BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 29, 0 - , 20.01.2015

Öz

The aim of this study is to determine the views of pre-service science and technology teachers about nature of technology.Pre-service science and technology teachers have been joined in this research.In order to determine the pre-service teachers’ views about the nature of technology “Instrument Views on Nature of Technology” was used.Pre-service science and technology teachers interviews have been done in order to reveal participants’ views on nature of technology in depth. At the end of the research, it has been reached that preservice teachers have misconceptions about the nature of technology. Although the pre-service teachers have acceptable views about definition of technology, these pre-service teachers have realistic views about influence of society on technology. The pre-service teachers have inadequate views about relationship between technology and science, especially the pre-service teachers not know the technology advancing as independent from science. The pre-service teachers have traditional views about social of technology

Kaynakça

  • Aikenhead, G. S. ve Ryan A.G. (1992). The development of a new instrument: “Views on science-technology-society” (VOSTS), Science Education, 76, 477–491.
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS) (1993). Benchmarks for Science Literacy, Oxford University Pres, New York.
  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin Doğasına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin ve Kavramlarının Gelişimi ve Öğretimde İkilemlerin Etkililiği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. ve Köse, S. (2003).“Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 191- 196.
  • Bybee, R. W. (1999). Toward an understanding of scientific literacy, (in advancing standards for science and mathematics education: views from the field), The American Association for the Advancement of Science, Washington, http://ehrweb.aaas.org/ehr/forum/bybee.html. 15 Eylül 2010,
  • Collette, A.T. and Chiappetta, E.L. (1989). Science Instruction In The Middle and Secondary Schools, Merrill Publishing Company, St. Louis. Compton, V., and Jones, A. (2004). The Nature of Technology: Briefing Paper Prepared For The New Zealand Ministry of Education Curriculum Project, 20 Kasım 2010, http://www.tki.org.nzcurriculum/whats_happening/index_e.php.
  • ITEA (The International Technology Education Association ) (2000). Standards for Technological Literacy: Content for the Study of Technology, Virgina, USA.
  • Kıyıcı, B., F. ve Kıyıcı, M. (2007). Science, technology & literacy, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(2), 57-51. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2005). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4-5.Sınıflar)”, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Rose, L. and Dugger, W. (2003). What Americans Think About Technology, 14 Eylül 2010, www.iteawww.org/TAA/PDFs/Gallupreport.pdf. Ryan, A.G. and Aikenhead, G.S. (1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science, Science Education, 76, 559-580.
  • Tambini, M. (2000). Popüler Bilim Kitapları 21. Yüzyıl, TÜBİTAK, Ankara. Technology Educatıon Centre (2008). What is Technology?, 5 Ekim 2010, http://atschool.eduweb.co.uk/trinity/watistec.html.
  • Türkmen, L. (2006). Bilimsel Bilginin Özellikleri ve Fen Teknoloji Okuryazarlığı, Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegem Yayınları, Ankara. URL-1, 10 Ekim 2010, http://tr.wikipedia.org/wiki/Teknoloji. URL-2, 10 Ekim 2010, www.tdk.gov.tr, Teknoloji.
  • Volk, K. S. and Dugger, W. E. (2005). East meets west: What americans and hong kong people think about technology, Journal of Technology Education Vol. 17(1), 53-68.
  • Yalvaç, B., Tekkaya, C., Çakıroğlu, J. ve Kahyaoğlu, E. (2007). Turkish pre- service science teachers’ views on science–technology– society issues, International Journal of Science Education, 29, 331–348.
  • Zorlu, Y. (2011). Fen ve teknoloji ile sınıf öğretmen adaylarının teknolojinin doğasına yönelik görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.

TEKNOLOJİ BİLİMİN UYGULAMASI MIDIR? FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2015, Sayı: 29, 0 - , 20.01.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı fen ve teknoloji öğretmen adaylarının teknolojinin doğası hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırmaya Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan fen ve teknoloji öğretmen adayları katılmıştır. Teknolojinin doğası hakkındaki görüşleri belirlemek için “Teknolojinin Doğası Hakkında Görüşler” anketi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının teknolojinin doğası hakkındaki görüşlerini daha detaylı incelemek için fen ve teknoloji öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının teknolojinin doğası konusunda kavram yanılgılarına sahip oldukları bulunmuştur. Öğretmen adaylarının teknolojinin tanımı konusunda kabul edilebilir bir görüşe sahip olmalarına rağmen toplumun teknoloji üzerine etkisi konusunda gerçekçi görüşe sahip oldukları görülmektedir. Öğretmen adaylarının bilim ile teknoloji arasındaki ilişki konusunda bazı özellikler bakımından yetersiz bakış açısına sahip oldukları, özellikle de teknolojinin bilimden bağımsız olarak ilerleyebildiğini bilmedikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının teknolojinin sosyal yapısında yetersiz görüşe sahip oldukları görülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Bilim, Teknoloji, Teknolojinin doğası, Fen ve teknoloji öğretmen adayları.



