Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6-8 SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL OKUMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK REKLAM METİN TEMELLİ ETKİNLİK TASARILARI

Yıl 2021, Sayı: 43, 452 - 475, 29.12.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.883489

Öz

Günümüz dünyasında teknolojinin her alanda olması, bireylerin birtakım becerileri geliştirmesini gerekli hale getirmiştir. Türkçe eğitiminin en nihai hedeflerinden biri temel dil becerilerinin gelişimi sağlamak ve bireylere bu becerilere ilişkin yeterliklerini sağlamada zemin oluşturmaktır. Görsel uyaranların sayısız olduğu bir çağda geliştirilmesi gereken becerilerden biri de görsel okuma becerisidir. Özellikle görsellerin hayatın her alanında yer edinmesi, bireylerin görsel okuma becerilerini geliştirme ve etkili bir şekilde kullanmalarını gerekli hale getirmiştir. Öğrencilerin okul öncesi eğitimden başlayarak eğitim yaşamları boyunca bu öğrenme alanına ilişkin beceriler kazanmaları bir gereklilik haline gelmiştir. Bu araştırmada 2005 Türkçe öğretim programında bir öğrenme alanı olarak yer alan görsel okuma becerisinin özgün etkinlik önerileri ile geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelini esas alan betimsel nitelikte bir çalışmadır. İlgili alan yazındaki dokümanlar taranmış, etkinliklerin hazırlanmasında dikkat edilmesi gereken hususlar göz önünde bulundurularak bir çerçeve oluşturulmuş ve reklam metin temelli özgün görsel okuma etkinlikleri geliştirilmeye çalışılmıştır. Etkinliklerin daha açık ve anlaşılır olması için etkinlikler, haftalar şeklinde tablolaştırılmış, uygulama süresi, öğrenme alanı, geliştirilen temel beceriler, ilişkili kazanımlar, ilişkili zekâ alanları, araç gereçler, ilke ve yöntemler başlıkları kapsamında sunulmuştur. Ders işleniş süreci; dikkat çekme, keşfetme, gelişme ve değerlendirme aşamaları bağlamında detaylandırılmış ve bu aşamalar kapsamında ders süreci ayrıntılı bir şekilde verilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın alan yazına, araştırmacılara ve ilgili öğretmenlere katkı sunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aydemir, Ö. E. (2016). Dördüncü sınıf Türkçe dersi öğretim programının görsel okuma ve sunu becerilerini geliştirme açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Bartın, Bartın Üniversitesi.
  • Batı, U. (2012). Reklamın dili. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Berger, J. (2016). Görme biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çam Aktaş, B. (2010). İlköğretim 1-5. sınıflar Türkçe öğrenci çalışma kitaplarındaki görsel okuma etkinliklerinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 105-122.
  • Çarkıt, C. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı çerçevesinde hazırlanan 8. sınıf Türkçe ders kitabının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1368-1376.
  • Deniz, K., Tarakçı, R. & Karagöl, E. (2019). Okuma kazanımları açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 688-708.
  • Feinstein, H. (1993). Visual literacy in general education at the University of Cincinnati. Journal of Visual Literacy, 13(2), 89-96.
  • Göçer, A. & Tabak, G. (2012). İlköğretim 5. sınıf Türkçe öğrenci çalışma kitaplarının görsel okuma etkinlikleri bağlamında incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 11(3), 790-799.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Harms, J. ve Kellner, D., Toward. (2004). Critical theory of advertising, Illuminations http://www.uta.edu/huma/illuminations/kell6.htm
  • Keskinkılıç, F. (2014). İlköğretim programlarında yer alan görsel okuryazarlık kazanımlarının değerlendirilmesi (Doktora tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam nasıl çözümlenir?. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Oring, S. (2000), A call for visual literacy, School Arts, April, s. 58-59 https://www.thefreelibrary.com/a+call+for+vısual+lıteracy.a061524607
  • Özsarı, İ. (2015). İlkokul birinci sınıf öğrencilerine yönelik ‘görsel okuma eğitim programının geliştirilmesi ve etkililiğinin sınanması (Doktora tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi.
  • Sever S., Kaya Z., Aslan C. (2006). Etkinliklerle Türkçe öğretimi. Ankara: Morpa Yayınları.
  • Tuncer, S. E. (2018). Yazılı basında yer alan reklam metinlerinin göstergebilimsel çerçevesi (Doktora tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi.
  • Wernick, A., (1996), Promosyon kültürü : reklam, ideoloji ve sembolik anlatım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Williamson, J. (2001). Reklamların dili (Çev. Ahmet Fethi). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Aydın 0000-0003-2522-7765

Muhammed Tunagür 0000-0002-6427-6431

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2021
Kabul Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Aydın, N., & Tunagür, M. (2021). 6-8 SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL OKUMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK REKLAM METİN TEMELLİ ETKİNLİK TASARILARI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(43), 452-475. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.883489