.
Eğitimde Kuram ve Uygulama, Journal of Theory and Practice
in Education, 4 (1): 31-48, http://eku.comu.edu.tr/index/
/1/efbedel.pdf
Bilen, M. (2004). Sağlıklı İnsan İlişkileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Blaney, B. H. ve Kutcher, G. (1991). Measures of Depressive Dimensions: Are They Interchangeable, Journal of Personality
Assessment, 56 (3): 502-512.
Campbell, G. D., Kwon, P. R., Reff, C. M. ve Williams, G. (2003).
Sociotropy and Autonomy: An Examination of Interpersonal
and Work Adjustment, Journal of Personality Assessment,
(2): 206–207.
Cam, O. ve Engin, E. (2006). Psikiyatri Kliniğinde Çalışan Hemşirelerde
Farkındalık Eğitiminin Bireysel Performans
Standartlarına Etkisi, Anatolian Journal of Psychiatry, 7: 82-91.
Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Çetin, Ş. (2005). Öğrenci Stajlarında Yararlanılan Dersler Üzerine
Ampirik Bir Değerlendirme: Mersin Turizm İşletmeciliği
ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği, Anatolia: Turizm
Araştırmaları Dergisi, 16 (2): 153-169.
Çetinkaya, Ö. A. ve Alparslan, M. (2011). Duygusal Zekânın
İletişim Becerileri Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri
Üzerinde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (1): 363-377.
Çevik, D. B. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının İletişim Becerileri,
Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1): 1-13.
Deniz, E. M. ve Yılmaz, E. (2004). Üniversite Öğrencilerinin
Duygusal Zekâ Yetenekleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki
İlişki, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz
Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Durukan, E. ve Maden, S. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin İletişim
Becerileri Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Araştırmaları
Dergisi, 1: 59-74.
Engin, E. ve Cam, O. (2009). Effect of Self-awareness Education
on the Self-efficacy and Sociotropy–Autonomy Characteristics
of Nurses in a Psychiatry Clinic, Archives of Psychiatric
Nursing, 23 (2): 148–156.
Erdoğan, İ. (2002). İletişimi Anlamak. Ankara: Ark Yayıncılık.
Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul:
Beta Basın Yayım Dağıtım A.Ş.
Erkuş, A. ve Günlü, E. (2009). İletişim Tarzının ve Sözsüz İletişim
Düzeyinin Çalışanların İş Performansına Etkisi: Beş
Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm
Araştırmaları Dergisi, 20 (1): 7-24.
Erözkan, A. (2004). Lise Öğrencilerinin Sosyal Karşılaştırma ve
Depresyon Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi,
Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 13: 1-18.
Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel
Bağlılık Üzerindeki Etkisi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
No. 1681. Eskişehir: Turizm ve Otel İşletmeciliği Yayınları 9.
Gölönü, S. ve Karcı, Y. (2010). İletişim Meslek Lisesi Öğrencilerinin
İletişim Beceri Düzeylerinin İncelenmesi (Ankara İl
Örneği), Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram
ve Araştırma Dergisi, 31: 123-140.
Günlü, E. (2001). Turizm İşletmelerinde Etkin Haberleşmeyi Sınırlayan
Faktörler ve Haberleşmenin Önemi, Dokuz Eylül
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3 (3): 154-163.
Halis, M. (2000). Örgütsel İletişim ve İletişim Tatminine İlişkin
Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14 (1): 217-230.
Hilton, C. ve Cook, E. M. (2004). Examining The Personality Dimensions
of Sociotropy and Autonomy in Older People
with Dementia: Their Relevance to Person Centred Care,
Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 32, 457-465.
Hitt, A., Miller, M. ve Chet, C. A. (2006). Organizational Behaviour.
ABD: John Wiley&Sons. Inc.
Kabakçı, E. (2001). Üniversite Öğrencilerinde Sosyotropik/Otonomik
Kişilik Özellikleri, Yaşam Olayları ve Depresif Belirtiler,
Türk Psikiyatri Dergisi, 12 (4): 273-282.
Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye
Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
Kalkan, M., Tutkun, E. ve Kishali, N. F. (2002). Sporcuların Sosyotropi
ve Otonomi Düzeylerinde Cinsiyetin Rolü, Beden
Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (3): 5-7.
Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008).İletişim Becerileri Değerlendirme
Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu İle Geliştirilmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21: 81-97.
Karagözoğlu, Ş. ve Kangallı, P. (2009). Autonomy Levels Among
Nurses: Professional-Institutional Factors That Affect Autonomy,
Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 29
(5): 1085-1097.
Karavardar, G. (2010). Psikolojik Yıldırma İle Bazı Kişilik Özellikleri
Arasındaki İlişki, e-Journal of New World Sciences
Academy, 5 (3).
Kaya, N., Aştı, T., Acaroğlu, R., Kaya, H. ve Şendir, M. (2006).
Hemşire Öğrencilerin Sosyotropik-Otonomik Kişilik
Özellikleri ve İlişkili Faktörlerin İncelenmesi, C. Ü. Hemşirelik
Yüksekokulu Dergisi, 10 (3): 1-11.
Kılcıgil, E., Bilir, P.,Özdinç, Ö., Eroğlu, K. ve Eroğlu, B. (2009).
İki Farklı Üniversitenin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi,
SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,
(1): 19-28.
Kılıçoğlu, G., Gedik, H. ve Akhan, N. E. (2011). Sosyal Bilgiler
Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi,
nd International Conference on New Trends in Education
and Their Implications, 27-29 Nisan 2011, Antalya,
-1251.
Koçkar, A. İ. ve Gençöz, T. (2004). Personality, Social Support,
and Anxiety Among Adolescents Preparing For University
Entrance Examinations in Turkey, Current Psychology:
Developmental Learning Personality Social, 23 (2): 138-146.
Korkut, F. (1996). İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin
Geliştirilmesi: Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışmaları, Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (7): 18-22.
Korkut, F. (1997). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin
Değerlendirilmesi, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi
Bildirileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 208-218.
Kozak, M. A. ve Kızılırmak, İ. (2001). Türkiye’de Meslek Yüksekokulu
Turizm-Otelcilik Programı Öğrencilerinin Turizm
Sektörüne Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenlere
Göre Değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik
Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Anatolia
Turizm Araştırmaları Dergisi, 12, Bahar: 9-16.
Kutlu, M., Balcı, S. ve Yılmaz, M. (2004). İletişim Beceri Eğitiminin
Öğrencilerin Kendini Ayarlama ve İyimserlik Düzeylerine
Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9
Temmuz, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-8.
Kwon, P. D., Campbell G. ve Williams, M. G. (2001). Sociotropy
and Autonomy: Preliminary Evidence for Construct Validity
Using TAT Narratives, Journal of Personality Assessment,
(1): 128–138.
Lussier, N. R. (2005). Human Relations in Organizations- Applications
and Skill Building. New York: McGraw –Hill Irwin.
McBride, C., Bacchiochi, J. R. ve Bagby, M. (2005). Gender Differences
in the Manifestation of Sociotropy and Autonomy
Personality Traits, Personality and Individual Differences, 38
(1): 129-136.
Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi-
AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
Mullins, J. L. (2006). Essentials of Organisational Behaviour. İngiltere:
Pearson Education Limited.
O’Neill, J. W. ve Xiao, Q. (2010). Effects of Organizational/Occupational
Characteristics and Personality Traits on Hotel
Manager Emotional Exhaustion, International Journal of
Hospitality Management, 29: 652–658.
Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik Öğretmenlerinin Sosyotropik ve
Otonomik Kişilik Özellikleri İle Depresyon Düzeyleri
Üzerine İlişkisel Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1): 35-50.
Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. ve Oğuzhanoğlu, N. K. (2002).
Üniversite Öğrencilerinde Depresif Belirtiler ve Sosyodemografik
Özelliklerle İlişkisi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3:
-161.
Özerbaş, M. A., Bulut M. ve Usta, E. (2007).Öğretmen Adaylarının
Algıladıkları İletişim Becerisi Düzeylerinin İncelenmesi,
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,
(1): 123-135.
Pehlivan Baykara, K. (2005).Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi
Algıları Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim-online, 4 (2):
-23.
Razı, G. S., Kuzu, A., Yıldız, A. N., Ocakçı, A. F. ve Arifoğlu, B.
C. (2009). Çalışan Gençlerde Benlik Saygısı, İletişim Becerileri
ve Stresle Baş Etme, TAF Preventive Medicine Bulletin,
(1): 17-26.
