Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm İşletmelerinde Personel Güçlendirme

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 82 - 91, 31.12.2021

Öz

Devamlı değişimin yaşandığı ve yenilikçi yaklaşımların ortaya çıktığı rekabet çağında turizm işletmelerinin belirledikleri hedeflere ulaşabilmeleri ve bu noktada başarılı bir sonuç ortaya koyabilmelerinin temel dayanağı çalışanların işletme ile bütünleşmeleri olarak görülmektedir. Örgütsel bağlılık olarak ifade edilen bu bütünleşmenin sağlanamaması işletmelerin en çok karşılaştığı problemlerden biri haline gelmektedir. Farklı yönetim yaklaşımları ile bu problemin çözüm yolları aranmaktadır. Bu noktada personel güçlendirme kavramı örgütlerin uygulamakta olduğu güncel ve önemli yönetim kavramlarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmada turizm işletmelerinde personel güçlendirme kavramı ele alınmıştır. Derleme çalışması olarak planlanan çalışmada, ulusal ve uluslararası ilgili literatür taranarak konuyla ilgili çıkarımlarda bulunulmuştur. Çalışma sonucunda turizm işletmelerinde personel güçlendirme faaliyetlerinin etkin bir şekilde yapılmasının gerekliliği ortaya konmaktadır. Personel güçlendirmenin gerçekleştiği turizm işletmelerinde çalışanların örgütsel bağlılığının, iş performansının ve iş tatminlerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla performans güçlendirme ile turizm işletmelerinin sektörde rekabet avantajı elde edeceği çıkarımında bulunulmuştur. Bu noktada turizm işletmelerinin öncelikle personel eğitimleri olmak üzere personel güçlendirme faaliyetlerini etkin kullanmaları ve şirket politikası haline getirmeleri önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ağlargöz, O. (2016). Organizasyonel Çevre ve Kültür. S. Besler & C. Erbil (Ed.). Yönetim içinde (42-70 s.s.). Nobel.
  • Akgül, V. (2020). Gönen termal turizm merkezindeki otel işletmelerinde personel güçlendirme ve yaratıcılık ilişkisine yönelik bir uygulama. Journal of Yasar University, 15(60), 790-805.
  • Albertyn R. M., Kapp, C. A. & Groenewald C. J. (2001). Patterns of empowerment ın ındividuals through the course of a life-skills programme in South Africa, Studies in the Education of Adults, 33(2), 180- 200.
  • Ashforth, B.E. (1989). The experience of powerlessness in organizations. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 43, 207-242.
  • Ataman, G. (2009), İşletme Yönetimi Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar, Türkmen Kitabevi.
  • Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44(9), 1175-1184.
  • Behyarfar, R., Nabizadeh, A. & Behyarfae, M. (2016). The relationship between empowerment and organizational virtue and organizational citizenship behavior in the employees of gachsaran social security organization. Journal of Administrative Management, 12(5), 164-175.
  • Bowen, D. E. & Lawler, E.E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when? https://sloanreview.mit.edu/article/the-empowerment-of-service-workers-what-why-how-and-when/ adresinden erişildi.
  • Brymer, R.A. (1991). Employee empowerment: A guest- driven leadership strategy. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 32(1), 58- 68.
  • Chalkiti, K. & Sigala, M. (2010). Staff turnover in the Greek tourısm industry: A comparison between insular and peninsular regions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(3), 335-359.
  • Chiang, C. & Jang S. (2008). The antecedents and consequences of psychological empowerment: The case study of taiwan’ s hotel companies, Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(1), 40- 61.
  • Deci, E. L., Connell, J. P. & Ryan, R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74(4), 580–590.
  • Dewald, B.W.A. & Sutton, J. (2000). Hospitality employees’ empowerment in Hong Kong and the Chinese Mainland. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 1(1), 57- 65.
  • Doğan, S. & Demiral, Ö. (2009). Örgütsel bağlılığın sağlanmasında personel güçlendirme ve psikolojik sözleşmenin etkisine ilişkin bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), ss.47-80.
  • Drucker, P.F. (1992). The New Society of Organizations. https://hbr.org/1992/09/the-new-society-of-organizations adresinden erişildi.
  • Duvall, C.K. (1999). Devoloping individual freedom to act. Participation & Empowerment: An International Journal, 7(8), 204-212.
