Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETİM ÜYELERİNİN DİJİTAL AYAK İZİ YAŞAMLARI VE DİJİTAL AYAK İZİ FARKINDALIKLARI

Yıl 2022, , 31 - 41, 31.03.2022
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.891924

Öz

Bu çalışmada öğretim üyelerinin cinsiyetleri ve interneti kullanım süreleri (günlük kullanım süresi ve kullanım yılı), çevrim içi ortamları kullanma durumları, dijital ayak izi yaşantıları ve dijital ayak izi farkındalıkları arasındaki ilişkilerin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada ilişkisel araştırma modeli benimsenmiştir. Çalışmanın örneklemini Türkiye’de bir devlet üniversitesinde görev yapan 398 öğretim üyesi oluşturmuştur. Verilerin analizi için betimsel ve ilişkisel analizler yapılmıştır. Betimsel analizlerde ortalama, yüzde ve frekans analizleri kullanılmıştır. İlişkisel analizler için ise veri madenciliği yöntemlerinden birliktelik kuralından faydalanılmıştır. Çalışma sonunda öğretim üyelerinin dijital ayak izi farkındalıklarının yüksek, olumsuz dijital ortam yaşantılarının ise düşük olduğu ortaya çıkmıştır. Kadın öğretim üyelerinin dijital ayak izi yaşantıları ve farkındalıklarının erkek öğretim üyelerine göre önemli ölçüde daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretim üyelerinin çoğunlukla çevrimiçi sohbet araçlarını, sosyal ağları, e-posta hizmetlerini ve en az blogları, öğrenme yönetim sistemlerini ve Wiki'yi kullandıkları ortaya çıkmıştır. Dijital medya paylaşımlarının gerçek düşüncelerini yansıttığını belirten öğretim üyeleri, bu paylaşımlardan pişman olmadıklarını, yazılarını kontrol ettikten sonra dijital ortamda paylaştıklarını belirtmişlerdir. Son olarak, araştırmacılara dijital ayak izi farkındalığındaki değişimi bölgesel ve kültürel farklılıklara göre incelenmesi gerektiği önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akçayır, G. (2017). Why do faculty members use or not use social networking sites for education?. Computers in Human Behavior, 71, 378-385.
  • Alakuş, S. (2019). Sosyal medyanın gençlerin marka tercihlerine etkisi: Özel okul öğrencileri üzerine bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi
  • Arslankara V. B., & Seferoğlu, S. S. (2019). Öğretmenlerin dijital ayak izi farkındalık durumlarıyla ilgili bir inceleme. 13. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS 2019) 02-04 Mayıs 2019 – Kırşehir. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~%20sadi/yayin/ICITS2019_Arslankara-Seferoglu_DijitalAyakizi_Sunu.pdf
  • Ateş, Y., & Karabatak, M. (2017). Nicel birliktelik kuralları için çoklu minimum destek değeri. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 29(2), 57-65.
  • Azcona, D., Hsiao, I. H., & Smeaton, A. F. (2019). Detecting students-at-risk in computer programming classes with learning analytics from students' digital footprints. User Modeling and User-Adapted Interaction, 29(4), 759-788.
  • Bassett, D. J. (2015). Who wants to live forever? living, dying and grieving in our digital society. Soc Sci, 4(4):1127-1139. doi:10.3390/socsci4041127
