BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Sayı: 30, 9 - 18, 19.11.2013

Öz

Glaze scratching (originally named as ‘sır kazıma’) is one of Seljukian ceramic techniques. It is also called as ‘imitation faience mosaic’ because of its similarity to faience mosaic, another Seljukian faience technique. Up to the present, a few statements have been expressed on glaze scratching technique only when the subject is faience mosaic. Even its known examples are no more than three or four pieces. This caused glaze scratching technique to be overshadowed by faience mosaic technique. As a result, other examples of the technique and the characteristics remained ambiguous. The aim of this study is to eliminate the ambiguity by introducing glaze scratching technique in details and determining its characteristics as one of our richnesses on faience art.

Kaynakça

  • Aslanapa, O. (1993). Türk Sanatı, İstanbul.
  • Arık, O. (2007). “Anadolu Selçuklu Toplum Hayatında Çini”, (Gönül ÖneyZehra Çobanlı), Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, İstanbul.
  • Çeken, M. (2007). “Selçuklu ve Beylikler Devri Çinilerinde Malzeme Teknik ve Fırınlara Dair Bazı Tespitler”,(Rüşhan Arık-Oluş Arık), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini, İstanbul.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı, İstanbul.
  • Öney, G. (1978). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara.
  • Öney, G. (1987). İslam Mimarisinde Çini, İzmir.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul.

BİR SELÇUKLU ÇİNİ TEKNİĞİ; SIR KAZIMA

Yıl 2013, Sayı: 30, 9 - 18, 19.11.2013

Öz

Sır kazıma tekniği, Selçuklu çini tekniklerinden biridir. Bir diğer
Selçuklu çini tekniği olan, çini mozaik ile benzerliği yüzünden “sahte çini
mozaik” olarak da adlandırılmaktadır. Bugüne kadar, çini mozaik tekniği
konu edildiğinde ancak, sır kazıma tekniği hakkında da birkaç cümle
söylenebilmiştir. Bilinen örnekleri ise üç ya da dört taneyi geçmemiştir.
Böyle bir durum sır kazıma tekniğini, çini mozaik tekniğinin gölgesinde
bırakıp, tekniğin diğer örnekleri ve bu örneklerin sahip olduğu özellikler
belirsiz kalmıştır.
Bu çalışmanın amacı, sahip olduğumuz zenginliklerden biri olan çini
sanatındaki sır kazıma tekniğini ayrıntılarıyla tanıtıp özelliklerini ortaya
koyarak mevcut belirsizliği ortadan kaldırmaktır.

Kaynakça

  • Aslanapa, O. (1993). Türk Sanatı, İstanbul.
  • Arık, O. (2007). “Anadolu Selçuklu Toplum Hayatında Çini”, (Gönül ÖneyZehra Çobanlı), Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, İstanbul.
  • Çeken, M. (2007). “Selçuklu ve Beylikler Devri Çinilerinde Malzeme Teknik ve Fırınlara Dair Bazı Tespitler”,(Rüşhan Arık-Oluş Arık), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini, İstanbul.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı, İstanbul.
  • Öney, G. (1978). Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara.
  • Öney, G. (1987). İslam Mimarisinde Çini, İzmir.
  • Yetkin, Ş. (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevin Ayduslu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Ayduslu, N. (2013). BİR SELÇUKLU ÇİNİ TEKNİĞİ; SIR KAZIMA. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(30), 9-18.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.