  • Fulford, M. D. & Enz, C. A. (1995). The impact of empowerment on service employees. Journal of Managerial Issues, 7(2), 161-175.
  • Fox, J. (1998), Employee Empowerment: An Apprenticeship Model, https://members.tripod.com/j_fox/thesis.html#definition%20of%20 empowerment adresinden alınmıştır.
  • Gürcü, E. (2014). Beş yıldızlı otel işletmelerinde personel güçlendirmenin örgütsel bağlılık oluşturmadaki etkileri üzerine bir alan araştırması: Swıssotel İstanbul örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Güzel, T., Tükeltürk, Ş. A. Özkul, E. (2008). Importance and effect of empowerment in hotel enterpries a study about consumers buying behavior patterns and their demographic and socio-cultural characteristics, Ege Akademik Bakış, 8(2), 419-436.
  • Humborstad, S. W., Humborstad, B., Whitfield, R. & Perry, C. (2008). Implementation of empowerment in Chinese high power-distance organizations, The International Journal of Human Resource Management, 19(7), 1349–1364.
  • Lashley, C. (1999). Employee empowerment in services: A framework for analysis. Personnel Review, 28(3), 169-191.
  • Lashley, C. & McGoldrick, J. (1994). The limits of empowerment a critical assessment of human resource strategy for hospitality operations, Empowerment in Organizations, 2(3), 25- 38.
  • Leslie, D.R., Holzhalb, C. M. & Holland, T.P. (1998). Measuring Staff Empowerment: Development of a Worker Empowerment Scale. Research on Social Work Pracuce, 8(2), 212-222.
  • Mete, M., Zincirkıran, M., Tiftik, H., Yalçınsoy, A. Pekcan, A. (2015). Personel güçlendirme, örgütsel bağlılık ve iş memnuniyeti ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi: Turizm sektöründe bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(12), 137-156.
  • Mirze, S.K. (2016). İşletmelerde Organizasyon Tasarımı ve Yapılandırma. Beta.
  • Murari, K. & Gupta, K.S. (2012). Impact of servant leadership on employee empowerment. Journal of Strategic Human Resource Management, 1(1), 28-37.
  • Nicholls, J. (1995). Getting empowerment into perspective: A three-stage training framework. Empowerment in Organizations, 3(2), 6–11.
  • Ottenbacher, M. & Gnoth, J. (2005). How to develop successful hospitality innovation, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46(2), 205- 222.
  • Özer, E. & Özdoğan, O. (2019). Personel güçlendirmenin iş görenlerin iş performansına etkisi: Afyonkarahisar örneği. Journal of Business Research, 11(2), 1205-1224.
  • Özer, O. K., Ergün, Ö. & Okatan, T. (2015). Personel güçlendirmenin iş tatmini üzerindeki etkileri: İstanbul otelcilik sektörü araştırması, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6, 104-115.
  • Paul, R. J. Niehoff, B. & Turnley, W.H. (2000). Empowerment, expectations and the psychological contract managing the dilemmas and gaining the advantages, journal of socio-economics, 29(5), 471-485.
  • Riggio, R.E. (2020). Intoduction to Industrial/ Organizational Psychology. Nobel.
  • Salha, H., ve Ulema, Ş. (2020). Personel güçlendirmenin örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Yiyecek içecek işletmeleri üzerine bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 439-451.
  • Salazar, J.P. (2006). Locus of control vs. employee empowerment and the relationship with hotel managers' job satisfaction. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 5(1), 1-15.
  • Sürücü, L. & Maşlakçı, A. (2018). Örgütsel bağlılık üzerine kavramsal inceleme. International Journal of Management and Administration, 2(3), 49-65.
  • Spreitzer, G.M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation, Academy of Management Journal, 38(5), 1442- 1465.
  • Tekin, Y. & Köksal C.D. (2012). Otel işletmelerinde personeli güçlendirme uygulamaları: antalya’ da beş yıldızlı konaklama işletmelerinde bir araştırma. Journal of Yaşar University, 25(7), 4241-4267.
  • Thomas, K.W. & Velthouse, B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An "Interpretive" model of intrinsic task motivation, The Academy of Management Review, 15(4), 666- 681.
  • Topaloğlu, C. & Kaya, U. (2008). Benchmarking (kıyaslama): Turizm işletmeleri açısından kuramsal bir değerlendirme, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 23-50.
  • Yılmaz, Ö. & Eroğluer, K. (2018). Turizm sektöründe personel güçlendirme ve güç mesafesinin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: Bir uygulama. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 7(13), 65-81.

