Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Temmoku as a Far Eastern Ceramic Glaze

Yıl 2019, Sayı: 43, 214 - 221, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.604759

Öz

Temmoku glazes are formed from light brown to dark brown and black glaze
groups, which can develop at high temperatures, have high iron content and have
spots or streaks on their surfaces. These special glazes, which have survived
from the past to the present, have been a kind of secret that artists prefer to
use in their works.



The aim of this study is to examine the
development of Temmoku glazes, one of the most special glazes of the Far East
ceramic glazes, in the historical process, and to research the availability of
these glazes with high iron content with raw materials in our country in
today’s conditions. In
the research, firstly literature review was done; In accordance with the data
obtained, alkali-containing glazes consisting of basic raw materials such as
feldspar, kaolin, quartz, marble, dolomite, zinc oxide, soda, magnesite were
prepared. Grinding was carried out by adding iron oxide in the range of 6-13%
for coloring. Prepared glaze mixtures were applied to porcelain bodies and
baked in 1200 ° C electric oven in neutral environment. As a result of the
study, examples of iron-rich glazes with different surface properties were
presented and supported.

Kaynakça

  • Britt, J. (2007). The complete guide to high-fire glazes. New York: Lark Crafts An Imprint of Sterling Publishing Co., Inc.
  • Genç, S. (2013). Artistik seramik sırları. İstanbul: Boyut Matbaacılık A.Ş.
  • Öney, D. (2009). Uzakdoğu sırlarından Temmoku'nun araştırılması ve sır uygulamaları (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 236064).
  • Sentance, B. (2004). Ceramics, a world guide to traditional techniques. London: Thames&Hudson Ltd.
  • Sutherland, B. (2005). Glazes from natural sources. London: University of Pennsylvania Press.
  • Taçyıldız, E. (2018). Seramik sırının sırrı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Tichane, R. (1998). Ash glazes. USA: Krause Publications.
  • Vainker, S. (2005). Chinese pottery and porcelain. London: The British Museum Press.
  • Virgin, L. E. (2008). Chinese art treasures on display: Later Jades and Ceramics At The Worcester Art Museum. U.S.A: Worcester Art Museum.
  • Waal, E. D. (2015). The pot book. China: Phaidon Press Limited.
  • Wood, N. (1999). Chinese glazes, their origins, chemistry and recreation. London: A&C Black, University of Pennsylvania Press.
  • Görsel 1. (12-13. yüzyıl), Temmoku sırlı vazo, Kaynak: Vainker, S. (2005). Chinese pottery and porcelain. London: The British Museum Press. (s.90)
  • Görsel 2. (12-13. yüzyıl), Yaprak dekorlu çay kasesi, Herbert ve Eunice Shatzman koleksiyonu, Ackland Sanat Müzesi. Kaynak: Britt, J. (2007). The complete guide to high-fire glazes. New York: Lark Crafts An Imprint of Sterling Publishing Co., Inc.(s.76)
  • Görsel 3. (12-13. yüzyıl), Hare’s fur kap, Herbert and Eunice Shatzman koleksiyonu, Ackland Sanat Müzesi. Kaynak: Britt, J. (2007). The complete guide to high-fire glazes. New York: Lark Crafts An Imprint of Sterling Publishing Co., Inc.(s.73)
  • Görsel 4. (12-13.yüzyıl), Jian tipi Hare’s fur kâse, Kaynak: Vainker, S. (2005). Chinese pottery and porcelain. London: The British Museum Press.(s.121)
  • Görsel 5. (960-1279), Song Hanedanlığı, Çin, Kaynak: Waal, E. D. (2015). The pot book. China: Phaidon Press Limited.(s.123)
  • Görsel 6. Sırların tartım, öğütme ve uygulama aşaması. Pınar Çalışkan Güneş şahsi arşivi.

Uzak Doğu Seramik Sırlarından Temmoku

Yıl 2019, Sayı: 43, 214 - 221, 26.10.2019
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.604759

Öz

Temmoku sırlar yüksek sıcaklıklarda
gelişebilen, demir oranı yüksek, yüzeylerinde benekler ya da çizgiler
barındıran, rengi açık kahverengiden koyu kahverengi ve siyaha kadar değişen
sır grubunu oluşturmaktadır. Geçmişten günümüze kadar varlığını sürdürmeyi başarmış
olan bu özel sırlar günümüzde de sanatçıların eserlerinde kullanmayı tercih
ettikleri bir sır çeşidi olmuştur.



