BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRME ENGELLİLER ORTAOKULUNA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLER İLE NORMAL ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME STİLLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2014, Sayı: 28, 99 - 118, 01.05.2014

Öz

Öğrencilerin öğrenme stilleri profillerinin tespit edilerek, bunların çeşitli değişkenlere göre nasıl dağılım gösterdiğini belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, Erzurum il merkezi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Görme Engelliler Ortaokulu ve 23 Temmuz Ortaokulu’nun 5, 6, 7 ve 8. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında Kolb 1985 tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Aşkar ve Akkoyunlu 1993 tarafından yapılan “Kolb Öğrenme Stili Envanteri” ve araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde frekans f ve yüzde % dağılımlarına bakılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, görme engelli öğrencilerin %40’ı “ayrıştıran”, %26,6’sı “değiştiren” %20’si “yerleştiren” ve %13,4’ü “özümseyen” öğrenme stiline sahip oldukları, normal gören öğrencilerin ise %56,8’i “değiştiren”, %16,6’sı “özümseyen” ve “ayrıştıran”, %10’u “yerleştiren” öğrenme stiline sahip oldukları görülmüştür.Araştırmada görme engellilerle normal görenler arasında farklılık ortaya çıktığı görülmüştür.Görme durumu, gelir düzeyi, devam edilen sınıf, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre, görme engelli ve normal gören öğrenciler arasında farklılıkların olduğu görülmüştür

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aktaş, İ.P. ve Mirzeoğlu, D.E. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenme stillerinin okul başarılarına ve beden eğitimi dersine yönelik tutumlarına etkisi. Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VII (1) 1-8.
  • Alşan, E.U. (2009). Kimya öğretmen adaylarının akademik başarılarına öğrenme stili tercihleri, öz kontrollü öğrenme ve motivasyon faktörlerinin etkisi.Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altınok, V. (2003). İlköğretim 6. 7. 8. sınıf öğrencilerinin ingilizce dersindeki başarılarına göre öğrenme stilleri ve çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, E; Bağ, H. ve Paliç, G. (2011). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri ile tartışma eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Arslan, B. ve Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin akademik başarı düzeyi, cinsiyet ve yaş ile ilişkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 21, 35-48.
  • Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 87, 37 - 47.
  • Azizoğlu, N. ve Çetin, G. (2009).6 ve 7. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri, fen dersine yönelik tutumları ve motivasyonları arasındaki ilişki.January, Vol:17 No:1 Kastamonu Education Journal.
  • Babadoğan, C. (2000). Öğretim stili odaklı ders tasarımı geliştirme. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 147, 12-15.
  • Bilgin, İ. ve Durmuş, S. (2003). Öğrenme stilleri ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt 3, Sayı 2. 45-49.
  • Bolat, N.K. (2007). İlköğretim 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji bilgisi dersi öğrencilerinin öğrenme stillerine göre motivasyon ve başarı düzeyleri. Yayınlanmamışyüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş;Çakmak, E.K; Akgün, Ö.E; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cavkaytar, A. ve Diken, İ. H. (2012). Özel eğitim-1, Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Çaycı, B. ve Ünal, E. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi. 7(3). 22-27.
  • Demir, T. ve Şen, Ü. (2009). Görme engelli öğrencilerin çeşitli değişkenler açısından öğrenme stilleri üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research Volume 2 / 8 Summer.
  • Demirci, E.Z. (2009). Öğrenen ile öğretenin öğrenme stilinin eşleşmesinin öğrencilerin Türk halk edebiyatı ders başarılarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Demirkaya, H. (2003). Coğrafya öğretiminde 4MAT öğretim sisteminin lise coğrafya derslerindeki başarı ve tutumlar üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dikkartın, F.T. (2006). Geometri öğretiminde 4MATöğretim modelinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Enç, M. (2005). Görme özürlüler gelişim, uyum ve eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1997). Eğitim psikolojisi, gelişim-öğrenmeöğretme, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ertekin, E. (2005). Öğrenme ve öğretme stilleri üzerine bir çalışma.Yayınlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Fer, S. (2003). Matematik, fizik ve kimya öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme biçemlerine göre kolay öğrendikleri öğrenme etkinlikleri. Çağdaş Eğitim. 28, 304,33-43.
  • Fidan, N. (1982). Öğrenme ve öğretme; kuramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Gencel, İ.E. (2006).Öğrenme stilleri, deneyimsel öğrenme kuramına dayalı eğitim, tutum ve sosyal bilgiler program hedeflerine erişi düzeyi. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki.Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, F. (2007). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stillerine dayalı fen ve teknoloji dersi öğretim düzeylerinin incelenmesi.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kolb, D.A. (1985). Learning styles and disciplinary differences. In chickering, A. Editor, The Modern American College, San Francisco: JosseyBass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi -MEGEP- “çocuk gelişimi ve eğitimi, görme engelliler. Ankara. Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri-1. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özer, B.(2001).Bilgi işleme kuramı, gelişim ve öğrenme.(Gürhan Can (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları. Özsoy, Y; Özyürek, M. ve Eripek, S. (1997). Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Peker, M. ve Aydın, B. (2003). Anadolu ve fen liselerindeki öğrencilerin öğrenme stilleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, Sayı 14, s. 167 -172.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci, yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Schunk, D.H. (2009). Öğrenme teorileri, eğitimsel bir bakışla. (Çev. ed. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Selçuk, Z. (2010). Eğitim psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Terry, W.S. (2011). Öğrenme &bellek; temel ilkeler, süreçler ve işlemler. (Çev. ed. Banu Cangöz). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Titus, T. G. (1990). Adolescent learning styles. Journal of research and Development in education. Cilt 23, Sayı 3, s. 165–171.
  • Yazıcı, E. (2004). Öğrenme stilleri ile ilköğretimde beşinci sınıf matematik dersindeki başarı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yenilmez, K. ve Çakır, A. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik öğrenme stilleri. Eğitim Yönetimi Dergisi. 44, 569- 585.
  • Yılmaz, M.T. (2010). Eğitim psikolojisi. (Ed. İbrahim Yıldırım). Ankara: Anı Yayıncılık.