  • Cao, C., Ge, H., Lu, H., Hu, X., & Caverlee, J. (2017, 07-11 August). What are you known for? Learning user topical profiles with ımplicit and explicit footprints. In Proceedings of SIGIR '17, Shinjuku, Tokyo, Japan. http://dx.doi.org/10.1145/3077136.3080820.
  • Chen, Y.-J., Chen, Y.-M., Hsu, Y.-J., & Wu, J.-H. (2018). Predicting consumers' decision-making styles by analyzing digital footprints on Facebook. International Journal of Information Technology & Decision Making, 18(2), 601–627. http://dx.doi.org/10.1142/s0219622019500019
  • DBE. (2016, Mart 04). Özgüven Eksikliği. Davranış Bilimleri Enstitüsü : https://www.dbe.com.tr/tr/yetiskin-ve-aile/3/ozguven-eksikligi/ adresinden alındı
  • Edwards L, & Harbinja E. (2013). What happens to my facebook profile when I die?": legal issues around transmission of digital assets on death. In Maciel, C., & Carvalho P. V. (Eds.), Digital legacy and interaction (pp. 115-144. Springer.
  • Eke, H. N. (2012). Creating a digital footprint as a means of optimizing the personal branding of librarians in the digital society. Webology, 9(2), 31-40.
  • Ergen, Y. (2018). Büyük veri, sosyal medya ve etik: Facebook örneğinde bir değerlendirme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (10), 53-64.
  • Evans, D. (2010). Social media marketing: An hour a day. Indiana: John Wiley & Sons.
  • Gill, B. C., Ericson, K. J., Hemal, S., Babbar, P., & Shoskes, D. A. (2016). The digital footprint of academic urologists: where do we stand?. Urology, 90, 27-31. https://doi.org/10.1016/j.urology.2015.12.013
  • Girardin, F., Calabrese, F., Dal Fiore, F., Ratti, C., and Blat, J. (2008). Digital footprinting: Uncovering tourists with user-generated content. IEEE Pervasive Computing, 7(4), 36-43.
  • Holsheimer, M., Kertsen, M., Manila, H., & Toivonen, H., (1995). A perspective on databases and data mining. In Proceeding of 1st International Conference on Knowledge and Data Mining, pp. 150-155, Montreal, Canada.
  • Hopkins, J. P. (2013). Afterlife in the cloud: Managing a digital estate. Hastings Sci Technol Law J, 5(2), 209-244.
  • Jurnal.Ist. (2020, Haziran 06). Türkiye'de 'en itibarlı meslekler' listesi yayınlandı. GZT: https://www.gzt.com/jurnalist/turkiyede-en-itibarli-meslekler-listesi-yayinlandi-3545966 adresinden alındı
  • Karabatak, M., & İnce, M. C. (2004). Apriori algoritması ile öğrenci başarısı analizi. Elektrik Elektronik Bilgisayar Mühendisliği Sempozyumu, 8-12 December, Bursa. http://www.emo.org.tr/ekler/24f4c5eef7ec01c_ek.pdf
  • Karanfilian, K. M., De Guzman, E., Kim, C., Madill, E., Ayyaswami, V., Kamath, P., ... & Prabhu, A. V. (2019). What patients see online: Assessing the online identities of Pennsylvania dermatologists. Dermatology Online Journal, 25(9), 1-8.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayel-Bilbil, E., & Güler, Ş. (2017). Dijital ortamda kurumsal itibar yönetimi ve viral uygulamalar ilişkisi. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 379-402.
  • Kavut, S. (2018). Goffman’ın benlik sunumu kuramı bağlamında sosyal medyada kimlik inşası: Instagram üzerine bir araştırma. NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 1, 1-12.
  • Kim, C., Gupta, R., Shah, A., Madill, E., Prabhu, A. V., & Agarwal, N. (2018). Digital footprint of neurological surgeons. World Neurosurgery, 113, 172-178.