Bu çalışmanın amacı Uzakdoğu seramik
sırlarından Temmoku’nun tarihsel süreç içerisindeki gelişimini incelemek, demir
oranı yüksek olan bu sırların seramikte temel olarak kullanılan hammaddeler ile
günümüz koşullarında elde edilebilirliğini araştırmaktır. Araştırmada öncelikle
konu ile ilgili literatür taraması yapılmış; bulunan veriler doğrultusunda
deneysel yöntem kullanılarak feldispat, kaolen, kuvars, mermer, dolomit, çinko
oksit, soda, magnezit gibi temel hammaddelerden oluşan alkali içerikli sırlar
hazırlanmıştır. Renklendirme için %6-13 aralığında demir oksit ilavesi
yapılarak öğütme işlemi gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan sır karışımları
porselen bünyelere uygulanarak 1200°C’ de elektirikli fırında nötr ortamda
pişirilmiştir. Çalışmanın sonucunda ise farklı yüzey özelliklerine sahip
demirce zengin sırlardan örnekler sunularak çalışma desteklenmiştir.




Kaynakça

  • Britt, J. (2007). The complete guide to high-fire glazes. New York: Lark Crafts An Imprint of Sterling Publishing Co., Inc.
  • Genç, S. (2013). Artistik seramik sırları. İstanbul: Boyut Matbaacılık A.Ş.
  • Öney, D. (2009). Uzakdoğu sırlarından Temmoku'nun araştırılması ve sır uygulamaları (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. YÖK tez veri tabanından erişildi (Tez No. 236064).
  • Sentance, B. (2004). Ceramics, a world guide to traditional techniques. London: Thames&Hudson Ltd.
  • Sutherland, B. (2005). Glazes from natural sources. London: University of Pennsylvania Press.
  • Taçyıldız, E. (2018). Seramik sırının sırrı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Tichane, R. (1998). Ash glazes. USA: Krause Publications.
  • Vainker, S. (2005). Chinese pottery and porcelain. London: The British Museum Press.
  • Virgin, L. E. (2008). Chinese art treasures on display: Later Jades and Ceramics At The Worcester Art Museum. U.S.A: Worcester Art Museum.
  • Waal, E. D. (2015). The pot book. China: Phaidon Press Limited.
  • Wood, N. (1999). Chinese glazes, their origins, chemistry and recreation. London: A&C Black, University of Pennsylvania Press.
  • Görsel 1. (12-13. yüzyıl), Temmoku sırlı vazo, Kaynak: Vainker, S. (2005). Chinese pottery and porcelain. London: The British Museum Press. (s.90)
  • Görsel 2. (12-13. yüzyıl), Yaprak dekorlu çay kasesi, Herbert ve Eunice Shatzman koleksiyonu, Ackland Sanat Müzesi. Kaynak: Britt, J. (2007). The complete guide to high-fire glazes. New York: Lark Crafts An Imprint of Sterling Publishing Co., Inc.(s.76)
  • Görsel 3. (12-13. yüzyıl), Hare’s fur kap, Herbert and Eunice Shatzman koleksiyonu, Ackland Sanat Müzesi. Kaynak: Britt, J. (2007). The complete guide to high-fire glazes. New York: Lark Crafts An Imprint of Sterling Publishing Co., Inc.(s.73)
  • Görsel 4. (12-13.yüzyıl), Jian tipi Hare’s fur kâse, Kaynak: Vainker, S. (2005). Chinese pottery and porcelain. London: The British Museum Press.(s.121)
  • Görsel 5. (960-1279), Song Hanedanlığı, Çin, Kaynak: Waal, E. D. (2015). The pot book. China: Phaidon Press Limited.(s.123)
  • Görsel 6. Sırların tartım, öğütme ve uygulama aşaması. Pınar Çalışkan Güneş şahsi arşivi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Çalışkan Güneş 0000-0003-1759-0855

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Çalışkan Güneş, P. (2019). Uzak Doğu Seramik Sırlarından Temmoku. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(43), 214-221. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.604759

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.