BibTex RIS Kaynak Göster

NAİF RESİMDE SEMBOLİK KURGUYU OLUŞTURAN ÖZELLİKLER

Yıl 2009, Sayı: 23, 15 - 27, 12.03.2010

Öz

1950’lı yıllardan sonra sanat çevrelerinde bazen bir ekol, bazen kişisel bir
üslup bazen de sanat olup olmadığı tartışılmaya başlayan naif resim, şöyle ya da
böyle, hem dünya sanatı tarihi hem de Türk sanatı tarihinde kendine bir yer
bulabilmiştir. Hayali, gerçek, duygusal, vahşi, çocuksu, coşkulu, fantastik, acemi,
bağımsız, içgüdüsel kavramlarının iç içe girdiği imgesel bir bütünlükte ve pek çok
zıtlığı içinde barındıran naif resim, bir dönemin önemli bir ilgi kaynağı olmuştur.
Naif resim tartışmaları halk resminin araştırılmasına da bir anlamda neden
olmuştur.
Bu çalışmada naif resmin zaman, mekan, konu, renk ve kompozisyon
özellikleri sembolik açıdan tartışılmıştır. Naif resimlerde yer alan kurgu ve plastik
unsurların benzer ve farklı yönleri nesnel bir bakış ile incelenmiştir.

Kaynakça

  • Berk, N, Kaya Özsezgin. 1983. Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Tansuğ, Sezer.1992. Resim Sanatının Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Milliyet Sanat Dergisi, 1978. “Naif Resim ve Fahir Aksoy”, Fas: 283-302.
  • Berk, N, Kaya Özsezgin. 1983. Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Sözen, M, Uğur Tanyeli, 1992. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Milliyet Sanat Dergisi, 1978. “Naif Resim ve Fahir Aksoy”, Fas: 283-302.
  • İpşiroğlu, N, Mazhar İpşiroğlu, 1991. Sanatta Devrim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Tansuğ, Sezer, 1993. Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Birkan, İsmet, 4 Ocak 1972. “Bir Düş Ressamı”, Sanat Gazetesi, Sayı: 3. Erol,
  • Koçak, Nur, 15 Haziran 1975. “Naif Resmin Beş Ustası” , Sanat Gazetesi, Sayı: 31-32.
  • Tansuğ, Sezer, Eylül 1969. “Turgut Zaim’in Resim Dünyası”, Yeni Dergi, Sayı: 60. Arseven, C. Esat, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları
  • Tansuğ, Sezer, Mart 1969. “İstanbul’daki Sergilerden”, Yeni Dergi, Sayı: 54.
  • Milliyet Sanat Dergisi, 1978. “Naif Resim ve Fahir Aksoy”, Fas: 283-302.
  • Tansuğ, Sezer, 1993. Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • EROL, Turan, 21 Mart 1967. “Hüseyin Yüce” , Ulus Gazetesi. Özsezgin, Kaya, 15 Nisan-15 Mayıs 1989. “Hüseyin Yüce”, Benadam Sanat Galerisi Broşürü. Kolukısa, Can, 1972. “Köylü Ressam Hüseyin Yüce” , Milliyet Sanat, Fas: 12-68. Güven, M. Nadir, 22 Nisan 1989. “Hüseyin Yüce’ye Erişmek” , Benadam Sanat Galerisi Broşürü. Turan, Güven, 15 Nisan-15 Mayıs 1989. “Hüseyin Yüce”, Benadam Sanat Galerisi Broşürü.
  • Resim 1: Henri Rousseau, “Tropical Forest with Monkeys” (1910), oil on canvas.
  • Resim 2: Fahir Aksoy, “Terkedilmişlik (Yılkı Atı )” (2002), tuval üzerine akrilik.
  • Resim 3: Louis Vivin, “Vue De Langres” (1988), oil on canvas.
  • Resim 4: Hüseyin Yüce, “Gediz Sırtları” (2000), tuval üzerine yağlıboya.
  • Resim 5: İbrahim Balaban, “Ana ve Çocuk” (2000), tuval üzerine yağlıboya.
Yıl 2009, Sayı: 23, 15 - 27, 12.03.2010

Öz

Kaynakça

  • Berk, N, Kaya Özsezgin. 1983. Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Tansuğ, Sezer.1992. Resim Sanatının Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Milliyet Sanat Dergisi, 1978. “Naif Resim ve Fahir Aksoy”, Fas: 283-302.
  • Berk, N, Kaya Özsezgin. 1983. Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Sözen, M, Uğur Tanyeli, 1992. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Milliyet Sanat Dergisi, 1978. “Naif Resim ve Fahir Aksoy”, Fas: 283-302.
  • İpşiroğlu, N, Mazhar İpşiroğlu, 1991. Sanatta Devrim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Tansuğ, Sezer, 1993. Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Birkan, İsmet, 4 Ocak 1972. “Bir Düş Ressamı”, Sanat Gazetesi, Sayı: 3. Erol,
  • Koçak, Nur, 15 Haziran 1975. “Naif Resmin Beş Ustası” , Sanat Gazetesi, Sayı: 31-32.
  • Tansuğ, Sezer, Eylül 1969. “Turgut Zaim’in Resim Dünyası”, Yeni Dergi, Sayı: 60. Arseven, C. Esat, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları
  • Tansuğ, Sezer, Mart 1969. “İstanbul’daki Sergilerden”, Yeni Dergi, Sayı: 54.
  • Milliyet Sanat Dergisi, 1978. “Naif Resim ve Fahir Aksoy”, Fas: 283-302.
  • Tansuğ, Sezer, 1993. Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • EROL, Turan, 21 Mart 1967. “Hüseyin Yüce” , Ulus Gazetesi. Özsezgin, Kaya, 15 Nisan-15 Mayıs 1989. “Hüseyin Yüce”, Benadam Sanat Galerisi Broşürü. Kolukısa, Can, 1972. “Köylü Ressam Hüseyin Yüce” , Milliyet Sanat, Fas: 12-68. Güven, M. Nadir, 22 Nisan 1989. “Hüseyin Yüce’ye Erişmek” , Benadam Sanat Galerisi Broşürü. Turan, Güven, 15 Nisan-15 Mayıs 1989. “Hüseyin Yüce”, Benadam Sanat Galerisi Broşürü.
  • Resim 1: Henri Rousseau, “Tropical Forest with Monkeys” (1910), oil on canvas.
  • Resim 2: Fahir Aksoy, “Terkedilmişlik (Yılkı Atı )” (2002), tuval üzerine akrilik.
  • Resim 3: Louis Vivin, “Vue De Langres” (1988), oil on canvas.
  • Resim 4: Hüseyin Yüce, “Gediz Sırtları” (2000), tuval üzerine yağlıboya.
  • Resim 5: İbrahim Balaban, “Ana ve Çocuk” (2000), tuval üzerine yağlıboya.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Alp Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Alp, Ö. (2010). NAİF RESİMDE SEMBOLİK KURGUYU OLUŞTURAN ÖZELLİKLER. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(23), 15-27.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.