Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA TEKNOLOJİ ENTEGRASYON DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2021, Sayı: 42, 391 - 414, 30.06.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.841528

Öz

Ortaöğretim öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik görüşlerinin ve bu doğrultuda teknoloji entegrasyon düzeylerinin belirlenmeye çalışıldığı araştırmada çeşitli branşlardan 378 öğretmen katılımcı olarak yer almıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinin kullanıldığı araştırmada, veri toplama aracı olarak yazılı görüş formundan yararlanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin azımsanmayacak bir kısmının teknoloji kullanımını zaman alıcı, alanlarına uygun olmayan, faydasız faaliyetler olarak görmelerinden dolayı derslerinde teknoloji entegrasyonunu gerçekleştirmedikleri anlaşılmıştır. Öğretmenlerin çoğunluğunun teknolojik araçları ders notlarını yansıtmak, video izlemek ve alıştırma çözmek için kullandıkları görülmüştür. Bu durum, öğretmenlerin derslerde çoğunlukla sadece kendilerinin etkileşime girebileceği donanım/yazılım kullanımına yönelik tercihleriyle birlikte değerlendirildiğinde, genellikle öğretmen merkezli sınıf organizasyonları gerçekleştirdikleri anlaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin çoğunluğunun öğrencilerin derslerde teknolojik araçlardan yararlanmasına olumsuz baktıkları veya kararsız kaldıkları anlaşılmıştır. Öğretmenlerin önemli bir kısmının teknoloji kullanımına yönelik eğitim almadığı, eğitim alanların çoğunluğunun ise branşlarının öğretimine yönelik özel bir eğitim almadığı görülmüştür. Öğretmenlerin temel yazılım ve donanımları kullanmada sorun yaşamadıkları fakat bunun sadece “yer değiştirme” düzeyinde bir entegrasyon sağladığı anlaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin alanlarına özgü çeşitli yazılımları kullandıklarında derslerinde “yükseltme” düzeyinde bir kolaylaştırma sağladıkları fakat öğrencilerini aktif olarak sürece dahil edemedikleri görülmüştür. Öte yandan öğretmenlerin derslerinde uygun pedagojik yaklaşımlarla öğrencilerinin de teknolojik araçlarla etkileşime girmelerini sağladıklarında “dönüştürme” düzeyinde bir entegrasyon gerçekleştirdikleri anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkoç, H., Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Demir, S., Baştürk, S. ve Yavuz, İ. (2011). Matematik öğretmen adaylarına teknolojiye yönelik pedagojik alan bilgisi kazandırma amaçlı program geliştirme. 107K531 Nolu TÜBİTAK Proje Raporu, İstanbul.
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent university journal of education, 2(1), 89-105.
  • Araştırmacıya ait yayın. (2017a, 2017b, 2017c).
  • Avcı, Ü., Kula, A. ve Haşlaman, T. (2019). Öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecine entegre etmek istedikleri teknolojilere ilişkin görüşleri. Acta Infologica, 3(1), 13-21.
  • Bauer, J. ve Kenton, J. (2005). Toward technology integration in the schools why it isn't happening. Journal of Technology and Teacher Education, 13(4), 519-547.
  • Bozkurt, A., Demir, S. ve Vural, Ö. F. (2014). Comparison of Different Roles that Teachers give to Technology in Pre and Post-training. International Online Journal of Educational Sciences, 6(3).
  • Cartwright, V. ve Hammond, M. (2003). The integration and embedding of ICT into the school curriculum: more questions than answers. In Information Technology for Teacher Education (ITTE’03), Trinity and All Saints College, Leeds.
  • Çelik, S., Karakuş, T., Kurşun, E., Göktaş, Y. ve Özben, M. (2017). Teknoloji destekli öğrenme ortamlarında öğretmenler ve öğrencilerin karşılaştığı pedagojik problemler: FATİH Projesi örneği. Journal of Education and Future, 12, 67-83.
  • Demir, S. (2011). Two inseparable facets of technology integration programs: technology and theoretical framework. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 7(2), 14.
  • Demir, S. ve Özmantar, F. (2013). Teknoloji destekli matematik öğretiminde pedagojik prensipler. M. Doğan (Ed.) ve E. Karakırık (Ed.), Matematik eğitiminde teknoloji kullanımı (s.1-26, 2.bas..). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Demirer, V. ve Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi. Ilkogretim Online, 17(1).
  • Erbil, D. G. ve Kocabaş, A. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımı, Tersine Çevrilmiş Sınıf ve İşbirlikli Öğrenme Hakkındaki Görüşleri. Ilkogretim Online, 18(1).
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first-and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational technology research and development, 47(4), 47-61.
  • Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E. ve Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59, 423–435.
  • Göktas, Y., Gedik, N. ve Baydas, O. (2013). Enablers and barriers to the use of ICT in primary schools in Turkey: A comparative study of 2005–2011. Computers & Education, 68, 211-222.
  • Groff, J. ve Mouza, C. (2008). A framework for addressing challenges to classroom technology use. AACE Journal, 16(1), 21-46.
  • Harris, J., Mishra, P. ve Koehler, M. (2007). Teachers’ technological pedagogical content knowledge: Curriculum-based technology integration reframed. Paper Presented at the American Educational Research Association Conference, Chicago.
  • Hughes, J. (2005). The role of teacher knowledge and learning experiences in forming technology-integrated pedagogy. Journal of Technology and Teacher Education, 13(2), 277-302.
  • Kaleli Yılmaz, G. (2012). Matematik öğretiminde bilgisayar teknolojisinin kullanımına yönelik tasarlanan hie kursunun etkililiğinin incelenmesi: Bayburt İli örneği. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kazu, İ. Y. ve Yavuzalp, N. (2008). Öğretim yazılımlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(150).
  • Keleş, E., Öksüz, B. D. ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Fatih Projesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2).
  • Keleş, E. ve Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2008). Introducing TPCK in AACTE committee on innovation and technology (Ed.), The Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for Educators, American Association of Colleges of Teacher Education and Routledge, New York.
  • Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of Technological Pedagogical Content Knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131-152
  • Koehler, M. J., Mishra, P. ve Yahya, K. (2007). Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar: Integrating content, pedagogy and technology. Computers & Education, 49, 740–762. McMillan, H. J. (2000). Educational research: fundamentals for the consumer (3rd ed.). New York: Longman.
  • Namdar, B. ve Küçük, A. (2018). Fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu çalışmalarının betimsel içerik analizi: Türkiye örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (48), 355-383.
  • NCES, (2002). Technology in schools: Suggestions tools and guidelines for assessing technology in elementary and secondary education. Department of Education, Washington.
  • Oskamp, S. ve Schultz, P. W. (2005). Attitudes and Opinions. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Ottenbreit Leftwich, A., Liao, J. Y. C., Sadik, O. ve Ertmer, P. (2018). Evolution of teachers’ technology integration knowledge, beliefs, and practices: How can we support beginning teachers use of technology?. Journal of Research on Technology in Education, 50(4), 282-304.
  • Özçelik, A. ve Yıldız, K. (2019). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Kendilerini Teknoloji Okuryazarı Olarak Değerlendirmelerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Journal of World of Turks, 11(2), 341-360.
  • Özdemir, S. (2017). Teacher Views on Barriers to the Integration of Information and Communication Technologies (ICT) in Turkish Teaching. International Journal of Environmental and Science Education, 12(3), 505-521.
  • Özerbaş, M. A. ve Can, Ö. (2018). Öğretim Yazılımlarının Önemi ve Uygulanabilirliğine Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Journal of Turkish Educational Sciences, 16(1).
  • Özmantar, M. F., Akkoc, H., Bingolbali, E. Demir, S. ve Ergene, B. (2010). Pre-service mathematics teachers' use of multiple representations in technology-rich environments. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6(1), 19-37.
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO), (2020). COVID-19 Impact on Education. 1 Ekim 2020 tarihinde https://en.unesco.org/covid19/educationresponse adresinden alınmıştır. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2018). Fizik Öğretmenlerinin Öğretimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 27-37.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Alper Ardıç 0000-0001-9816-4422

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 16 Aralık 2020
Kabul Tarihi 7 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Ardıç, M. A. (2021). ORTAÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA TEKNOLOJİ ENTEGRASYON DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(42), 391-414. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.841528