The Comparison of Learning Styles of Students Attending Regular Secondary School and Students Attending Secondary School for Sight Disabled People

Yıl 2014, Sayı: 28, 99 - 118, 01.05.2014

Öz

It is aimed to identify profiles of learning styles of normal sighted students and sight disabled students attending at 5th, 6th, 7th and 8th grade of secondary school and how the several variables affect them in this study. The study was executed with the students studying at the 5th, 6th, 7th and 8th grade in Secondary School of Sight Disabled People depending on Directorate of Ministry of Education in the province of Erzurum and 23 Temmuz Secondary School. “Kolb learning style questionnaire” developed by Kolb 1985 and translated into Turkish by Aşkar and Akkoyunlu 1993 and “personal information form” developed by the researchers. Frequency and percentage % distribution was used while the data was analyzing. According to findings, 40% of sight disabled students is “convergent”, %26,6 of them is “divergent”, %20 of them is “accommodator” and %13,4 of them is “assimilator”; and %56,8 of normal sighted students is “divergent”, %16,6 of them is “assimilator and convergent” and %10 of them is “accommodator”. It was observed that there was a difference between normal sighted students and sight disabled students. It was seen that there was a difference between sight disabled students and normal sighted students according to variables sighting, income level, grade, and education status of parents

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Aktaş, İ.P. ve Mirzeoğlu, D.E. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenme stillerinin okul başarılarına ve beden eğitimi dersine yönelik tutumlarına etkisi. Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VII (1) 1-8.
  • Alşan, E.U. (2009). Kimya öğretmen adaylarının akademik başarılarına öğrenme stili tercihleri, öz kontrollü öğrenme ve motivasyon faktörlerinin etkisi.Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altınok, V. (2003). İlköğretim 6. 7. 8. sınıf öğrencilerinin ingilizce dersindeki başarılarına göre öğrenme stilleri ve çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, E; Bağ, H. ve Paliç, G. (2011). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri ile tartışma eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Arslan, B. ve Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin akademik başarı düzeyi, cinsiyet ve yaş ile ilişkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 21, 35-48.
  • Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 87, 37 - 47.
  • Azizoğlu, N. ve Çetin, G. (2009).6 ve 7. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri, fen dersine yönelik tutumları ve motivasyonları arasındaki ilişki.January, Vol:17 No:1 Kastamonu Education Journal.
  • Babadoğan, C. (2000). Öğretim stili odaklı ders tasarımı geliştirme. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 147, 12-15.
  • Bilgin, İ. ve Durmuş, S. (2003). Öğrenme stilleri ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt 3, Sayı 2. 45-49.
  • Bolat, N.K. (2007). İlköğretim 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji bilgisi dersi öğrencilerinin öğrenme stillerine göre motivasyon ve başarı düzeyleri. Yayınlanmamışyüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş;Çakmak, E.K; Akgün, Ö.E; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cavkaytar, A. ve Diken, İ. H. (2012). Özel eğitim-1, Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Çaycı, B. ve Ünal, E. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi. 7(3). 22-27.
  • Demir, T. ve Şen, Ü. (2009). Görme engelli öğrencilerin çeşitli değişkenler açısından öğrenme stilleri üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research Volume 2 / 8 Summer.