Sato, T. ve McCann, D. (1998). Individual Differences in Relatedness
and Individuality: An Exploration of Two Constructs,
Personality and Individual Differences, 24 (6): 847-859.
Sato, T. (2003). Sociotropy and Autonomy: The Nature of Vulnerability,
The Journal of Psychology, 137 (5): 447-466.
Sato, T. M. ve Gonzales, A. (2009). Interpersonal Patterns in Close
Relationships: The Role of Sociotropy–Autonomy, British
Journal of Psychology, 100: 327-345.
Savaşır, I. ve Şahin, N. H. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapiler: En
Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Schermerhorn, R. J. Jr, Hunt, G. J. ve Osborn, N. R. (2005). Organizational Behavior. John Wiley & Sons Inc. ABD.
Saymaz, İ. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İlişkileri
ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi,
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Serinkan, C. ve Barutçu, E. (2006). Pamukkale Üniversitesi İİBF
Öğrencilerinin Kariyer Planları ve Sosyotropi-Otonomi
Kişilik Özelliklerine İlişkin Bir Araştırma, Afyon Kocatepe
Üniversitesi, İİBF Dergisi, 8 (2): 317-339.
Savaşır, İ. ve Şahin, N. H. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde
Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Özyurt
Matbaacılık.
Şahin, N., Ulusoy, N. ve Şahin N. (1993). Exploring the Sociotropy-
Autonomy Dimensions in a Sample of Turkish
Psychiatric Inpatients, Journal of Clinical Psychology, 49:
-763.
Şahin, N., Basım, H. ve Çetin, F. N. (2009). Kişilerarası Çatışma
Çözme Yaklaşımlarında Kendilik Algısı ve Kontrol Odağı,
Türk Psikiyatri Dergisi, 20 (2): 153-163.
Şeker, A. (2000). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile
Sınıf Atmosferi Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler
Açısından İncelenmesi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toker, B. (2007). Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri:
İzmir’deki Beş ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir
Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1): 92-107.
Toy, S. (2007). Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin
İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim
Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler
(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı,
Sosyal Psikoloji Bilim Dalı.
Tutuk, A., Al, D. ve Doğan, S. (2002). Hemşirelik Öğrencilerinin
İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi, C.
Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6 (2): 36-41.
Ural, A. ve Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile
Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
Ünal, S. ve Özcan, E. (2000). Depresyonda Hazırlayıcı, Ortaya
Çıkarıcı ve Koruyucu Etkenler, Anadolu Psikiyatri Dergisi,
(1): 41-48.
Wood, C. R. (1994). Organizational Behaviour for Hospitality Management. Butterworth-Heinemann Ltd. Oxford.
Yılmaz, İ., Yoncalık, O. ve Çimen, Z. (2010). İletişim Becerisi ile
Öğretimde Yeterlik Arasındaki İlişkinin Öğrenci Algılarına
Göre Değerlendirilmesi (Beden Eğitimi ve Spor Alanı),
SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8 (4):
-150.
Zuroff, D. (1994). Depressive Personality Styles and the Five-
Factor Model of Personality, Journal of Personality Assessment,
(3): 453-472.
Turizm ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi
Yıl 2013 ,
Cilt: 24 Sayı: 1, 83 - 95, 01.06.2013
İsmail Tokmak
,
Hakan Turgut
,
Şükran Öktem
Öz
Günümüzde insan faktörü ve örgütsel iletişim, her işletmede olduğu gibi, emek yoğun özellikli turizm sektöründe de çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı; turizm öğrencilerinin sosyotropik kişilik veya otonomik kişilik özelliklerinden hangisine yakın oldukları, iletişim becerileri ile bu kişilik özelliklerinin ve iletişim becerilerinin; cinsiyet, yaş ve eğitim seviyesine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek, ayrıca söz konusu kişilik özelliklerinin iletişim becerileri üzerinde olumlu/olumsuz etkilerinin bulunup bulunmadığını araştırmaktır. Bu amaçla Ankara Başkent Üniversitesi Turizm ve Otelcilik önlisans ve lisans öğrencilerine anket uygulanmıştır. Bu anket formunda bulunan Sosyotropi-Otonomi Kişilik Özellikleri (SOSOTÖ) ve İletişim Becerilerini Değerlendirme ölçekleri temel alınarak analizler yapılmıştır. Sosyotropik ve otonomik kişilik özelliklerinin alt faktörlerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisi incelenirken regresyon analizi kullanılmıştır. Bu analiz sonuçlarına göre Sosyotropik Kişilik Özelliklerinin alt boyutlarından olan “Ayrılık Kaygısı” ile “Başkalarını Memnun Etme Kaygısı” ve Otonomik Kişilik Özelliklerinin alt boyutlarından olan “Kişisel Başarı”nın “İletişim Becerileri”ni anlamlı ve pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir.
