BibTex RIS Kaynak Göster

SİVA-ŞARKIŞLA HARDAL KÖYÜ CAMİSİ

Yıl 2009, Sayı: 23, 215 - 226, 12.03.2010

Öz

Bu araştırmada ahşap direkli Sivas/Şarkışla/Hardal Köyü Camisi’nin tanıtımı yapılacaktır. Bu yapıyla alakalı bugüne kadar herhangi bir araştırma yapılmamıştır. Caminin planı, malzemesi ve süslemesi detaylı bir şekilde incelenerek hem kendi bölgesindeki hem de Anadolu Türk Sanatı içerisindeki yeri ve önemi ortaya konmaya çalışılmıştır. XV. yüzyıl da inşa edilen ve 1663 yılında onarım geçiren cami, ahşap destekli camilerin taşradaki bir uygulaması olması bakımından önemlidir.

Kaynakça

  • ACUN, Hakkı, “Yozgat ve Yöresi Türk Devri Yapıları”, Vakıflar Dergisi, XIII., Ankara, 1981. s. 677-78.
  • ___________, “Çapanoğlu Camii Yerköy-Saray”, Türkiyemiz, 26, Ankara, 1978. s.34-36.
  • AKMAYDALI, Hüdavendigar, “Niğde Sungur Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s. 147-168.
  • ARIK, Rüçhan, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Ankara, 1988, s.42-46.
  • ASLANAPA, Oktay, Anadolu’da İlk Devir Türk Mimarisi, Ankara, 1992.
  • BAYHAN, Ahmet Ali, “Ordu/İkizce’den Bir Ahşap Cami : Laleli (Eski Camii”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S.XIV, Erzurum 2005, s.1.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S. XVI, Erzurum 2006, s.33.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/7,Nisan, 2009, s. 55-77.
  • _______________, “Ordu’nun İkizce ve Çaybaşı İlçelerindeki Ahşap Camiler”, X. Ortaçağ - Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu “Prof.Dr. H. Örcün Barışta’ya Armağan” Ankara, 2006.
  • ÇAL, Halit, Niğde Şehrindeki Ahşap Tavanlı Camiler ve Mescidler, Ankara, 2000.
  • ÇALIŞIR, D. “Osman Ağa Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. VII, İstanbul, 1994, s.159.
  • ÇAYCI Ahmet, Eşrefoğlu Beyliği Dönemi Mimari Eserleri, Ankara, 2008.
  • DENİZ, Bekir, “Aksaray’da (Niğde) Ahşap Sütunlu İki Köy Camisi”, Ege Üniversitesi Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, İzmir, 1998, s.19-56.
  • DENKTAŞ, Mustafa, “ Pınarbaşı Uzunyayla’daki Ahşap Direkli Camiler”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:16, Kayseri, 2004, s.53-89.
  • ______________, Kayseri – Develi Şığlı Kasabası Yusufağa Camii”, Prof. Dr. Zafer Bayburtoğlu’na Armağan, Sanat Yazıları, Kayseri, 2001, s.201-205.
  • DURAN, Remzi, “ Konya Sarayönü’nde Üç Ahşap Cami”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s.48.
  • ERDAL, Zekai; Aksaray’daki Türk Dönemi Mimari Eserler, (Y.Y.Ü. Fen- Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Yayınlamamış Bitirme Tezi), Van, 1999.
  • ERDEMİR, Yaşar, “ Nakışlı Ahşap Camilerimizin Klasik Dönemdeki Zengin Bir Temsilcisi”, VI. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Sempozyumu, Kayseri, 2002, s. 381-96.
  • ________________, “Tokat Yöresindeki Ahşap Camilerin Kültürümüzdeki Yeri”, Türk Tarihinde ve Kültüründe Tokat Sempozyumu, Ankara, 1987, s.42-46.
  • ESER, Erdal, “Küre-i Hadid Köyü’nde Candaroğlu İsmail Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, c. XXVI. Ankara, 1997, s. 237-249.
  • EYİCE, Semavi, “Cami”, Diyanet İslam Ansiklopedisi VII, İstanbul, 1993, s.58.
  • GÜNDOĞDU, Hamza Vd., Tarihi Yaşatan İl Tokat, Ankara, 2006.
  • OKÇU, T. “ Ali Kethüda Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. I, İstanbul, 1994, s.193-94.
  • ÖNEY, Gönül, Beylikler Devri Sanatı (XIV. – XV. Yüzyıl), Ankara, 1989, s.32.
  • ÖNGE,Yılmaz, “Anadolu’da XIII-XIV. Yüzyılın Nakışlı Ahşap Camilerinden Bir Örnek”, Vakıflar Dergisi, C.IX, Ankara, 1982, s. 291-96.
  • ÜNALAN, H. Sibel, Akhisar ve Gölmarmara’daki Türk Anıtları, (Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir, 1998.
  • TAŞÇI, Aydın, Bayburt’ta Türk İslam Devri Dini Mimari, (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum, 1997.
  • TOPÇU, Sultan, Develi’deki Türk Eserleri, (Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri, 2005.
Yıl 2009, Sayı: 23, 215 - 226, 12.03.2010