  • Demirci, E.Z. (2009). Öğrenen ile öğretenin öğrenme stilinin eşleşmesinin öğrencilerin Türk halk edebiyatı ders başarılarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Demirkaya, H. (2003). Coğrafya öğretiminde 4MAT öğretim sisteminin lise coğrafya derslerindeki başarı ve tutumlar üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dikkartın, F.T. (2006). Geometri öğretiminde 4MATöğretim modelinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Enç, M. (2005). Görme özürlüler gelişim, uyum ve eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1997). Eğitim psikolojisi, gelişim-öğrenmeöğretme, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ertekin, E. (2005). Öğrenme ve öğretme stilleri üzerine bir çalışma.Yayınlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Fer, S. (2003). Matematik, fizik ve kimya öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme biçemlerine göre kolay öğrendikleri öğrenme etkinlikleri. Çağdaş Eğitim. 28, 304,33-43.
  • Fidan, N. (1982). Öğrenme ve öğretme; kuramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Gencel, İ.E. (2006).Öğrenme stilleri, deneyimsel öğrenme kuramına dayalı eğitim, tutum ve sosyal bilgiler program hedeflerine erişi düzeyi. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki.Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaya, F. (2007). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stillerine dayalı fen ve teknoloji dersi öğretim düzeylerinin incelenmesi.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kolb, D.A. (1985). Learning styles and disciplinary differences. In chickering, A. Editor, The Modern American College, San Francisco: JosseyBass.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). Mesleki eğitim ve öğretim sisteminin güçlendirilmesi projesi -MEGEP- “çocuk gelişimi ve eğitimi, görme engelliler. Ankara. Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri-1. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özer, B.(2001).Bilgi işleme kuramı, gelişim ve öğrenme.(Gürhan Can (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları. Özsoy, Y; Özyürek, M. ve Eripek, S. (1997). Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Peker, M. ve Aydın, B. (2003). Anadolu ve fen liselerindeki öğrencilerin öğrenme stilleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, Sayı 14, s. 167 -172.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci, yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Schunk, D.H. (2009). Öğrenme teorileri, eğitimsel bir bakışla. (Çev. ed. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Selçuk, Z. (2010). Eğitim psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Terry, W.S. (2011). Öğrenme &bellek; temel ilkeler, süreçler ve işlemler. (Çev. ed. Banu Cangöz). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Titus, T. G. (1990). Adolescent learning styles. Journal of research and Development in education. Cilt 23, Sayı 3, s. 165–171.
  • Yazıcı, E. (2004). Öğrenme stilleri ile ilköğretimde beşinci sınıf matematik dersindeki başarı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yenilmez, K. ve Çakır, A. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik öğrenme stilleri. Eğitim Yönetimi Dergisi. 44, 569- 585.
  • Yılmaz, M.T. (2010). Eğitim psikolojisi. (Ed. İbrahim Yıldırım). Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Kök Bu kişi benim

Cem Aslan Bu kişi benim

Cem Aslan

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Kök, M., Aslan, C., & Aslan, C. (2014). GÖRME ENGELLİLER ORTAOKULUNA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLER İLE NORMAL ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN ÖĞRENME STİLLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(28), 99-118.