COVID-19 pandemisi dünyada ve Türkiye’de 2020 yılının Mart ayından bu yana çeşitli sektörleri etkilemektedir. Türkiye’de bu etkinin azaltılması amacıyla, pandeminin başladığı andan itibaren özellikle fiziksel teması ortadan kaldırmaya yönelik önlemler alınmıştır. Bu durumdan başta eğitim kurumları (MEB’e bağlı) ve bankalar etkilenmiştir. Her iki hizmet sektöründe de aralıklarla da olsa daha önceden uygulanmayan veya tercih edilmeyen tam evden çalışma veya kısmi evden çalışma sistemine geçiş söz konusu olmuştur. Bu durum da, insan kaynakları yönetimi açısından önemli bir kavram olan iş verimliliğini olumsuz etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, pandemi döneminde evden çalışma sistemini en az 3 ay deneyimlemiş öğretmenler ve banka çalışanlarının algılanan iş verimliliği ve öncülleri (aile iş çatışması, rol çatışması ve algılanan stres) arasındaki ilişkileri incelemek, her iki çalışan grubunu karşılaştırmak ve insan kaynakları yönetimi uygulamaları açısından önerilerde bulunmaktır. Araştırmanın verileri 2021 yılının Mart ve Nisan aylarında Bursa şehir merkezinde ikamet eden banka çalışanlarından ve öğretmenlerden toplanmıştır. Araştırmada kartopu örnekleme yöntemi kullanılmış ve veriler online anket tekniği ile toplanmıştır. Toplamda 336 adet analize uygun anket verisi elde edilmiştir. Banka çalışanları örneklemi için elde edilen sonuçlara göre, algılanan iş verimliliğinin en önemli öncülünün aile iş çatışması olduğu bulunmuştur. Algılanan iş verimliliğinin diğer önemli öncülleri de sırasıyla, rol çatışması ve algılanan stres olarak tespit edilmiştir. Buna karşın, öğretmen örneklemi için elde edilen bulgular incelendiğinde, algılanan iş verimliliğinin en önemli öncülünün algılanan stres olduğu tespit edilmiştir. Algılanan stresin öncüllerine bakıldığında benzer şekilde en önemli öncüllerin aile iş çatışması ile rol çatışması olduğu bulunmuştur.
COVID-19 Evden Çalışma Algılanan İş Verimliliği Aile İş Çatışması Rol Çatışması Algılanan Stres Öğretmenler Banka Çalışanları
COVID-19 pandemic has started to influence various sectors since March of 2020 both in the World and Turkey.Since the beginning of the pandemic, many precautions has been taken to eliminate physical contact in order to decrease the influence in Turkey. Education institutions (that belong to MEB) and banks have been affected by this situation. Working from home system was used for all of the employees or some of the employees in both services sectors where working from home system was generally not preferred or used before. Thus, this new situation may negatively influence work productivity which is an important concept from the perspective of human resources management. The aim of this study is to investigate the relationships among perceived work productivity and its antecedents (family work conflict, role conflict and perceived stress) on teachers and bank employees who have experienced working from home at least 3 months in the pandemic, to compare both employee groups and to propose suggestions from the perspective of human resource. The data were collected from bank employees and teachers who live in Bursa city center in the months of March and April 2021. Sampling method was chosen as snowball sampling and online survey was used as the data collection technique. Totally, 336 survey data were obtained for the analysis. Family work conflict was found to be the most important antecedent of perceived work productivity according to the results of bank employees sample. Role conflict and perceived stress were the other important antecedents of perceived work productivity for the bank employees sample. On the contrary, perceived stress was found to be the most important antecedent of perceived work productivity according to the results of teachers sample. Family work conflict and role conflict were found to be the important antecedents of perceived stress for the teachers sample.
COVID-19 Working from Home Perceived Work Productivity Familiy Work Conflict Role Conflict Perceived Stress Teachers Bank Employees
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 35 Sayı: 4 |