Öz

Kaynakça

  • ACUN, Hakkı, “Yozgat ve Yöresi Türk Devri Yapıları”, Vakıflar Dergisi, XIII., Ankara, 1981. s. 677-78.
  • ___________, “Çapanoğlu Camii Yerköy-Saray”, Türkiyemiz, 26, Ankara, 1978. s.34-36.
  • AKMAYDALI, Hüdavendigar, “Niğde Sungur Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s. 147-168.
  • ARIK, Rüçhan, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Ankara, 1988, s.42-46.
  • ASLANAPA, Oktay, Anadolu’da İlk Devir Türk Mimarisi, Ankara, 1992.
  • BAYHAN, Ahmet Ali, “Ordu/İkizce’den Bir Ahşap Cami : Laleli (Eski Camii”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S.XIV, Erzurum 2005, s.1.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, S. XVI, Erzurum 2006, s.33.
  • _______________, “Ordu’da Yeni Tespit Edilen Ahşap Camiler”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2/7,Nisan, 2009, s. 55-77.
  • _______________, “Ordu’nun İkizce ve Çaybaşı İlçelerindeki Ahşap Camiler”, X. Ortaçağ - Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu “Prof.Dr. H. Örcün Barışta’ya Armağan” Ankara, 2006.
  • ÇAL, Halit, Niğde Şehrindeki Ahşap Tavanlı Camiler ve Mescidler, Ankara, 2000.
  • ÇALIŞIR, D. “Osman Ağa Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. VII, İstanbul, 1994, s.159.
  • ÇAYCI Ahmet, Eşrefoğlu Beyliği Dönemi Mimari Eserleri, Ankara, 2008.
  • DENİZ, Bekir, “Aksaray’da (Niğde) Ahşap Sütunlu İki Köy Camisi”, Ege Üniversitesi Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, İzmir, 1998, s.19-56.
  • DENKTAŞ, Mustafa, “ Pınarbaşı Uzunyayla’daki Ahşap Direkli Camiler”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:16, Kayseri, 2004, s.53-89.
  • ______________, Kayseri – Develi Şığlı Kasabası Yusufağa Camii”, Prof. Dr. Zafer Bayburtoğlu’na Armağan, Sanat Yazıları, Kayseri, 2001, s.201-205.
  • DURAN, Remzi, “ Konya Sarayönü’nde Üç Ahşap Cami”, Vakıflar Dergisi, C.XIX, Ankara, 1985, s.48.
  • ERDAL, Zekai; Aksaray’daki Türk Dönemi Mimari Eserler, (Y.Y.Ü. Fen- Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Yayınlamamış Bitirme Tezi), Van, 1999.
  • ERDEMİR, Yaşar, “ Nakışlı Ahşap Camilerimizin Klasik Dönemdeki Zengin Bir Temsilcisi”, VI. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Sempozyumu, Kayseri, 2002, s. 381-96.
  • ________________, “Tokat Yöresindeki Ahşap Camilerin Kültürümüzdeki Yeri”, Türk Tarihinde ve Kültüründe Tokat Sempozyumu, Ankara, 1987, s.42-46.
  • ESER, Erdal, “Küre-i Hadid Köyü’nde Candaroğlu İsmail Bey Camii”, Vakıflar Dergisi, c. XXVI. Ankara, 1997, s. 237-249.
  • EYİCE, Semavi, “Cami”, Diyanet İslam Ansiklopedisi VII, İstanbul, 1993, s.58.
  • GÜNDOĞDU, Hamza Vd., Tarihi Yaşatan İl Tokat, Ankara, 2006.
  • OKÇU, T. “ Ali Kethüda Camii”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, C. I, İstanbul, 1994, s.193-94.
  • ÖNEY, Gönül, Beylikler Devri Sanatı (XIV. – XV. Yüzyıl), Ankara, 1989, s.32.
  • ÖNGE,Yılmaz, “Anadolu’da XIII-XIV. Yüzyılın Nakışlı Ahşap Camilerinden Bir Örnek”, Vakıflar Dergisi, C.IX, Ankara, 1982, s. 291-96.
  • ÜNALAN, H. Sibel, Akhisar ve Gölmarmara’daki Türk Anıtları, (Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir, 1998.
  • TAŞÇI, Aydın, Bayburt’ta Türk İslam Devri Dini Mimari, (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum, 1997.
  • TOPÇU, Sultan, Develi’deki Türk Eserleri, (Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri, 2005.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrfan Yıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Yıldız, İ. (2010). SİVA-ŞARKIŞLA HARDAL KÖYÜ CAMİSİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(23), 215-226.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.