  • Koidl, K., Conlan, O., Reijers, W., Farrell, M., & Hoover, M. (2018, July). The bigfoot initiative: An investigation of digital footprint awareness in social media. In Proceedings of the 9th International Conference on Social Media and Society (pp. 120-127).
  • Kuehn, L. (2012). Manage your digital footprint. Our Schools/Our Selves, 21(2), 67-69.
  • Kumar, H., & Raj, P. (2020). An indagation on experiences and awareness of digital footprint among pupils of higher education. Academic Research International Vol. 11(3), 16-31
  • Lambiotte, R., & Kosinski, M. (2014). Tracking the digital footprints of personality. In Proceedings of the IEEE, 102(12), 1934-1939.
  • Madden, M., Fox, S., Smith, A., & Vitak, J. (2007, Aralık). Digital footprints: Online identity management and search in the age of transparency. PEW Research Center Internet & Technology. https://www.pewresearch.org/internet/2007/ 12/16/digital-footprints/
  • Malhotra, A., Totti, L., Meira, W., Kumaraguru, P., & Almeida, V. (2012). Studying user footprints in different online social networks. In Proceedings of the 2012 International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2012), 1065-1070. http://dx.doi.org/10.1109/ASONAM.2012.184
  • McCallig, D. (2013). Private but eventually public: why copyright in unpublished works matters in the digital age. SCRIPTed J Law Technol Soc, 20(1), 39-56.
  • McDermott, M. (2018). Digital footprints. Distance Learning, 15(1), 51-54.
  • Moran, M., Seaman, J., & Tinti-Kane, H. (2012). Blogs, wikis, podcasts and Facebook: How today's higher education faculty use social media. Boston, MA: Pearson Learning Solutions.
  • Özcan, A. (2021). Büyük veri: Fırsatlar ve tehditler. TRT Akademi, 6(11), 10-31.
  • Ruiz, M. D., Gómez-Romero, J., Molina-Solana, M., Campaña, J. R., & Martin-Bautista, M. J. (2016). Meta-association rules for mining interesting associations in multiple datasets. Applied Soft Computing, 49, 212-223.
  • Sürmelioğlu, Ö. G. Y., & Seferoğlu, S. S. (2019). An examination of digital footprint awareness and digital experiences of higher education students. World Journal on Education Technology: Current issues, 11(1), 048-064.
  • Thatcher, J. (2014). Living on fumes: Digital footprints, data fumes, and the limitations of spatial big data. International Journal of Communication, 8, 1765-1783. doi:1932-8036/201400005
  • Uğurdağ, S. (2019). Dijital ayak izi nedir? Buğday Ekolojik Yaşam Destekleme Derneği. http://www.bugday.org/blog/dijital-ayak-izi-nedir/. 30.03.2020
  • Wright, N. (2014). Death and the Internet: the implications of the digital afterlife. First Monday, 6(2). doi:10.5210/fm.v19i6.4998
  • Yuan, N. J., Zhang, F., Lian, D., Zheng, K., Yu, S., and Xie, X. (2013). We know how you live: Exploring the spectrum of urban lifestyles, In Proc. 1st ACM Conference on Online Social Networks (COSN 2013), Boston, USA.
  • Zwitter, A. (2016). The network effect on ethics in the big data age. Bunnik, A., Cawley, A., Mulqueen, M., & Zwitter, A. (Eds.). Big data challenges: Society, security, ınnovation and ethics (pp. 23-34). Springer.

