Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU

Yıl 2019, Sayı: 63, 35 - 49, 27.12.2019

Öz

Geçmiş çağları geride bırakıp
artık “Milenyum Çağı” adı verilen bir dönemde yaşıyor olduğumuz gerçeği, gerek
edebiyat alanında gerekse diğer bilim dallarında bazı yeniliklere gidilmesi
ihtiyacını doğurur. Nitekim bu yeniçağda değişen yalnızca doğa olayları, şehir
panoramaları ya da yaşam formları değildir. Teknolojik gelişmeler, toplum
yapısını köktenci olarak değiştiren sosyolojik yenilenmeler ve siyasal
reformlar, insanoğlunu yeni bir dünya algısı ile karşı karşıya getirir. Yeni
Dünya’yı algılama çabası, distopya gibi bazı yeni kavramların filizlenmesine
öncülük eder. Thomas More’un ilk kez kullandığı ve ideal bir toplum oluşturma
ülküsü taşıyan “ütopya”sına karşıt olarak John Stuart Mill’in dillendirdiği
distopya kavramı, kötü bir geleceğe işaret eder. Çalışmada, Alman yazar Ernst
Jünger’in 1957 yılında yayımladığı Gläserne
Bienen
adlı eseri ekseninde bir distopik roman incelenmesi amaçlanmaktadır
ve eserler metin odaklı yöntemle birlikte nitel araştırma yöntemi kullanılarak
irdelenecektir. 

Kaynakça

  • Ademoğlu, A. (1996). “Heideger'in Modernlikle Yüzleşmesi”. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, (1), s. 175-183.Baker, U. (2018). Yüzeybilim-Fragmanlar. 4. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.Basu, B.; Broad, K. R.; Hintz, C. (Ed.). (2013). Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults: Brave New Teenagers. New York: Routledge.Boynukalın, R. (2017). “Performans Sanatçısı Olarak Arılar ve Enstalasyon Olarak Kovanlar”. ulakbilge, 5(13), s. 1067-1089.Burns, T. (2008). Political Theory, Science Fiction, and Utopian Literature: Ursula K. Le Guin and The Dispossessed. UK: Lexington Books.Çelik, E. (2015). “Distopik Romanlarda Toplumsal Kurgu”. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1), s. 57-79.Elias, N. (1982). “Staatkritik’. Mit Überlegungen zur Bestimmung des Begriffs Utopie”. In: Vosskamp, W. (Hg.). (1982). Utopieforschung. Interdisziplinäre Studien zur neuzaitlichen Utopie. B.2. Stuttgart: Metzler.Fioretti, D. (2017). Utopia and Dystopia in Postwar Italian Literature: Pasolini, Calvino, Sanguineti, Volponi. Switzerland: Springer International Publishing AG.Hawkins-Day, M. (Ed.). (2012). Reader's Guide to Literature in English, New York: Routledge. Jameson, F. (2005). Archaeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions. New York: Verso.Jünger, E. (1957). Gläserne Bienen. Stuttgart: Ernst Klett Verlag. Kotin, A. (2017). “Alfred Kubins: Die andere Seite ald Deutsche Antiutophie der Jahrhunderte”. In: Wałowski, P. (Hg.). (2017). Der (neue) Mensch und seine Welten: Deutschsprachige fantastische Literatur und Science-Fiction. Berlin: Frank & Timme GmbH.Mair, M. (2015). Erzähltextanalyse [German-language Edition]: Modelle, Kategorien, Parameter. Stuttgart: ibidem-verlag. Nevin, T. (1996). Ernst Jünger and Germany: Into the Abyss, 1914-1945. Durham: Duke University Press.Petzi, M.; Kattwinkel, S. (2016). Das Gesunde Unternehmen zwischen Utopie und Dystopie: Betriebliches Gesundheitsmanagement auf dem Prüfstand. Wiesbaden: Springer Verlag.Roth, M. S. (2012). Memory, Trauma, and History: Essays on Living with the Past. New York: Columbia University Press.Schöning, M. (Hg.). (2014). Ernst Jünger-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung. Stuttgart: Springer Verlag GmbH.Segeberg, H. (2000). “Ernst Jüngers Gläserne Bienen Als Frage Nach Der Technik”. In: Strack, F. (Hg.). (2000). Titan Technik: Ernst und Friedrich Georg Jünger über das technische Zeitalter. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH.Suerbaum, U.; Broich, U.; Borgmeier, R. (1981). Science fiction: Theorie und Geschichte, Themen und Typen, Form und Weltbild. Stuttgart: Reclam.Weber, S. (2104). Dystopie und Utopie bei Christian Kracht: „Ich werde hier sein im Sonnenschein und im Schatten“, „Metan“ und „Imperium“. Hamburg: Diplomica Verlag GmbH. Zeißler, E. (2009). Dunkle Welten: die Dystopie auf dem Weg ins 21. Jahrhundert. Marburg: Tectum Verlag.

From The Past to The Future: Dystopian Fiction in Ernst Junger’s Glass Bees

Yıl 2019, Sayı: 63, 35 - 49, 27.12.2019

Öz

The
fact that we are now living in a period which is called the ‘Millennium Age’
which has long outstripped the past periods requires that certain innovations
be made in both the area of literature and in the other areas of science. In
fact, what changes in this new age are not only natural events, city panoramas
or life forms. Technological developments, sociological innovations which
radically change the structure of society and political reforms bring humankind
face to face with a brand new perception of the world. The attempt to perceive
the New World leads to the budding of some new concepts such as dystopia. The
concept of dystopia which was first expressed by john Stuart Mill versus
‘utopia’ which was first used by Thomas More with the ideal of forming an ideal
society points out to a bad future. In the study, it is aimed at analyzing a
dystopian novel in the axis of German writer Ernst Jünger’s work Gläserne Bienen (Glass Bees) dated 1957 and the work will be studied through a
qualitative research method together with a text centered method. 

Kaynakça

  • Ademoğlu, A. (1996). “Heideger'in Modernlikle Yüzleşmesi”. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, (1), s. 175-183.Baker, U. (2018). Yüzeybilim-Fragmanlar. 4. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.Basu, B.; Broad, K. R.; Hintz, C. (Ed.). (2013). Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults: Brave New Teenagers. New York: Routledge.Boynukalın, R. (2017). “Performans Sanatçısı Olarak Arılar ve Enstalasyon Olarak Kovanlar”. ulakbilge, 5(13), s. 1067-1089.Burns, T. (2008). Political Theory, Science Fiction, and Utopian Literature: Ursula K. Le Guin and The Dispossessed. UK: Lexington Books.Çelik, E. (2015). “Distopik Romanlarda Toplumsal Kurgu”. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1), s. 57-79.Elias, N. (1982). “Staatkritik’. Mit Überlegungen zur Bestimmung des Begriffs Utopie”. In: Vosskamp, W. (Hg.). (1982). Utopieforschung. Interdisziplinäre Studien zur neuzaitlichen Utopie. B.2. Stuttgart: Metzler.Fioretti, D. (2017). Utopia and Dystopia in Postwar Italian Literature: Pasolini, Calvino, Sanguineti, Volponi. Switzerland: Springer International Publishing AG.Hawkins-Day, M. (Ed.). (2012). Reader's Guide to Literature in English, New York: Routledge. Jameson, F. (2005). Archaeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions. New York: Verso.Jünger, E. (1957). Gläserne Bienen. Stuttgart: Ernst Klett Verlag. Kotin, A. (2017). “Alfred Kubins: Die andere Seite ald Deutsche Antiutophie der Jahrhunderte”. In: Wałowski, P. (Hg.). (2017). Der (neue) Mensch und seine Welten: Deutschsprachige fantastische Literatur und Science-Fiction. Berlin: Frank & Timme GmbH.Mair, M. (2015). Erzähltextanalyse [German-language Edition]: Modelle, Kategorien, Parameter. Stuttgart: ibidem-verlag. Nevin, T. (1996). Ernst Jünger and Germany: Into the Abyss, 1914-1945. Durham: Duke University Press.Petzi, M.; Kattwinkel, S. (2016). Das Gesunde Unternehmen zwischen Utopie und Dystopie: Betriebliches Gesundheitsmanagement auf dem Prüfstand. Wiesbaden: Springer Verlag.Roth, M. S. (2012). Memory, Trauma, and History: Essays on Living with the Past. New York: Columbia University Press.Schöning, M. (Hg.). (2014). Ernst Jünger-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung. Stuttgart: Springer Verlag GmbH.Segeberg, H. (2000). “Ernst Jüngers Gläserne Bienen Als Frage Nach Der Technik”. In: Strack, F. (Hg.). (2000). Titan Technik: Ernst und Friedrich Georg Jünger über das technische Zeitalter. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann GmbH.Suerbaum, U.; Broich, U.; Borgmeier, R. (1981). Science fiction: Theorie und Geschichte, Themen und Typen, Form und Weltbild. Stuttgart: Reclam.Weber, S. (2104). Dystopie und Utopie bei Christian Kracht: „Ich werde hier sein im Sonnenschein und im Schatten“, „Metan“ und „Imperium“. Hamburg: Diplomica Verlag GmbH. Zeißler, E. (2009). Dunkle Welten: die Dystopie auf dem Weg ins 21. Jahrhundert. Marburg: Tectum Verlag.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Kırgız 0000-0001-8753-2859

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Kırgız, Ş. (2019). GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(63), 35-49.
AMA Kırgız Ş. GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU. AUEDFD. Aralık 2019;(63):35-49.
Chicago Kırgız, Şenay. “GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 63 (Aralık 2019): 35-49.
EndNote Kırgız Ş (01 Aralık 2019) GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 63 35–49.
IEEE Ş. Kırgız, “GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU”, AUEDFD, sy. 63, ss. 35–49, Aralık 2019.
ISNAD Kırgız, Şenay. “GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 63 (Aralık 2019), 35-49.
JAMA Kırgız Ş. GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU. AUEDFD. 2019;:35–49.
MLA Kırgız, Şenay. “GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 63, 2019, ss. 35-49.
Vancouver Kırgız Ş. GELENEKTEN GELECEĞE: ERNST JUNGER’İN GLÄSERNE BIENEN ADLI ESERİNDE DİSTOPİK KURGU. AUEDFD. 2019(63):35-49.