Kaynakça
Altıntaş, E. ve Çamur, D. (2004). Beden Dili Sözsüz İletişim. İstanbul:
Aktüel Basım Yayım.
Akgeyik, T., Güngör, M., Uşen, Ş. ve Omay, U. (2009). İşyerinde
Psikolojik Taciz Olgusu: Niteliği Yaygınlığı ve Mücadele
Stratejisi, İstanbul Üniversitesi Elektrik Dergisi, 56, http://iudergi.
com/index.php/sosyalsiyaset/article/view/84.
Aksu, A. ve Balcı, Y. (2009). İlköğretim Okullarında Psikolojik
Yıldırma ve Psikolojik Yıldırmayla Baş Etme, e-Journal of
New World Sciences Academy, 4 (4), Makale Sayısı: 1C0102.
Arifoğlu, B. ve Razı, G. S. (2011). Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin
Empati ve İletişim Becerileri ile İletişim Yönetimi
Dersi Akademik Başarı Puanı Arasındaki İlişki, Dokuz
Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi,
(1): 7-11, http://www.deuhyoedergi.org.
Asunakutlu, T. ve Safran, B.(2004). Kültürel Farklılıklardan
Kaynaklanan Çatışmalara Yönelik Bir Araştırma (Marmaris
Turizm Sektörü Örneği), Dokuz Eylül Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (1): 26-49.
Aydın, Ş. ve Özkul, E. (2007). İş Yerinde Yaşanan Psikolojik Şiddetin
Yapısı ve Boyutları: 4- 5 Yıldızlı Otel İşletmeleri
Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2):
-186.
Avcı, U. ve Sayılır, A. (2006). Hizmet Kalitesi Çerçevesinde Çalışanların
Rolüne ve Yeterliliklerine İlişkin Karşılaştırmalı
Bir İnceleme, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1:
-138.
Bacanlı, H., İlhan, T. ve Aslan, S. (2009). Beş Faktör Kuramına
Dayalı Bir Kişilik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Sıfatlara Dayalı
Kişilik Testi (SDKT), Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar,
(2): 261-279.
Bagby, R. M. E., Gilchrist, J., Rector, N. A., Dickens, S. E., Joffe,
R. T., Levitt, A., Leviton, R. D. ve Kennedy, S. H. (2001).
The Stability and Validity of the Sociotropy and Autonomy
Personality Dimensions as Measured by the Revised
Personal Style Inventory, Cognitive Therapy and Research,
(6): 765-779.
Bartelstone, H. J. ve Trull, J. (1995). Personality, Life Eventsand
Depression, Journal of Personality Assessment, 64 (2): 279-294.
Barutçu, E. ve Öktem, Ş. (2003). İş İşgören Uyumu Açısından
Kişilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Bir Uygulama,
Ulusal Ergonomi Kongresi, 16-18 Ekim 2003, Denizli, 41-49.
Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitapevi.
Beck, A. T., Epstein, N., Harrison, R. P. ve Emery, J. (1983). Development of the Sociotropy-Autonomy Scale. Philedelphia:
Pennsylvania Üniversitesi.
Bedel, E. F. (2008). Interactions Among Attitudes Toward Teaching
and Personality Constructs in Early Childhood Preservice,
Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik
Mesleğine İlişkin Tutumları ve Bazı Kişilik Özellikleri.
Eğitimde Kuram ve Uygulama, Journal of Theory and Practice
in Education, 4 (1): 31-48, http://eku.comu.edu.tr/index/
/1/efbedel.pdf
Bilen, M. (2004). Sağlıklı İnsan İlişkileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Blaney, B. H. ve Kutcher, G. (1991). Measures of Depressive Dimensions: Are They Interchangeable, Journal of Personality
Assessment, 56 (3): 502-512.