FACULTY MEMBERS' DIGITAL FOOTPRINT EXPERIENCES AND DIGITAL FOOTPRINT AWARENESS

Yıl 2022, , 31 - 41, 31.03.2022
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.891924

Öz

This study aimed to reveal the relationships between faculty members' gender and Internet usage time (daily usage time and years of use), their use of online environments, their digital footprint experiences, and digital footprint awareness. For this purpose, the relational research model was adopted in the study. The sample of the study consists of 398 faculty members working at a state university in Turkey. Descriptive and relational analyzes were made for the analysis of the data. Mean, percentage, and frequency analysis were used in descriptive analysis. For the relational analysis, the association rule, one of the data mining methods, was used. At the end of the study, the faculty members' digital footprint awareness was high, and their negative digital environment experiences were low. It was observed that the digital footprint experiences and awareness of female faculty members were significantly higher than that of male faculty members. It was found that faculty members mostly use online chat tools, social networks, e-mail services, and least blogs, learning management systems, and Wiki. Faculty members who indicated that digital media posts reflect their real thoughts stated that they do not regret these posts, and after checking their writing, they are sharing them in digital media. Finally, researchers were suggested to examine the change in digital footprint awareness according to regional and cultural differences.

Kaynakça

  • Akçayır, G. (2017). Why do faculty members use or not use social networking sites for education?. Computers in Human Behavior, 71, 378-385.
  • Alakuş, S. (2019). Sosyal medyanın gençlerin marka tercihlerine etkisi: Özel okul öğrencileri üzerine bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi
  • Arslankara V. B., & Seferoğlu, S. S. (2019). Öğretmenlerin dijital ayak izi farkındalık durumlarıyla ilgili bir inceleme. 13. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS 2019) 02-04 Mayıs 2019 – Kırşehir. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~%20sadi/yayin/ICITS2019_Arslankara-Seferoglu_DijitalAyakizi_Sunu.pdf
  • Ateş, Y., & Karabatak, M. (2017). Nicel birliktelik kuralları için çoklu minimum destek değeri. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 29(2), 57-65.
  • Azcona, D., Hsiao, I. H., & Smeaton, A. F. (2019). Detecting students-at-risk in computer programming classes with learning analytics from students' digital footprints. User Modeling and User-Adapted Interaction, 29(4), 759-788.
  • Bassett, D. J. (2015). Who wants to live forever? living, dying and grieving in our digital society. Soc Sci, 4(4):1127-1139. doi:10.3390/socsci4041127
  • Cao, C., Ge, H., Lu, H., Hu, X., & Caverlee, J. (2017, 07-11 August). What are you known for? Learning user topical profiles with ımplicit and explicit footprints. In Proceedings of SIGIR '17, Shinjuku, Tokyo, Japan. http://dx.doi.org/10.1145/3077136.3080820.
  • Chen, Y.-J., Chen, Y.-M., Hsu, Y.-J., & Wu, J.-H. (2018). Predicting consumers' decision-making styles by analyzing digital footprints on Facebook. International Journal of Information Technology & Decision Making, 18(2), 601–627. http://dx.doi.org/10.1142/s0219622019500019
  • DBE. (2016, Mart 04). Özgüven Eksikliği. Davranış Bilimleri Enstitüsü : https://www.dbe.com.tr/tr/yetiskin-ve-aile/3/ozguven-eksikligi/ adresinden alındı
  • Edwards L, & Harbinja E. (2013). What happens to my facebook profile when I die?": legal issues around transmission of digital assets on death. In Maciel, C., & Carvalho P. V. (Eds.), Digital legacy and interaction (pp. 115-144. Springer.
  • Eke, H. N. (2012). Creating a digital footprint as a means of optimizing the personal branding of librarians in the digital society. Webology, 9(2), 31-40.
  • Ergen, Y. (2018). Büyük veri, sosyal medya ve etik: Facebook örneğinde bir değerlendirme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (10), 53-64.
  • Evans, D. (2010). Social media marketing: An hour a day. Indiana: John Wiley & Sons.
  • Gill, B. C., Ericson, K. J., Hemal, S., Babbar, P., & Shoskes, D. A. (2016). The digital footprint of academic urologists: where do we stand?. Urology, 90, 27-31. https://doi.org/10.1016/j.urology.2015.12.013
  • Girardin, F., Calabrese, F., Dal Fiore, F., Ratti, C., and Blat, J. (2008). Digital footprinting: Uncovering tourists with user-generated content. IEEE Pervasive Computing, 7(4), 36-43.
  • Holsheimer, M., Kertsen, M., Manila, H., & Toivonen, H., (1995). A perspective on databases and data mining. In Proceeding of 1st International Conference on Knowledge and Data Mining, pp. 150-155, Montreal, Canada.
  • Hopkins, J. P. (2013). Afterlife in the cloud: Managing a digital estate. Hastings Sci Technol Law J, 5(2), 209-244.