Employee Empowerment in Tourism Businesses

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 82 - 91, 31.12.2021

Öz

In the age of competition, where continuous change is experienced and innovative approaches emerge, the main basis for the tourism enterprises to reach their goals and to show a successful result at this point is seen as the integration of the employees with the business. Failure to achieve this integration, which is expressed as organizational commitment, becomes one of the most common problems faced by businesses. Solutions to this problem are sought with different management approaches. At this point, the concept of personnel empowerment emerges as one of the current and important management concepts applied by organizations. In the study, the concept of personnel empowerment in tourism enterprises is discussed. In the study, which was planned as a compilation study, inferences were made by scanning the relevant national and international literature. As a result of the study, it is revealed that the personnel strengthening activities in tourism enterprises should be carried out effectively. It has been concluded that the organizational commitment, job performance and job satisfaction of the employees in tourism enterprises where personnel empowerment is realized are high. Therefore, it is deduced that tourism enterprises will gain a competitive advantage in the sector with performance enhancement. At this point, it is recommended that tourism enterprises use personnel empowerment activities, primarily personnel training, and make it a company policy.

Kaynakça

  • Ağlargöz, O. (2016). Organizasyonel Çevre ve Kültür. S. Besler & C. Erbil (Ed.). Yönetim içinde (42-70 s.s.). Nobel.
  • Akgül, V. (2020). Gönen termal turizm merkezindeki otel işletmelerinde personel güçlendirme ve yaratıcılık ilişkisine yönelik bir uygulama. Journal of Yasar University, 15(60), 790-805.
  • Albertyn R. M., Kapp, C. A. & Groenewald C. J. (2001). Patterns of empowerment ın ındividuals through the course of a life-skills programme in South Africa, Studies in the Education of Adults, 33(2), 180- 200.
  • Ashforth, B.E. (1989). The experience of powerlessness in organizations. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 43, 207-242.
  • Ataman, G. (2009), İşletme Yönetimi Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar, Türkmen Kitabevi.
  • Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44(9), 1175-1184.
  • Behyarfar, R., Nabizadeh, A. & Behyarfae, M. (2016). The relationship between empowerment and organizational virtue and organizational citizenship behavior in the employees of gachsaran social security organization. Journal of Administrative Management, 12(5), 164-175.
  • Bowen, D. E. & Lawler, E.E. (1992). The empowerment of service workers: What, why, how, and when? https://sloanreview.mit.edu/article/the-empowerment-of-service-workers-what-why-how-and-when/ adresinden erişildi.
  • Brymer, R.A. (1991). Employee empowerment: A guest- driven leadership strategy. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 32(1), 58- 68.
  • Chalkiti, K. & Sigala, M. (2010). Staff turnover in the Greek tourısm industry: A comparison between insular and peninsular regions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(3), 335-359.
  • Chiang, C. & Jang S. (2008). The antecedents and consequences of psychological empowerment: The case study of taiwan’ s hotel companies, Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(1), 40- 61.
  • Deci, E. L., Connell, J. P. & Ryan, R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74(4), 580–590.
  • Dewald, B.W.A. & Sutton, J. (2000). Hospitality employees’ empowerment in Hong Kong and the Chinese Mainland. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 1(1), 57- 65.
  • Doğan, S. & Demiral, Ö. (2009). Örgütsel bağlılığın sağlanmasında personel güçlendirme ve psikolojik sözleşmenin etkisine ilişkin bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), ss.47-80.
  • Drucker, P.F. (1992). The New Society of Organizations. https://hbr.org/1992/09/the-new-society-of-organizations adresinden erişildi.
  • Duvall, C.K. (1999). Devoloping individual freedom to act. Participation & Empowerment: An International Journal, 7(8), 204-212.
  • Fulford, M. D. & Enz, C. A. (1995). The impact of empowerment on service employees. Journal of Managerial Issues, 7(2), 161-175.
  • Fox, J. (1998), Employee Empowerment: An Apprenticeship Model, https://members.tripod.com/j_fox/thesis.html#definition%20of%20 empowerment adresinden alınmıştır.