Campbell, G. D., Kwon, P. R., Reff, C. M. ve Williams, G. (2003).
Sociotropy and Autonomy: An Examination of Interpersonal
and Work Adjustment, Journal of Personality Assessment,
(2): 206–207.
Cam, O. ve Engin, E. (2006). Psikiyatri Kliniğinde Çalışan Hemşirelerde
Farkındalık Eğitiminin Bireysel Performans
Standartlarına Etkisi, Anatolian Journal of Psychiatry, 7: 82-91.
Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Çetin, Ş. (2005). Öğrenci Stajlarında Yararlanılan Dersler Üzerine
Ampirik Bir Değerlendirme: Mersin Turizm İşletmeciliği
ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği, Anatolia: Turizm
Araştırmaları Dergisi, 16 (2): 153-169.
Çetinkaya, Ö. A. ve Alparslan, M. (2011). Duygusal Zekânın
İletişim Becerileri Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri
Üzerinde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (1): 363-377.
Çevik, D. B. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının İletişim Becerileri,
Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1): 1-13.
Deniz, E. M. ve Yılmaz, E. (2004). Üniversite Öğrencilerinin
Duygusal Zekâ Yetenekleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki
İlişki, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz
Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Durukan, E. ve Maden, S. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin İletişim
Becerileri Üzerine Bir Araştırma, Sosyal Bilimler Araştırmaları
Dergisi, 1: 59-74.
Engin, E. ve Cam, O. (2009). Effect of Self-awareness Education
on the Self-efficacy and Sociotropy–Autonomy Characteristics
of Nurses in a Psychiatry Clinic, Archives of Psychiatric
Nursing, 23 (2): 148–156.
Erdoğan, İ. (2002). İletişimi Anlamak. Ankara: Ark Yayıncılık.
Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul:
Beta Basın Yayım Dağıtım A.Ş.
Erkuş, A. ve Günlü, E. (2009). İletişim Tarzının ve Sözsüz İletişim
Düzeyinin Çalışanların İş Performansına Etkisi: Beş
Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm
Araştırmaları Dergisi, 20 (1): 7-24.
Erözkan, A. (2004). Lise Öğrencilerinin Sosyal Karşılaştırma ve
Depresyon Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi,
Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 13: 1-18.
Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel
Bağlılık Üzerindeki Etkisi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
No. 1681. Eskişehir: Turizm ve Otel İşletmeciliği Yayınları 9.
Gölönü, S. ve Karcı, Y. (2010). İletişim Meslek Lisesi Öğrencilerinin
İletişim Beceri Düzeylerinin İncelenmesi (Ankara İl
Örneği), Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram
ve Araştırma Dergisi, 31: 123-140.
Günlü, E. (2001). Turizm İşletmelerinde Etkin Haberleşmeyi Sınırlayan
Faktörler ve Haberleşmenin Önemi, Dokuz Eylül
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3 (3): 154-163.
Halis, M. (2000). Örgütsel İletişim ve İletişim Tatminine İlişkin
Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14 (1): 217-230.
Hilton, C. ve Cook, E. M. (2004). Examining The Personality Dimensions
of Sociotropy and Autonomy in Older People
with Dementia: Their Relevance to Person Centred Care,
Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 32, 457-465.
Hitt, A., Miller, M. ve Chet, C. A. (2006). Organizational Behaviour.
ABD: John Wiley&Sons. Inc.
Kabakçı, E. (2001). Üniversite Öğrencilerinde Sosyotropik/Otonomik
Kişilik Özellikleri, Yaşam Olayları ve Depresif Belirtiler,
Türk Psikiyatri Dergisi, 12 (4): 273-282.
Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye
Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
Kalkan, M., Tutkun, E. ve Kishali, N. F. (2002). Sporcuların Sosyotropi
ve Otonomi Düzeylerinde Cinsiyetin Rolü, Beden
Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (3): 5-7.
Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008).İletişim Becerileri Değerlendirme
Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu İle Geliştirilmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21: 81-97.
Karagözoğlu, Ş. ve Kangallı, P. (2009). Autonomy Levels Among
Nurses: Professional-Institutional Factors That Affect Autonomy,
Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 29
(5): 1085-1097.