Is the Technology Application of Science? The Views of Pre-service Science and Technology Teachers

The aim of this study is to determine the views of pre-service science and technology teachers about nature of technology. Pre-service science and technology teachers have been joined in this research. In order to determine the pre-service teachers’ views about the nature of technology “Instrument Views on Nature of Technology” was used. Pre-service science and technology teachers interviews have been done in order to reveal participants’ views on nature of technology in depth. At the end of the research, it has been reached that preservice teachers have misconceptions about the nature of technology. Although the pre-service teachers have acceptable views about definition of technology, these pre-service teachers have realistic views about influence of society on technology. The pre-service teachers have inadequate views about relationship between technology and science, especially the pre-service teachers not know the technology advancing as independent from science. The pre-service teachers have traditional views about social of technology. 

Keywords: Science, Technology, Nature of technology, Pre-service Science and Technology Teachers


Kaynakça

  • Aikenhead, G. S. ve Ryan A.G. (1992). The development of a new instrument: “Views on science-technology-society” (VOSTS), Science Education, 76, 477–491.
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS) (1993). Benchmarks for Science Literacy, Oxford University Pres, New York.
  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin Doğasına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin ve Kavramlarının Gelişimi ve Öğretimde İkilemlerin Etkililiği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. ve Köse, S. (2003).“Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 191- 196.
  • Bybee, R. W. (1999). Toward an understanding of scientific literacy, (in advancing standards for science and mathematics education: views from the field), The American Association for the Advancement of Science, Washington, http://ehrweb.aaas.org/ehr/forum/bybee.html. 15 Eylül 2010,
  • Collette, A.T. and Chiappetta, E.L. (1989). Science Instruction In The Middle and Secondary Schools, Merrill Publishing Company, St. Louis. Compton, V., and Jones, A. (2004). The Nature of Technology: Briefing Paper Prepared For The New Zealand Ministry of Education Curriculum Project, 20 Kasım 2010, http://www.tki.org.nzcurriculum/whats_happening/index_e.php.
  • ITEA (The International Technology Education Association ) (2000). Standards for Technological Literacy: Content for the Study of Technology, Virgina, USA.
  • Kıyıcı, B., F. ve Kıyıcı, M. (2007). Science, technology & literacy, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(2), 57-51. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2005). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4-5.Sınıflar)”, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Rose, L. and Dugger, W. (2003). What Americans Think About Technology, 14 Eylül 2010, www.iteawww.org/TAA/PDFs/Gallupreport.pdf. Ryan, A.G. and Aikenhead, G.S. (1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science, Science Education, 76, 559-580.
  • Tambini, M. (2000). Popüler Bilim Kitapları 21. Yüzyıl, TÜBİTAK, Ankara. Technology Educatıon Centre (2008). What is Technology?, 5 Ekim 2010, http://atschool.eduweb.co.uk/trinity/watistec.html.
  • Türkmen, L. (2006). Bilimsel Bilginin Özellikleri ve Fen Teknoloji Okuryazarlığı, Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegem Yayınları, Ankara. URL-1, 10 Ekim 2010, http://tr.wikipedia.org/wiki/Teknoloji. URL-2, 10 Ekim 2010, www.tdk.gov.tr, Teknoloji.
  • Volk, K. S. and Dugger, W. E. (2005). East meets west: What americans and hong kong people think about technology, Journal of Technology Education Vol. 17(1), 53-68.
  • Yalvaç, B., Tekkaya, C., Çakıroğlu, J. ve Kahyaoğlu, E. (2007). Turkish pre- service science teachers’ views on science–technology– society issues, International Journal of Science Education, 29, 331–348.
  • Zorlu, Y. (2011). Fen ve teknoloji ile sınıf öğretmen adaylarının teknolojinin doğasına yönelik görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Zorlu

Oktay Baykara Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2015
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Zorlu, Y., & Baykara, O. (2015). TEKNOLOJİ BİLİMİN UYGULAMASI MIDIR? FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(29).