Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE UZAKTAN EĞİTİM VE GOOGLE CLASSROOM: İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Sayı: 42, 207 - 228, 30.06.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.831517

Öz

Bu araştırmada Covid-19 pandemisi nedeniyle gerçekleştirilen 2019-2020 uzaktan eğitim-öğretim sürecinde kullanılan Google Classroom dijital platformuna ve uzaktan eğitime yönelik öğretmen adaylarının görüş ve tutumları incelenmiştir. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler Doğu Anadolu bölgesinde bulunan bir üniversitenin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 119 lisans öğrencisinden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak öğretmen adayları için geliştirilen 35 maddelik uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Google Classroom’a yönelik yarı yapılandırılmış görüş formu kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı ve içerik analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında belirlenen değişkenlerden cinsiyet ve derse bağlanma cihazının UZEM tutum ölçeği üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturduğu görülmüştür. Buna karşın bir işte çalışma durumu, derse katıldıkları ortam veya ailenin aylık gelir seviyesi gibi değişkenlerin UZEM tutum ölçeği üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı görülmüştür. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinde öğretmen adaylarının aktif olarak kullandığı Google Classroom’a ve UZEM’e yönelik düşünce ve önerileri alınmıştır. Elde edilen bulgularda Google Classroom’un etkili bir uygulama olduğu ancak eğitim dersleri için daha ideal olup alan derslerinde yetersiz kaldığı belirtilmiştir. Ayrıca bu uygulamanın canlı ders ile desteklenmesi ve bir defa açılması halinde tekrar internet erişimine gerek duyulmaması doğrultusunda birtakım öneriler verilmiştir.

Kaynakça

  • Alakoç, Z. (2003). Matematik öğretiminde teknolojik modern öğretim yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(1), 43-49.
  • Antalyalı, Ö. L. (2004). Uzaktan eğitim algısı ve yöneylem araştırması dersinin uzaktan eğitim ile verilebilirliği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Aragon, S. R. (2003). Creating social presence in online environments. New Directions for Adult and Continuing Education, 100, 57-68.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Bondarenko, O. V., Mantulenko, S. V. & Pikilnyak, A. V. (2019). Google Classroom as a tool of support of blended learning for geography students. Ceur-ws. 2257, 17.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Çakmak, E. K. (2014) Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri analizi el kitabı (9. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çınar, M., Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2015). Eğitimde Dijital Araçlar: Google Sınıf Uygulaması Üzerine Bir Değerlendirme.XVII. Akademik Bilişim Konferansı (AB15), 4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Doğan, S. ve Tatık, R.Ş. (2015). Evaluation of distance education program in Marmara University according to the views of students. Route Educational and Social Science Journal, 2(1), 247-261.
  • Düzakın, E. ve Yalçınkaya, S. (2008). Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sistemi ve Çukurova Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Yatkınlıkları, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 225-244.
  • Delaney, G., Jacob, S., Iedema, R., Winters, M., & Barton, M. (2004). Comparison of face-to-face and videoconferenced multidisciplinary clinical meetings. Australasian Radiology, 48(4), 487–492.
  • Erdoğan, Y. (2005). Web Tabanlı Yükseköğretimin Öğrencilerin Akademik Başarıları ve Tutumları Doğrultusunda Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gunawan, F. I. & Sunarman, S. G. (2018). Pengembangan kelas virtual dengan google classroom dalam keterampılan pemecahan masalah (problem solving) topik vektor pada siswa smk untuk mendukung pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia. 340-348. Erşim: https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/etnomatnesia/article/view/2334/1296
  • Gürbüz, F. (2014). Students’ views on distance learning in Turkey: An example of Anadolu University open education faculty, Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 15(2), 239-250.
  • Günter, T., Özel Güneş, E. ve Ofluoğlu Demir, E. (2012). Türkiye'deki meslek yüksekokullarında uzaktan eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science. DOI: 10.5961/jhes.2012.034, 2(1), 54-62.
  • Gillian, F. & Gillian, P. (2004). Mind the gap: Students’ expectations and perceptions of induction to distance learning in higher education. British Educational Research Association (BERA) Annual Conference, UMIST. Manchester, UK.
  • Gillies, D. (2008). Student perspectives on video-conferencing in teacher education at a distance. Distance Education, 29(1), 107-118.
  • Hannay, M. & Newvine, T. (2006). Perceptions of distance learning: A comparison of online and traditional learning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 2(1), 1-11.
  • Heggart, K. R. & Yoo, J. (2018). Getting the most from google classroom: a pedagogical framework for tertiary educators. Australian Journal of Teacher Education, 43(3), 140-153.
  • Iftakhar, S. (2016). Google Classroom: What works and how? Journal of Education and Social Sciences, 3(2), 12-18.
  • Izenstark, A. & Leahy, K. L. (2015). Google Classroom for librarians: features and opportunities. Lıbrary hı tech news, 32(9). 1-3. DOI 10.1108/LHTN-05-2015-0039
  • Karal, H., Çebi, A. ve Turgut, Y. E. (2011). Perceptions of students who take synchronous courses through video conferencing about distance education. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(4), 276-293.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Kaleli Yılmaz, G. ve Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 6(2), 299-322.
  • Khoshemehr, A. H. (2013). Bilgi ve belge yönetiminde uzaktan eğitim: İran ve Türkiye milli kütüphanelerinin rolü üzerine bir araştırma ve kavramsal model önerisi. (Yayımlanmamış Doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Ege Eğitim Dergisi 17( 1), 258-271
  • Koloğlu, T. F., Kantar, M. ve Doğan, M. (2016). Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitimde Hazırbulunuşluklarının Önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52- 70.
  • Koppelman, H. & Vranken, H. (2008). Experiences with a synchronous virtual classroom in distance education. ITICSE’08 Madrid, 194-198.
  • Mahiroğlu, A. ve Coşar, M. (2008). Web tabanlı uzaktan eğitimde sıra, hız ve içerik kontrollerinin akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 63-68.
  • MEB (2013). Dijital Çağ ve Öğrenme Kültürü, Ankara. https://www.egitimcantasi.com/uygulamalar/google-classroom/
  • Marsh, B., Mitchell, N. & Adamczyk, P. (2010). Interactive video technology: Enhancing professional learning in initial teacher education. Computer & Education, 54(3), 742-748.
  • Metin, A. E., Karaman, A. ve Aksoy Şaştım, Y. (2017). Öğrencilerin uzaktan eğitim sistemine bakış açısı ve uzaktan eğitim İngilizce dersinin verimliliğinin değerlendirilmesi: Banaz Meslek Yüksekokulu. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(2), 640-652.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. (2nd Ed). Newbury Park, CA: Sage.
  • Özçelik, A. (2015). 7. Sınıf yüzdeler ve faiz konusunun GME’ne dayalı olarak işlenmesinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F. ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 592-605.
  • Ramadhan, R., Umam, R., Abdurrahman, A. ve Syazalı, M. (2019). The effect of flipped-problem based learning model ıntegrated with LMS-Google Classroom for senior high school students. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 137-158.
  • Saeed Al-Maroof, R. A., Al-Emran, M. (2018). iJET,13(6).
  • Seferoğlu, S. S. (2014). “Dijital Araçlar ve Eğitim”, Hürriyet, 10 Kasım. Erişim: http://www.hurriyet.com.tr/egitim/27537187.asp
  • Sudarsana, K., Putra, I.B.M.A., Astawa, N. T. & Yogantara, W. L. (2019). The use of Google classroom in the learning process. 1st International Conference on Advance and Scientific Innovation (ICASI). IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 1175 012165 doi:10.1088/1742-6596/1175/1/012165
  • Tao, Y. H., & Yeh, C. C. R. (2008). Typology of teacher perception toward distance education issues-A study of college information department teachers in Taiwan. Computers & Education, 50(1), 23-36.
  • Tashakkori, A. ve Creswell, J.W. (2007). The new era of mixed methods. Journal of Mixed Methods Research. 1(1), 3-7.
  • Torkul, O., Sezer, C. ve Över, T. (2005). İnternet Destekli Öğretim Sistemlerinde Bilişim Gereksinimlerinin Belirlenmesi, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 122-129.
  • Turğut, M. ve Yenilmez, K. (2011). İlköğretimde Web tabanlı matematik eğitimine ilişkin lisansüstü öğrencilerin görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 2(2), 121-139.
  • Turner, R. C. ve Carslon, L. (2003). Indexes of item-objective congruence for multidimensional items. [Elektronik versiyon] International Journal of Testing, 3(2), 163-171.
  • Ventayen, R. J. M., Estira, K. L. A., De Guzman, M. J., Cabaluna, C. M. & Espinosa, N. N. Usability Evaluation of Google Classroom: Basis for the Adaptation of GSuite E-Learning Platform (2018). Asia pacific journal of education, arts and sciences 5(1), 47-51.
  • Yalman M. ve Kutluca T. (2013). Matematik öğretmeni adaylarının bölüm dersleri için kullanılan uzaktan eğitim sistemi hakkındaki yaklaşımları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 21, 197- 208.
  • Yıldız, E. (2011). Web-Tabanlı senkron derslerin öğretmen adaylarının uzaktan eğitime karşı tutumları ve senkron teknolojileri kabulleri üzerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yorgancı, S. (2015). Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Yönteminin Öğrencilerin Matematik Başarılarına Etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ebru Korkmaz 0000-0001-6250-3293

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2020
Kabul Tarihi 4 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Korkmaz, E. (2021). COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE UZAKTAN EĞİTİM VE GOOGLE CLASSROOM: İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(42), 207-228. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.831517