Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Boz Üy In The Kyrgyz Culture

Yıl 2017, Sayı: 38, 217 - 226, 29.05.2017

Öz

Almost all the nomadic Turkish tribes used boz üy (tent). Kyrgyz people have never given up on using boz üy at any moment in their lives which is the authentic value of their ancestors, and they have always considered it as a part of their lives and used it. Family lives, traditions, customs and beliefs of Kyrgyz people could be understood by looking at the boz üy which is easy to carry and set up, and adaptable to the nomadic life style.

In this study, the significance of boz üy which is the living space of Kyrgyz people has been mentioned and beliefs and traditions about boz üy have been touched upon.

Kaynakça

  • Abramzon, S. M, (1971), Kirgizı i ih etnogenetiçeskie i istoriko-kulturnıe svyazi, Nauka, Leningrad.
  • Akmataliev, A, (2011), Kırgızdın Köönörbös Döölöttörü, Şam, Bişkek.
  • Alımbaeva, B, (2016), Kırgız Elinin Boz Üyü, Uluu Toolor, Bişkek.
  • Aytmatov, Ç, (2009), Çıgarmalarının Segiz Tomduk Cıynagı, c. 2, Uçkun, Bişkek.
  • Carbanaliev, A, (2010), Boz Üydün Cabdılışı, Kırgız Tuusu, Avgust, Bişkek.
  • Karimov, M, (2011), Ata – Babalar Taberigi, Biyiktik, Bişkek.
  • Dıykanbayeva, M, (2016), Kırgızlarda Atalar Kültü, Kömen, Konya.
  • Manas, c. III, (1981), Kırgızstan, Frunze.
  • Manas, c. III, (1990), Nauka, Moskva.
  • Mukasov, M, (2004), “Din Irları”, Kırgız Adabiyatının Tarıhı, c. I, Şam Bişkek.
  • Murzakmetov, A, (2013), Boz Üy – Babalar Murası, Şookum (İlim, turmuş cana madaniyat curnalı), İyun, Bişkek.
  • Tentiyev, C, (2012), Boz Üy – Tirüülüktün Üyü, Zamandaş (eldik curnal), Fevral, Bişkek.

KIRGIZ KÜLTÜRÜNDE BOZ ÜY

Yıl 2017, Sayı: 38, 217 - 226, 29.05.2017

Öz




Boz üyü göçebe hayat yaşayan Türk boylarının hemen hemen
hepsi kullanmıştır. Kırgızlar da hayatın hangi döneminde olursa olsun
atalarının öz malı olan boz üyden hiçbir şekilde vazgeçmemişler, her zaman
hayatlarının bir parçası olarak görmüş ve kullanmışlardır. Taşınması ve
kurulması kolay, konargöçer hayata uygun olan boz üye bakılarak Kırgızların
aile yaşantısı, inanışları, gelenek ve görenekleri  anlaşılabilir. 




Çalışmada Kırgızların yaşam mekânı olan boz üyün
yapımından, öneminden ve onunla ilgili inanış ve geleneklerden bahsedilmiştir.




Kaynakça

  • Abramzon, S. M, (1971), Kirgizı i ih etnogenetiçeskie i istoriko-kulturnıe svyazi, Nauka, Leningrad.
  • Akmataliev, A, (2011), Kırgızdın Köönörbös Döölöttörü, Şam, Bişkek.
  • Alımbaeva, B, (2016), Kırgız Elinin Boz Üyü, Uluu Toolor, Bişkek.
  • Aytmatov, Ç, (2009), Çıgarmalarının Segiz Tomduk Cıynagı, c. 2, Uçkun, Bişkek.
  • Carbanaliev, A, (2010), Boz Üydün Cabdılışı, Kırgız Tuusu, Avgust, Bişkek.
  • Karimov, M, (2011), Ata – Babalar Taberigi, Biyiktik, Bişkek.
  • Dıykanbayeva, M, (2016), Kırgızlarda Atalar Kültü, Kömen, Konya.
  • Manas, c. III, (1981), Kırgızstan, Frunze.
  • Manas, c. III, (1990), Nauka, Moskva.
  • Mukasov, M, (2004), “Din Irları”, Kırgız Adabiyatının Tarıhı, c. I, Şam Bişkek.
  • Murzakmetov, A, (2013), Boz Üy – Babalar Murası, Şookum (İlim, turmuş cana madaniyat curnalı), İyun, Bişkek.
  • Tentiyev, C, (2012), Boz Üy – Tirüülüktün Üyü, Zamandaş (eldik curnal), Fevral, Bişkek.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mayramgül Dıykanbayeva

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Dıykanbayeva, M. (2017). KIRGIZ KÜLTÜRÜNDE BOZ ÜY. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(38), 217-226.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.