  • Jurnal.Ist. (2020, Haziran 06). Türkiye'de 'en itibarlı meslekler' listesi yayınlandı. GZT: https://www.gzt.com/jurnalist/turkiyede-en-itibarli-meslekler-listesi-yayinlandi-3545966 adresinden alındı
  • Karabatak, M., & İnce, M. C. (2004). Apriori algoritması ile öğrenci başarısı analizi. Elektrik Elektronik Bilgisayar Mühendisliği Sempozyumu, 8-12 December, Bursa. http://www.emo.org.tr/ekler/24f4c5eef7ec01c_ek.pdf
  • Karanfilian, K. M., De Guzman, E., Kim, C., Madill, E., Ayyaswami, V., Kamath, P., ... & Prabhu, A. V. (2019). What patients see online: Assessing the online identities of Pennsylvania dermatologists. Dermatology Online Journal, 25(9), 1-8.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayel-Bilbil, E., & Güler, Ş. (2017). Dijital ortamda kurumsal itibar yönetimi ve viral uygulamalar ilişkisi. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 379-402.
  • Kavut, S. (2018). Goffman’ın benlik sunumu kuramı bağlamında sosyal medyada kimlik inşası: Instagram üzerine bir araştırma. NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 1, 1-12.
  • Kim, C., Gupta, R., Shah, A., Madill, E., Prabhu, A. V., & Agarwal, N. (2018). Digital footprint of neurological surgeons. World Neurosurgery, 113, 172-178.
  • Koidl, K., Conlan, O., Reijers, W., Farrell, M., & Hoover, M. (2018, July). The bigfoot initiative: An investigation of digital footprint awareness in social media. In Proceedings of the 9th International Conference on Social Media and Society (pp. 120-127).
  • Kuehn, L. (2012). Manage your digital footprint. Our Schools/Our Selves, 21(2), 67-69.
  • Kumar, H., & Raj, P. (2020). An indagation on experiences and awareness of digital footprint among pupils of higher education. Academic Research International Vol. 11(3), 16-31
  • Lambiotte, R., & Kosinski, M. (2014). Tracking the digital footprints of personality. In Proceedings of the IEEE, 102(12), 1934-1939.
  • Madden, M., Fox, S., Smith, A., & Vitak, J. (2007, Aralık). Digital footprints: Online identity management and search in the age of transparency. PEW Research Center Internet & Technology. https://www.pewresearch.org/internet/2007/ 12/16/digital-footprints/
  • Malhotra, A., Totti, L., Meira, W., Kumaraguru, P., & Almeida, V. (2012). Studying user footprints in different online social networks. In Proceedings of the 2012 International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM 2012), 1065-1070. http://dx.doi.org/10.1109/ASONAM.2012.184
  • McCallig, D. (2013). Private but eventually public: why copyright in unpublished works matters in the digital age. SCRIPTed J Law Technol Soc, 20(1), 39-56.
  • McDermott, M. (2018). Digital footprints. Distance Learning, 15(1), 51-54.
  • Moran, M., Seaman, J., & Tinti-Kane, H. (2012). Blogs, wikis, podcasts and Facebook: How today's higher education faculty use social media. Boston, MA: Pearson Learning Solutions.
  • Özcan, A. (2021). Büyük veri: Fırsatlar ve tehditler. TRT Akademi, 6(11), 10-31.
  • Ruiz, M. D., Gómez-Romero, J., Molina-Solana, M., Campaña, J. R., & Martin-Bautista, M. J. (2016). Meta-association rules for mining interesting associations in multiple datasets. Applied Soft Computing, 49, 212-223.
  • Sürmelioğlu, Ö. G. Y., & Seferoğlu, S. S. (2019). An examination of digital footprint awareness and digital experiences of higher education students. World Journal on Education Technology: Current issues, 11(1), 048-064.
  • Thatcher, J. (2014). Living on fumes: Digital footprints, data fumes, and the limitations of spatial big data. International Journal of Communication, 8, 1765-1783. doi:1932-8036/201400005
  • Uğurdağ, S. (2019). Dijital ayak izi nedir? Buğday Ekolojik Yaşam Destekleme Derneği. http://www.bugday.org/blog/dijital-ayak-izi-nedir/. 30.03.2020
  • Wright, N. (2014). Death and the Internet: the implications of the digital afterlife. First Monday, 6(2). doi:10.5210/fm.v19i6.4998
  • Yuan, N. J., Zhang, F., Lian, D., Zheng, K., Yu, S., and Xie, X. (2013). We know how you live: Exploring the spectrum of urban lifestyles, In Proc. 1st ACM Conference on Online Social Networks (COSN 2013), Boston, USA.
  • Zwitter, A. (2016). The network effect on ethics in the big data age. Bunnik, A., Cawley, A., Mulqueen, M., & Zwitter, A. (Eds.). Big data challenges: Society, security, ınnovation and ethics (pp. 23-34). Springer.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Songül Karabatak 0000-0002-1303-2429

Müslim Alanoğlu 0000-0003-1828-4593

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2021
Kabul Tarihi 7 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Karabatak, S., & Alanoğlu, M. (2022). FACULTY MEMBERS’ DIGITAL FOOTPRINT EXPERIENCES AND DIGITAL FOOTPRINT AWARENESS. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(44), 31-41. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.891924