Karavardar, G. (2010). Psikolojik Yıldırma İle Bazı Kişilik Özellikleri
Arasındaki İlişki, e-Journal of New World Sciences
Academy, 5 (3).
Kaya, N., Aştı, T., Acaroğlu, R., Kaya, H. ve Şendir, M. (2006).
Hemşire Öğrencilerin Sosyotropik-Otonomik Kişilik
Özellikleri ve İlişkili Faktörlerin İncelenmesi, C. Ü. Hemşirelik
Yüksekokulu Dergisi, 10 (3): 1-11.
Kılcıgil, E., Bilir, P.,Özdinç, Ö., Eroğlu, K. ve Eroğlu, B. (2009).
İki Farklı Üniversitenin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi,
SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,
(1): 19-28.
Kılıçoğlu, G., Gedik, H. ve Akhan, N. E. (2011). Sosyal Bilgiler
Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi,
nd International Conference on New Trends in Education
and Their Implications, 27-29 Nisan 2011, Antalya,
-1251.
Koçkar, A. İ. ve Gençöz, T. (2004). Personality, Social Support,
and Anxiety Among Adolescents Preparing For University
Entrance Examinations in Turkey, Current Psychology:
Developmental Learning Personality Social, 23 (2): 138-146.
Korkut, F. (1996). İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin
Geliştirilmesi: Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışmaları, Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (7): 18-22.
Korkut, F. (1997). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin
Değerlendirilmesi, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi
Bildirileri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 208-218.
Kozak, M. A. ve Kızılırmak, İ. (2001). Türkiye’de Meslek Yüksekokulu
Turizm-Otelcilik Programı Öğrencilerinin Turizm
Sektörüne Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenlere
Göre Değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik
Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Anatolia
Turizm Araştırmaları Dergisi, 12, Bahar: 9-16.
Kutlu, M., Balcı, S. ve Yılmaz, M. (2004). İletişim Beceri Eğitiminin
Öğrencilerin Kendini Ayarlama ve İyimserlik Düzeylerine
Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9
Temmuz, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-8.
Kwon, P. D., Campbell G. ve Williams, M. G. (2001). Sociotropy
and Autonomy: Preliminary Evidence for Construct Validity
Using TAT Narratives, Journal of Personality Assessment,
(1): 128–138.
Lussier, N. R. (2005). Human Relations in Organizations- Applications
and Skill Building. New York: McGraw –Hill Irwin.
McBride, C., Bacchiochi, J. R. ve Bagby, M. (2005). Gender Differences
in the Manifestation of Sociotropy and Autonomy
Personality Traits, Personality and Individual Differences, 38
(1): 129-136.
Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi-
AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
Mullins, J. L. (2006). Essentials of Organisational Behaviour. İngiltere:
Pearson Education Limited.
O’Neill, J. W. ve Xiao, Q. (2010). Effects of Organizational/Occupational
Characteristics and Personality Traits on Hotel
Manager Emotional Exhaustion, International Journal of
Hospitality Management, 29: 652–658.
Otacıoğlu, S. G. (2008). Müzik Öğretmenlerinin Sosyotropik ve
Otonomik Kişilik Özellikleri İle Depresyon Düzeyleri
Üzerine İlişkisel Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1): 35-50.
Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. ve Oğuzhanoğlu, N. K. (2002).
Üniversite Öğrencilerinde Depresif Belirtiler ve Sosyodemografik
Özelliklerle İlişkisi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3:
-161.
Özerbaş, M. A., Bulut M. ve Usta, E. (2007).Öğretmen Adaylarının
Algıladıkları İletişim Becerisi Düzeylerinin İncelenmesi,
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,
(1): 123-135.
Pehlivan Baykara, K. (2005).Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi
Algıları Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim-online, 4 (2):
-23.
Razı, G. S., Kuzu, A., Yıldız, A. N., Ocakçı, A. F. ve Arifoğlu, B.
C. (2009). Çalışan Gençlerde Benlik Saygısı, İletişim Becerileri
ve Stresle Baş Etme, TAF Preventive Medicine Bulletin,
(1): 17-26.
Sato, T. ve McCann, D. (1998). Individual Differences in Relatedness
and Individuality: An Exploration of Two Constructs,
Personality and Individual Differences, 24 (6): 847-859.
Sato, T. (2003). Sociotropy and Autonomy: The Nature of Vulnerability,
The Journal of Psychology, 137 (5): 447-466.
