Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ EĞİTSEL ELEŞTİRİ MODELİ BAĞLAMINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Sayı: 41, 315 - 334, 29.12.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.814962

Öz

Bu çalışma, 2018 -2019 eğitim öğretim yılı itibariyle ortaöğretim kurumlarında uygulanmaya başlanan T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi programının eğitsel eleştiri modeli bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması temel alınarak yapılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen, 11 öğretmen araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma bulguları, programla ilgili öğrencilerin gerçek hayatla ilişkilendirme yönünde, derse aktif katılımlarını sağlamaları yönünde, kazanımlarda gözlemlenen tutarlılık anlamında, genel ve özel amaçlar doğrultusunda beklentileri karşılaması bağlamında ve öğrencilerin yetiştirilmesinde etkili olması yönünde olumlu bulunduğunu göstermektedir. Diğer taraftan ise, öğretmenlerin yeni programa uyum sağlamaları adına kazanımlar için önerilen etkinlikler ve öğretim yöntem ve tekniklere dair açıklamaların olmaması veya kılavuz kitapların öngörülmemesi, yeni programa öğretmenlerin uyumu, uygulayıcılar üzerindeki denetim eksikliği ve yükseköğretim giriş sınavları ile uyuşmaması gibi bazı sorunlar yaşandığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Akça Berk, N., & Çençen, N., (2017). KKTC ve Türkiye ders kitaplarında ortak tarih: Ortaöğretim Tarih ders kitaplarının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Antalya.
  • Akbaba, B., Demirtaş, B., Birbudak, T. S., & Kılcan, B. (2014). Tarih öğretmeni adaylarının Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi öğretimine yönelik görüşleri. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 6(2), 207-226.
  • Aktekin, S., & Ceylan, D.(2012) 9. Sınıf yeni tarih dersi öğretim programı ile ilgili öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 253-268.
  • Aktekin, S., & Öztürk, S . (2013). Çağdaş Türk ve dünya tarihi dersinin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Trabzon Örneği) . Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(2) , 295-312.
  • Alexander, H. A. (1986). Elliot Eisner's artisitc model of educatıon, religious education: The official journal of the religious education association, 81(1), 45-58. Doi: 10.1080/00344086008101106
  • Al-Jardani K. S. S. (2012). Developing a framework for curriculum evaluation in Oman. English Linguistics Research, 1(2), 73-87. Doi: 10.5430/elr.v1n2p73
  • Aslan, B. (2004). Türkiye’de milli tarih anlayışı bağlamında dünden bugüne İnkılap Tarihi dersleri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 81-109.
  • Ata, B. (2006). İlköğretim 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi’nin taslak programının geliştirilmesinde karşılaşılan sorunlar. Y. Doğaner (Ed.), Türk eğitim sisteminde Atatürkçülük ve Türkiye Cumhuriyeti tarih öğretimi sempozyumu içinde, (ss. 121-129). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Baykal, A. (2017). 2017 lise tarih 9-11 müfredat taslağı. Retrieved from, https://www.academia.edu/31037422/2017_Lise_Tarih_9_11_M%C3%BCfredat_Tasla%C4%9F%C4%B1
  • Coşkun, Y. D. (2017). Öğretim programları arka plan raporu. Eğitim Reformu Girişimi. Retrieved from, http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/Ogretim_ Programlari_Arka_Plan_Raporu.pdf
  • Çelik, K., & Büyükalan Filiz, S. (2018). Ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programının (2014) Eisner Modeline göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 50-67.
  • Danju, İ. (2017) Student based curriculum evaluation: A Case Study of “Contemporary World History and Science History” subject. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(8), 4815-4830.
  • Dinç, E. (2006). Tarih eğitimcilerinin mevcut lise müfredat programı ve tarih öğretiminin amaçları hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 7(2), 263-276. Donmayer, R. (2014). Elliot Eisner’s lost legacy. American Journal of Evaluation, 35(3), 442-452.
  • Eğitim- İş Sendikası (2017). Ortaöğretim Tarih dersi öğretim programı değerlendirme raporu. Retrieved from, http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjK2uTVquzmAhVCDOwKHexEBDYQFjABegQIARAC&url=http%3A%2F%2Fwww.egitimis.org.tr%2Fwww%2Ffiles%2Ftarih%2520dersi%2520%25C3%25B6%25C4%259Fretim%2520program%25C4%25B1%2520de%25C4%259Ferlendirme%2520raporu.docx&usg=AOvVaw1vasn9KjZt0LMhs0OabjAc
  • Eisner, E. W. (1976). Educational Connoisseurship and Criticism: Their form and functions in educational evaluation. The Journal of Aesthetic Education, 10(3/4), 135-150.
  • Eisner, E. W. (1985) The educational imagination: On the desing and evaluation of school program (5nd ed). New York: Macmillan Publishing.
  • Ertürk S. (1975). Eğitimde program geliştirme (2. baskı). Ankara: Cihan.
  • Fukuyama, F. (1992). The end of history and the last man. New York: Free Press.
  • Gevrek Özden, G. (2019). Güncellenen 2. sınıf İngilizce öğretim programının Eisner'in Eğitsel Eleştiri Modeline göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Gökmenoğlu, T. (2014). Geniş açı: Modeller ve yaklaşımlar açısından Türkiye’de program değerlendirme çalışmaları. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 55-70.