  • Gürcü, E. (2014). Beş yıldızlı otel işletmelerinde personel güçlendirmenin örgütsel bağlılık oluşturmadaki etkileri üzerine bir alan araştırması: Swıssotel İstanbul örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Güzel, T., Tükeltürk, Ş. A. Özkul, E. (2008). Importance and effect of empowerment in hotel enterpries a study about consumers buying behavior patterns and their demographic and socio-cultural characteristics, Ege Akademik Bakış, 8(2), 419-436.
  • Humborstad, S. W., Humborstad, B., Whitfield, R. & Perry, C. (2008). Implementation of empowerment in Chinese high power-distance organizations, The International Journal of Human Resource Management, 19(7), 1349–1364.
  • Lashley, C. (1999). Employee empowerment in services: A framework for analysis. Personnel Review, 28(3), 169-191.
  • Lashley, C. & McGoldrick, J. (1994). The limits of empowerment a critical assessment of human resource strategy for hospitality operations, Empowerment in Organizations, 2(3), 25- 38.
  • Leslie, D.R., Holzhalb, C. M. & Holland, T.P. (1998). Measuring Staff Empowerment: Development of a Worker Empowerment Scale. Research on Social Work Pracuce, 8(2), 212-222.
  • Mete, M., Zincirkıran, M., Tiftik, H., Yalçınsoy, A. Pekcan, A. (2015). Personel güçlendirme, örgütsel bağlılık ve iş memnuniyeti ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi: Turizm sektöründe bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(12), 137-156.
  • Mirze, S.K. (2016). İşletmelerde Organizasyon Tasarımı ve Yapılandırma. Beta.
  • Murari, K. & Gupta, K.S. (2012). Impact of servant leadership on employee empowerment. Journal of Strategic Human Resource Management, 1(1), 28-37.
  • Nicholls, J. (1995). Getting empowerment into perspective: A three-stage training framework. Empowerment in Organizations, 3(2), 6–11.
  • Ottenbacher, M. & Gnoth, J. (2005). How to develop successful hospitality innovation, The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46(2), 205- 222.
  • Özer, E. & Özdoğan, O. (2019). Personel güçlendirmenin iş görenlerin iş performansına etkisi: Afyonkarahisar örneği. Journal of Business Research, 11(2), 1205-1224.
  • Özer, O. K., Ergün, Ö. & Okatan, T. (2015). Personel güçlendirmenin iş tatmini üzerindeki etkileri: İstanbul otelcilik sektörü araştırması, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6, 104-115.
  • Paul, R. J. Niehoff, B. & Turnley, W.H. (2000). Empowerment, expectations and the psychological contract managing the dilemmas and gaining the advantages, journal of socio-economics, 29(5), 471-485.
  • Riggio, R.E. (2020). Intoduction to Industrial/ Organizational Psychology. Nobel.
  • Salha, H., ve Ulema, Ş. (2020). Personel güçlendirmenin örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Yiyecek içecek işletmeleri üzerine bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 439-451.
  • Salazar, J.P. (2006). Locus of control vs. employee empowerment and the relationship with hotel managers' job satisfaction. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 5(1), 1-15.
  • Sürücü, L. & Maşlakçı, A. (2018). Örgütsel bağlılık üzerine kavramsal inceleme. International Journal of Management and Administration, 2(3), 49-65.
  • Spreitzer, G.M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation, Academy of Management Journal, 38(5), 1442- 1465.
  • Tekin, Y. & Köksal C.D. (2012). Otel işletmelerinde personeli güçlendirme uygulamaları: antalya’ da beş yıldızlı konaklama işletmelerinde bir araştırma. Journal of Yaşar University, 25(7), 4241-4267.
  • Thomas, K.W. & Velthouse, B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An "Interpretive" model of intrinsic task motivation, The Academy of Management Review, 15(4), 666- 681.
  • Topaloğlu, C. & Kaya, U. (2008). Benchmarking (kıyaslama): Turizm işletmeleri açısından kuramsal bir değerlendirme, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 23-50.
  • Yılmaz, Ö. & Eroğluer, K. (2018). Turizm sektöründe personel güçlendirme ve güç mesafesinin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: Bir uygulama. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 7(13), 65-81.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Nalan Aslan Bu kişi benim 0000-0002-0778-3859

Yeliz Pekerşen 0000-0003-4769-7717

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan, N., & Pekerşen, Y. (2021). Turizm İşletmelerinde Personel Güçlendirme. Journal of Eurasia Tourism Research, 2(2), 82-91.

Avrasya Turizm Araştırmaları Dergisi yayıncı Bayram KANCA tarafından CC BY-NC-SA 4.0 cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1sa.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmıştır.