BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KAYGI DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2010, Sayı: 24, 49 - 65, 17.02.2011

Öz

Bu araştırmada, görsel sanatlar öğretmeni adaylarının mesleki kaygı alanlarına ilişkin kaygı düzeyleri ortaya konmaya çalışılmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yürütülen araştırmanın evreni, Türkiye’deki Eğitim Fakültelerinin Resim-iş öğretmenliği Anabilim Dalı son sınıf öğrencileridir. Araştırmanın örneklemini, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Resim- iş Eğitimi Anabilim Dalı son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, kaynak tarama ve “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği” yoluyla toplanmıştır. Veriler SPSS 13.0 ortamında çözümlenmiş, bulgular yorumlanarak görsel sanatlar öğretmeni adaylarının taşıdıkları mesleki kaygı düzeyi, “kaygı alanları” bakımından saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının cinsiyet, ailelerinin gelir düzeyleri ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, cinsiyet “görev, ben ve öğrenci merkezli kaygılarda” anlamlı farklılığa yol açacak bağımsız bir değişken değilken, ailelerin gelir düzeyinin yüksek olması “görev, ben ve öğrenci merkezli kaygıları” anlamlı ölçüde azaltan bir bağımsız değişken olarak karşımıza çıkmıştır. Ayrıca araştırma bulguları, görsel sanatlar öğretmeni adaylarının düşük düzeyde mesleki kaygıları olduğu sonucunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • ABACI, O. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanatlar Eğitimi. (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • ALİSİNAOĞLU,F.,ULUTAŞ, İ.(2000). Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, S. 145, s. 15-19, Ankara.
  • ASLAN, G., (2009), Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri İle Sürekli Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yedi Tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • BOZDAM, A., (2008), “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • BUYURGAN, S., (2007), “Eğitim Fakülteleri Resim-iş Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim-Öğretime Yönelik Görüş ve Beklentileri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz, 5 (4), s. 657-677.
  • BUYURGAN, S. , BUYURGAN, U. (2001). Sanat Eğitimi Ve Öğretimi, (1. Basım), Dersal Yayıncılık, Ankara.
  • DEVELİ, E. (2006). “Konya’da İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • FULLER, F. F. & PARSON, J.S., (1974), Concerns of Teachers: Recent Research on Two Assessment Instruments, (ERIC Document Reproduction Service No: ED 093 987).
  • GENÇTAN, E., 1993, Psikanaliz ve Sonrası, Remzi Kitabevi, 5. Basım, Ankara.
  • IŞIK, E., (1996), Nevrozlar, Kent Matbaası, Ankara.
  • KOZACIOĞLU, G. ve EKBERZADE G. (1995). Bireyden Topluma Ruh Sağlığı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • ÖZGÜVEN, İ.E. (1999). Psikolojik Testler . (Üçüncü Baskı), Pdrem Yayınları, Ankara.
  • ÖZSOY, V. (2001). Resim (Sanat) Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri Ders Notları. Ankara.
  • ROGAN, J., BORİCH, G. & TAYLOR, H., (1992), Validation of The Stages of Concern Questionnaire. Action in Teacher Education, 14, (43–49).
  • SABAN, A.; KORKMAZ; AKBAŞLI, S.( 2004).”Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları”, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 5, S.17, s: 198 –209, Ankara.
  • TÜMERDEM, R., (2007) Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Bahar, C.6 S.20 (32-45), Erişim tarihi:16.07.2007.
  • ÜNALDI, Ü. E., ALAZ, A.,(2008), “Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi S. 26, s. 1 -13.
  • VAROL, S., 1990, Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler,( Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal :Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • YURDAKUL, T. ( 2006). Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı Seramik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin İşsizlik Kaygıları Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Yıl 2010, Sayı: 24, 49 - 65, 17.02.2011

Öz

Kaynakça

  • ABACI, O. (2003). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanatlar Eğitimi. (2. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • ALİSİNAOĞLU,F.,ULUTAŞ, İ.(2000). Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, S. 145, s. 15-19, Ankara.
  • ASLAN, G., (2009), Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri İle Sürekli Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yedi Tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • BOZDAM, A., (2008), “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • BUYURGAN, S., (2007), “Eğitim Fakülteleri Resim-iş Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Aldıkları Eğitim-Öğretime Yönelik Görüş ve Beklentileri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz, 5 (4), s. 657-677.
  • BUYURGAN, S. , BUYURGAN, U. (2001). Sanat Eğitimi Ve Öğretimi, (1. Basım), Dersal Yayıncılık, Ankara.
  • DEVELİ, E. (2006). “Konya’da İlköğretim Okullarında Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • FULLER, F. F. & PARSON, J.S., (1974), Concerns of Teachers: Recent Research on Two Assessment Instruments, (ERIC Document Reproduction Service No: ED 093 987).
  • GENÇTAN, E., 1993, Psikanaliz ve Sonrası, Remzi Kitabevi, 5. Basım, Ankara.
  • IŞIK, E., (1996), Nevrozlar, Kent Matbaası, Ankara.
  • KOZACIOĞLU, G. ve EKBERZADE G. (1995). Bireyden Topluma Ruh Sağlığı, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • ÖZGÜVEN, İ.E. (1999). Psikolojik Testler . (Üçüncü Baskı), Pdrem Yayınları, Ankara.
  • ÖZSOY, V. (2001). Resim (Sanat) Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri Ders Notları. Ankara.
  • ROGAN, J., BORİCH, G. & TAYLOR, H., (1992), Validation of The Stages of Concern Questionnaire. Action in Teacher Education, 14, (43–49).
  • SABAN, A.; KORKMAZ; AKBAŞLI, S.( 2004).”Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları”, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 5, S.17, s: 198 –209, Ankara.
  • TÜMERDEM, R., (2007) Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Bahar, C.6 S.20 (32-45), Erişim tarihi:16.07.2007.
  • ÜNALDI, Ü. E., ALAZ, A.,(2008), “Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi S. 26, s. 1 -13.
  • VAROL, S., 1990, Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler,( Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal :Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • YURDAKUL, T. ( 2006). Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı Seramik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin İşsizlik Kaygıları Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Dilmaç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Şubat 2011
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Dilmaç, O. (2011). GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KAYGI DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(24), 49-65.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.