Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuğu İlkokula Yeni Başlayan Ebeveynlerin Anksiyete Düzeyi

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 180 - 188

Öz

Bu çalışma, çocuğu ilkokula yeni başlayan ebeveynlerin anksiyete düzeylerini sorgulamak amacıyla yaplmıştır. Araştırma tanımlayıcı tipte olup, Diyarbakır ili merkez ilçelerinde bulunan 2023-2024 eğitim öğretim yılı içerisin de çocuğu ilkokula yeni başlayan ebeveynlerden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak ebeveyni tanılama formu ve Beck Anksiyete Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmasında Cronbach Alfa katsayısı .95 olarak saptamıştır. Veri toplama süresi yaklaşık 15-20 dakika sürmüştür. Araştırma bulgularına göre ebeveynlerin Beck anksiyete skorlarının ortalaması 10,98±6,5 ve ortanca değeri 11,8 saptanmış olup; öğrenci ebeveynleri arasında en küçük Beck anksiyete skoru 0 iken, en büyük Beck anksiyete skoru 51 tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan D. (2014). Acil Servise Başvuran Ebeveynlerde Kaygı ve Memnuniyetin Değerlendirilmesi, Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi., Sağlık Bilimleri Enstitüsü, [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Aykaç, N., Kabaran, H., Atar, E. & Bilgin, H. (2014). İlkokul 1. Sınıf öğrencilerinin 4+4+4 uygulaması sonucunda yaşadıkları sorunların öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi: Muğla ili örneği. International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkishor Turkic 9 (2), 335-348.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of consulting and clinical psychology, 56(6), 893.
  • Calp, M. (2014). Farklı yaş aralığındaki birinci sınıf öğrencilerinin okuma, yazma, kalem tutma, derse katılma ve akademik başarılarının karşılaştırılması. Ekev Akademi Dergisi, 60, 31-54.
  • Costello, E. J., Mustillo, S., Erkanli, A., Keeler, G., & Angold, A. (2003). Prevalence and development of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Archives of general psychiatry, 60(8), 837-844.
  • Çağdaş, A. & Seçer, Z. (2004). Mutlu ve sağlıklı yarınlar için anne- baba eğitimi. Eğitim Kitabevi.
  • Çiftçi, E. K., Aydın, D., & Karataş, H. (2016). Cerrahi Girişim Uygulanacak Çocukların Ebeveynlerinin Endişe Nedenleri ve Anksiyete Durumlarının Belirlenmesi. Journal Of Pediatric Research, 3(1). 23-29.
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early education and development, 17(1), 57-89.
  • Erdim, L, Bozkurt, G, İnal, S. (2006). Annelerin çocuklarının hastaneye yatışından etkilenme durumlarının araştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (3), 36-43.
  • Erdim, L., Bozkurt, G., & İnal, S. (2006). Annelerin Çocuklarının Hastaneye Yatışından Etkilenme Durumlarının Araştırılması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 36-43.
  • Howes, C., Burchinal, M., Pianta, R., Bryant, D., Early, D., Clifford, R., & Barbarin, O. (2008). Ready to learn? Children's pre-academic achievement in pre-kindergarten programs. Early childhood research quarterly, 23(1), 27-50.
  • Le Gall, A. (2012). Anksiyete ve kaygı. (Çev. İ. Yergüz). Dost Kitabevi Yayınları.
  • MEB, (2012). (2024, Ekim 29). İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete.
  • Rapee, R. M., