Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Influence of Graphic Design in Creating New Product Groups

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 44, 269 - 286, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.673016

Öz

As a research topic, “the Influence of Graphic Design on the Creation of New Product Groups” has been discussed. It is aimed to determine which graphic design elements exist in the industrial products on the market, how they are used and how they differ from the others. Industrial design, graphic design and marketing disciplines are defined by examining the researches on similar subjects through literature. Written and visual materials of ten white goods which are Smeg, Gorenje, Samsung, Arcelik and Vestel refrigerator series belonging to the domestic and foreign markets were collected and examined. A total of 26 series of the brands are presented with sample images.
In today’s markets where competition and technological development are intense, industrial products need to differentiate from their peers. The success of the product is the fact that this differentiation in the product creation and presentation process, which includes many stages such as analysis, design, production, marketing, customer satisfaction, achieves the highest quality and attractiveness at the lowest cost. In this context, the effects of material, form, color, typography and illustration on the design were evaluated. It has been demonstrated that the elements in the series created by customizing the target audience, today's fashion and furniture trends, brand collaborations and usage areas are designed more consciously and effectively and it is seen that such designs are more prominent in the market than their competitors.
As a result of the investigation of refrigerators and design elements, “Anadolu” brand was created and influencing by the traditional dress of the seven regions of Turkey, 7 series and 39 refrigerator design has been demonstrated.

Kaynakça

  • Akbulut, D. (2014). Tasarımda temel etkileşim: Temel tasarım eğitiminde bütünleşik ortak zemin. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(13), 23-40. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192516
  • Akengin, G., Ersan, M., Çiçekli K. ve Tuğrul D. (2018). Farklı hedef kitlelere göre tasarlanan su şişesi ambalajlarının grafik tasarım açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 74-83. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/525602
  • Bahattin, H. (2013). Tüketicinin satın alma kararı üzerinde ambalaj renklerinin önemi ve grafik tasarım öğrencilerinin konu üzerindeki farkındalığının ölçülmes (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 328853)
  • Baş, T. (2014). Görsel iletişimde grafik tasarımcının hedef kitle üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 375368)
  • Bayazıt, N. (1997). Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, Tasarım Maddesi, Cilt: 3. İstanbul: Y.E.M. Yayınları, s. 1746-1747.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve grafik Tasarım (10.Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Çakır, E. (2006). Satın alma kararlarında çocukların rolleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 190842)
  • Çeken, B., & Ersan, M. (2016). Kişiye özel organizasyonlarda grafik tasarımın yeri. İdil, 5(21), 461-475. doi: https://doi.org/10.7816/idil-05-21-12
  • Çeken, B., & Ersan, M. (2017). Ülke markaları: Turizm logolarının tipografik açıdan incelenmesi. İdil, 6(37), s. 2505-2520. doi: https://doi.org/10.7816/idil-06-37-08
  • Çeken, B., Ersan, M., & Tuğrul, D. (2018). Market broşürlerinin temel tasarım ilkeleri ve renk kullanımı açısından incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 121-137. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/557121
  • Çetinkaya, M. (2008). Tüketiciyi grafik tasarımı ile manipüle etmek: Grafik tasarımın markalaşma ve tüketici algısı üzerinde etkisine dair bir proje (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 226794)
  • Çevik, O. (1994). Endüstri ürünleri tasarımında üretilebilirlik (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çınar, M. S. (2015). Ürün ambalajı tasarımının tipografi ve renk faktörüne yansımaları (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 394724)
  • Desmet, P. M. (2004). From disgust to desire: How products elicit emotions. Design and Emotion: The Experience of Everyday Things, 1, 8-12.
  • Durmaz, Ö. (2009). Hızlı tüketim ürünlerinin ambalaj tasarımlarında çağrışımsal öğrenme ile renk kararları. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 236037)
  • Gershman, M. (1987). Packaging: positioning tool of the 1980s. Management Review, August, 33-41.
  • Gülerce, E. (2007). Yenilenen ambalajın ürün satışına etkisi. II. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumunda sunulan bildiri, Ankara.
  • Güvenir, C. (2014). Endüstriyel tasarımda ürün ve marka algısı ve ilişkisi: Bir çikolata markası özelinde anlam bilimsel bir metod uygulaması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 353772)
  • Hasdoğan, G. (1996). Tasarım kavramının hukuktaki gelişimi ve endüstriyel tasarımların korunmasına ilişkin ülkemizdeki yasal düzenlemeye yansımaları; Tasarımda evrenselleşme. 2. Ulusal Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı (s. 24) içinde. İstanbul: Yem yayınları.
  • İslamoğlu, A. H. (1999). Pazarlama yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Kapferer, J. N. (1997). Strategic brand management. (3. Edition). Great Britain: Kogan Page.
  • Karsu, C. (2002). Yeni ürün ticarileştirmesinde stratejik ve taktik pazarlama kararları ve pazarlama iletişimi enstrümanları sektöründe bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocamaz, İ. (2007). Ürünün görsel tasarım estetiğinin pazarlama iletişimindeki rolü ve beyaz eşya, mobilya ve ev tekstili sektörleri için tüketiciler üzerinde bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 209164)
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama yönetimi (N. Muallimoğlu, Çev.). İstanbul: Beta Basım.
  • Köksal, A. S. (2008). Pazarlamada yenilik ve uygulama örnekleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 226850)
  • Löbach, B. (1976). Industrial design: Grundlagen D. Industrie produkt gestaltung. Münih: Thiemig.
  • Mazlum, H. (2017). Modernizm sürecinde yeni tipografi'nin doğuşu ve Jan Tschichold. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 226-247. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/361166
  • McCarthy, E. J., & Perrault W. D. (1990). Basic marketing. USA: Irwin-Dorsey.
  • Mohajjel Shoja, M. (2017). Çikolata ve Gıda Ambalajı Tasarımında Resimlemenin Etkileri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 469204)
  • Öztürk Ahbap, B. (2014). Renklerin pazarlama üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 378662)
  • Pazarlamanın renkli dünyası [Editoryal]. (2004). Marketing Türkiye, 2(46), 26–30.
  • Pendik Belediyesi. Uluslararası folklor kıyafetleri ve geleneksel giysili ülke bebekleri sergisi. 11. Uluslararası Pendik Çocuk Festivali. İstanbul. 19-23 Nisan 2016.
  • Pilditch, J.(1961). The Silent Salesman. London: Harperand Row.
  • Seoul International Color Expo. (2004). CCI COLOR,Institute for Color Research.
  • Shimp, T. A. (2001). Advertising and promotion: Supplemental aspects of ıntegrated marketing communications. (5thedition). US: The Dryden Press.
  • Sünnetçioğlu, İ. (2006). Kozmetik sektöründe ambalajlamanın rolü ve önemi: Parfüm üzerine geliştirilmiş örnek uygulama (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 189623)
  • Tunalı, İ. (2002). Tasarım felsefesi (Tasarım modelleri ve endüstri tasarımı). İstanbul: Yem Yayın.
  • Ulrich, K. T., & Eppinger, S. D. (1995). Product design and development. NewYork: McCraw-Hill.
  • Underwood, R. L., & Klein, N. M. (2002). Packaging as brand communication: Effects of product pictures on consumer responses to the package and brand. Journal of Marketing, 10(4), 58-69.
  • Underwood, R. L. (2003). The communicative power of product packaging: Creating brand ıdentity via lived and mediated experience. Journal of Marketing, 11(1), 62-77.
  • Ülker, D. (2009). Yeni ürünlerde uygulanan tutundurma stratejileri ve bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 249406)
  • Wood, L. (2000). Brands and brand equity: Definition and management. Management Decisions, 38(9), 662-670.
  • Yılmaz, M., & Mazlum, H. (2019). Kültürel motiflerin reklam üzerinde kullanımı: Türk Hava Yolları lale motifi örneği. Akdeniz Sanat Dergisi, 13(23), 61-71. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/636897

Yeni Ürün Gruplarının Oluşturulmasında Grafik Tasarımın Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 44, 269 - 286, 19.03.2020
https://doi.org/10.32547/ataunigsed.673016

Öz

Araştırma konusu olarak, yeni ürün gruplarının oluşturulmasında grafik tasarımın etkisi ele alınmıştır. Bu konu ile pazarda bulunan endüstriyel ürünlerde hangi grafik tasarım unsurlarının bulunduğu, nasıl kullanıldığı ve benzerlerinden nasıl farklılaştığı tespit edilmesi amaçlanmıştır. Literatür aracılığıyla benzer konularda yapılan araştırmalar incelenerek endüstriyel tasarım, grafik tasarım ve pazarlama disiplinleri tanımlanmıştır. Smeg, Gorenje, Samsung, Arçelik, Vestel gibi 10 adet beyaz eşya üretimcisi firmanın yurtiçi ve yurtdışı pazarlarına ait buzdolabı serileri yazılı ve görsel malzeme taraması ile toplanarak incelenmiştir. İncelenen markalara ait toplamda 26 seri örnek görselleri ile birlikte sunulmuştur.
Rekabetin ve teknolojik gelişmenin yoğun olduğu günümüz pazarlarında endüstriyel ürünlerin benzerlerinden farklılaşması gerekmektedir. Analiz, tasarım, üretim, pazarlama, müşteri memnuniyeti gibi birçok aşamayı içeren ürün yaratım ve sunum sürecinde bu farklılaşmanın en az maliyetle en fazla kalite ve ilgi çekiciliği yakalayabilmesi ürünün başarısını meydana getirmektedir. Bu bağlamda incelenen ürünlerde malzemenin, formun, rengin, tipografinin ve illüstrasyonun tasarıma etkileri değerlendirilmiştir. Hedef kitle, günümüz moda ve mobilya trendleri, marka iş birlikleri, kullanım alanları gibi özelleştirilerek oluşturulan serilerdeki unsurların daha bilinçli ve etkin tasarlandığı ortaya konulmuş ve böyle tasarımların piyasada rakiplerine kıyasla daha öne çıktığı görülmüştür.
İncelenen buzdolapları ve tasarım unsurlarından sonuçla “Anadolu” markası oluşturulmuş ve Türkiye’nin yedi bölgesine ait geleneksel kıyafetlerden yola çıkılarak 7 seri ve 39 buzdolabı tasarımı örneği ortaya koyulmuştur.

Kaynakça

  • Akbulut, D. (2014). Tasarımda temel etkileşim: Temel tasarım eğitiminde bütünleşik ortak zemin. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(13), 23-40. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192516
  • Akengin, G., Ersan, M., Çiçekli K. ve Tuğrul D. (2018). Farklı hedef kitlelere göre tasarlanan su şişesi ambalajlarının grafik tasarım açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 74-83. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/525602
  • Bahattin, H. (2013). Tüketicinin satın alma kararı üzerinde ambalaj renklerinin önemi ve grafik tasarım öğrencilerinin konu üzerindeki farkındalığının ölçülmes (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 328853)
  • Baş, T. (2014). Görsel iletişimde grafik tasarımcının hedef kitle üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 375368)
  • Bayazıt, N. (1997). Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, Tasarım Maddesi, Cilt: 3. İstanbul: Y.E.M. Yayınları, s. 1746-1747.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve grafik Tasarım (10.Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Çakır, E. (2006). Satın alma kararlarında çocukların rolleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 190842)
  • Çeken, B., & Ersan, M. (2016). Kişiye özel organizasyonlarda grafik tasarımın yeri. İdil, 5(21), 461-475. doi: https://doi.org/10.7816/idil-05-21-12
  • Çeken, B., & Ersan, M. (2017). Ülke markaları: Turizm logolarının tipografik açıdan incelenmesi. İdil, 6(37), s. 2505-2520. doi: https://doi.org/10.7816/idil-06-37-08
  • Çeken, B., Ersan, M., & Tuğrul, D. (2018). Market broşürlerinin temel tasarım ilkeleri ve renk kullanımı açısından incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 121-137. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/557121
  • Çetinkaya, M. (2008). Tüketiciyi grafik tasarımı ile manipüle etmek: Grafik tasarımın markalaşma ve tüketici algısı üzerinde etkisine dair bir proje (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 226794)
  • Çevik, O. (1994). Endüstri ürünleri tasarımında üretilebilirlik (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çınar, M. S. (2015). Ürün ambalajı tasarımının tipografi ve renk faktörüne yansımaları (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 394724)
  • Desmet, P. M. (2004). From disgust to desire: How products elicit emotions. Design and Emotion: The Experience of Everyday Things, 1, 8-12.
  • Durmaz, Ö. (2009). Hızlı tüketim ürünlerinin ambalaj tasarımlarında çağrışımsal öğrenme ile renk kararları. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 236037)
  • Gershman, M. (1987). Packaging: positioning tool of the 1980s. Management Review, August, 33-41.
  • Gülerce, E. (2007). Yenilenen ambalajın ürün satışına etkisi. II. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumunda sunulan bildiri, Ankara.
  • Güvenir, C. (2014). Endüstriyel tasarımda ürün ve marka algısı ve ilişkisi: Bir çikolata markası özelinde anlam bilimsel bir metod uygulaması (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 353772)
  • Hasdoğan, G. (1996). Tasarım kavramının hukuktaki gelişimi ve endüstriyel tasarımların korunmasına ilişkin ülkemizdeki yasal düzenlemeye yansımaları; Tasarımda evrenselleşme. 2. Ulusal Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı (s. 24) içinde. İstanbul: Yem yayınları.
  • İslamoğlu, A. H. (1999). Pazarlama yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Kapferer, J. N. (1997). Strategic brand management. (3. Edition). Great Britain: Kogan Page.
  • Karsu, C. (2002). Yeni ürün ticarileştirmesinde stratejik ve taktik pazarlama kararları ve pazarlama iletişimi enstrümanları sektöründe bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocamaz, İ. (2007). Ürünün görsel tasarım estetiğinin pazarlama iletişimindeki rolü ve beyaz eşya, mobilya ve ev tekstili sektörleri için tüketiciler üzerinde bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 209164)
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama yönetimi (N. Muallimoğlu, Çev.). İstanbul: Beta Basım.
  • Köksal, A. S. (2008). Pazarlamada yenilik ve uygulama örnekleri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 226850)
  • Löbach, B. (1976). Industrial design: Grundlagen D. Industrie produkt gestaltung. Münih: Thiemig.
  • Mazlum, H. (2017). Modernizm sürecinde yeni tipografi'nin doğuşu ve Jan Tschichold. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 226-247. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/361166
  • McCarthy, E. J., & Perrault W. D. (1990). Basic marketing. USA: Irwin-Dorsey.
  • Mohajjel Shoja, M. (2017). Çikolata ve Gıda Ambalajı Tasarımında Resimlemenin Etkileri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 469204)
  • Öztürk Ahbap, B. (2014). Renklerin pazarlama üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 378662)
  • Pazarlamanın renkli dünyası [Editoryal]. (2004). Marketing Türkiye, 2(46), 26–30.
  • Pendik Belediyesi. Uluslararası folklor kıyafetleri ve geleneksel giysili ülke bebekleri sergisi. 11. Uluslararası Pendik Çocuk Festivali. İstanbul. 19-23 Nisan 2016.
  • Pilditch, J.(1961). The Silent Salesman. London: Harperand Row.
  • Seoul International Color Expo. (2004). CCI COLOR,Institute for Color Research.
  • Shimp, T. A. (2001). Advertising and promotion: Supplemental aspects of ıntegrated marketing communications. (5thedition). US: The Dryden Press.
  • Sünnetçioğlu, İ. (2006). Kozmetik sektöründe ambalajlamanın rolü ve önemi: Parfüm üzerine geliştirilmiş örnek uygulama (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 189623)
  • Tunalı, İ. (2002). Tasarım felsefesi (Tasarım modelleri ve endüstri tasarımı). İstanbul: Yem Yayın.
  • Ulrich, K. T., & Eppinger, S. D. (1995). Product design and development. NewYork: McCraw-Hill.
  • Underwood, R. L., & Klein, N. M. (2002). Packaging as brand communication: Effects of product pictures on consumer responses to the package and brand. Journal of Marketing, 10(4), 58-69.
  • Underwood, R. L. (2003). The communicative power of product packaging: Creating brand ıdentity via lived and mediated experience. Journal of Marketing, 11(1), 62-77.
  • Ülker, D. (2009). Yeni ürünlerde uygulanan tutundurma stratejileri ve bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi). YÖK tez veri tabanından erişildi. (Tez No. 249406)
  • Wood, L. (2000). Brands and brand equity: Definition and management. Management Decisions, 38(9), 662-670.
  • Yılmaz, M., & Mazlum, H. (2019). Kültürel motiflerin reklam üzerinde kullanımı: Türk Hava Yolları lale motifi örneği. Akdeniz Sanat Dergisi, 13(23), 61-71. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/636897
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Damla Tuğrul 0000-0003-3357-7781

Gültekin Akengin 0000-0002-5399-2731

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 24 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Tuğrul, D., & Akengin, G. (2020). Yeni Ürün Gruplarının Oluşturulmasında Grafik Tasarımın Etkisi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 269-286. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.673016

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.