Sato, T. M. ve Gonzales, A. (2009). Interpersonal Patterns in Close
Relationships: The Role of Sociotropy–Autonomy, British
Journal of Psychology, 100: 327-345.
Savaşır, I. ve Şahin, N. H. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapiler: En
Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Schermerhorn, R. J. Jr, Hunt, G. J. ve Osborn, N. R. (2005). Organizational Behavior. John Wiley & Sons Inc. ABD.
Saymaz, İ. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İlişkileri
ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi,
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Serinkan, C. ve Barutçu, E. (2006). Pamukkale Üniversitesi İİBF
Öğrencilerinin Kariyer Planları ve Sosyotropi-Otonomi
Kişilik Özelliklerine İlişkin Bir Araştırma, Afyon Kocatepe
Üniversitesi, İİBF Dergisi, 8 (2): 317-339.
Savaşır, İ. ve Şahin, N. H. (1997). Bilişsel Davranışçı Terapilerde
Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Özyurt
Matbaacılık.
Şahin, N., Ulusoy, N. ve Şahin N. (1993). Exploring the Sociotropy-
Autonomy Dimensions in a Sample of Turkish
Psychiatric Inpatients, Journal of Clinical Psychology, 49:
-763.
Şahin, N., Basım, H. ve Çetin, F. N. (2009). Kişilerarası Çatışma
Çözme Yaklaşımlarında Kendilik Algısı ve Kontrol Odağı,
Türk Psikiyatri Dergisi, 20 (2): 153-163.
Şeker, A. (2000). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile
Sınıf Atmosferi Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler
Açısından İncelenmesi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toker, B. (2007). Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri:
İzmir’deki Beş ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir
Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1): 92-107.
Toy, S. (2007). Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin
İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim
Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler
(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı,
Sosyal Psikoloji Bilim Dalı.
Tutuk, A., Al, D. ve Doğan, S. (2002). Hemşirelik Öğrencilerinin
İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi, C.
Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6 (2): 36-41.
Ural, A. ve Kılıç, İ. (2011). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile
Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
Ünal, S. ve Özcan, E. (2000). Depresyonda Hazırlayıcı, Ortaya
Çıkarıcı ve Koruyucu Etkenler, Anadolu Psikiyatri Dergisi,
(1): 41-48.
Wood, C. R. (1994). Organizational Behaviour for Hospitality Management. Butterworth-Heinemann Ltd. Oxford.
Yılmaz, İ., Yoncalık, O. ve Çimen, Z. (2010). İletişim Becerisi ile
Öğretimde Yeterlik Arasındaki İlişkinin Öğrenci Algılarına
Göre Değerlendirilmesi (Beden Eğitimi ve Spor Alanı),
SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8 (4):
-150.
Zuroff, D. (1994). Depressive Personality Styles and the Five-
Factor Model of Personality, Journal of Personality Assessment,
(3): 453-472.
Tüm Kaynakçayı Göster
Daha Az Kaynakça Göster
Toplam 258 adet kaynakça vardır.
Kaynak Göster
APA
Tokmak, İ., Turgut, H., & Öktem, Ş. (2013). Turizm ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 83-95.
AMA
Tokmak İ, Turgut H, Öktem Ş. Turizm ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Haziran 2013;24(1):83-95.
Chicago
Tokmak, İsmail, Hakan Turgut, ve Şükran Öktem. “Turizm Ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 24, sy. 1 (Haziran 2013): 83-95.
EndNote
Tokmak İ, Turgut H, Öktem Ş (01 Haziran 2013) Turizm ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 24 1 83–95.
IEEE
İ. Tokmak, H. Turgut, ve Ş. Öktem, “Turizm ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi , c. 24, sy. 1, ss. 83–95, 2013.
ISNAD
Tokmak, İsmail vd. “Turizm Ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 24/1 (Haziran 2013), 83-95.
JAMA
Tokmak İ, Turgut H, Öktem Ş. Turizm ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi . 2013;24:83–95.
MLA
Tokmak, İsmail vd. “Turizm Ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 24, sy. 1, 2013, ss. 83-95.
Vancouver
Tokmak İ, Turgut H, Öktem Ş. Turizm ve Otelcilik Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İletişim Becerilerine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2013;24(1):83-95.