  • Güllü, F. (2017). Yeni tarih müfredatı üzerine bir değerlendirme. Toplumsal Tarih Dergisi. Retrieved from http://bianet.org/biamag/egitim/183741-yeni-tarih-mufredati-uzerine-bir-degerlendirme
  • Halat, E. (2007). Yeni ilköğretim matematik programı (1–5) ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,9(1), 63-99.
  • Hewitt T. W. (2018). Eğitimde program geliştirme. (S. Arslan, çev. ed.). Ankara: Nobel.
  • House, E. R. (1978). Assumptions underlying evaluation models. Sage Journals, 7(3), 4-12.
  • Köse, E. (2011). 2005 İlköğretim Matematik programının eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-11.
  • Koetting, J. R. (1988). Educational connoisseurship and educational criticism: Pushing beyond Information and effectiveness. In: Proceedings of Selected Research Papers presented at the Annual Meeting of the Association for Educational Communications and Technology, New Orleans.
  • Kramer, J. B. (2015). The palace of Eisner's educational connoisseurship and criticism in Jewis education. International Journal of Jewis Educatıon Research, 8, 67-79.
  • Kumral, O. (2010). Eğitsel eleştiri modeli ile eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği öğretim programının değerlendirilmesi: Bir durum çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Kurt, A., & Erdoğan, M. (2015).Program değerlendirme araştırmalarının içerik analizi ve eğilimleri: 2004-2013 yılları arası. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40,(178), 199-224.
  • Kürüm Yapıcıoğlu, D., Atik Kara, D., & Sever, D. (2016). Türkiye’de program değerlendirme çalışmalarında eğilimler ve sorunları: Alan uzmanlarının gözüyle. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 6(12), 91-113.
  • MEB, (2018). Ortaöğretim TCİTA dersi öğretim programı. Ankara
  • Oliva P. F., & Gordon W. R. (2018). Program geliştirme. (K. Gündoğdu, çev. ed.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Oral, E., & Tama, M. (2013). Yapılandırmacı eğitim anlayışının lise tarih ders kitaplarına yansımaları: Uzman değerlendirmeleri. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 1-22.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. R. (2016). Curriculum foundations, principles, and issues. (7th ed.). London: Global Edition Pearson Education Limited.
  • Özçelik D. A. (2014). Eğitim programları ve öğretim (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. (3rd. ed.). London: Sage Publications.
  • Şimşek A. (2016). Taslak tarih öğretim programı (Eleştiriler-Öneriler). Turkish History Education Journal, 5(1), 316-331.
  • Şimşek, A. (2017). 2017 taslak Tarih 9-10-11, Türk kültür ve medeniyet tarihi öğretim programı eleştirisi. Turkish History Education Journal, 6(1), 140-162.
  • Şimşek, A., & Alaslan F. (2017). Türkiye’de tarih öğretim programları (müfredat) üzerine yapılmış çalışmalara genel bir bakış. İ. Demircioğlu ve E. Demircioğlu (Ed.) Türkiye’de Tarih eğitimi araştırmaları el kitabı içinde (ss. 291-306) .Ankara: Pegem Akademi.
  • TTKB (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Retrieved from, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • Tangülü, Z., & Süvari, Ş. (2019). 2005 TCİTA öğretim programı ile 2018 TCİTA Programının karşılaştırılması. Tarih Okulu Dergisi, 12(38), 235-254.
  • Tangülü, Z., Tosun, A., & Kocabıyık, B. (2014). Ortaokul 8. sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük konularının öğretiminde karşılaşılan sorunların sosyal bilgiler öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 233-245.
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 Sosyal Bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(27), 461-487.
  • Temiz, N. (2005). İlköğretim 4. sınıf Matematik dersi yeni öğretim programının yansımaları. 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, Denizli.
  • Turan, İ. (2018). Lise tarih öğretmenlerinin program geliştirme süreci ve güncellenen eğitim programına dair görüşleri. A. Şimşek, S. Kaymakçı & İ.Turan (Eds.). 5. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu içerisinde. (ss. 603-614). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Tyler R. W. (2014). Eğitim programlarının ve öğretimin temel ilkeleri. (M. E. Rüzgar & B. Aslan, çev.), Ankara: Pegem Akademi.
  • White J. P. (1971). The concept of curriculum evaluation. Journal of Curriculum Studies, 3(2), 101-112.
  • Woods, J. D. (1988). Curriculum evaluation models : Practical applications for teachers. Australian Journal of Teacher Education, 13(1), 3-8. Retrieved from https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1143&context=ajte
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, T. (2018). 2007 ve 2017 Tarih dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 994-1019.
  • Yüksel, İ. (2010). How to conduct a qualitative program evaluation in the light of Eisner's Connoisseurship and Criticism Model. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 1(2), 78-83.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Caner Sunay 0000-0002-8543-9850

Adnan Taşgın 0000-0002-3704-861X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2020
Kabul Tarihi 23 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Sunay, C., & Taşgın, A. (2020). ORTAÖĞRETİM T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ EĞİTSEL ELEŞTİRİ MODELİ BAĞLAMINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(41), 315-334. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.814962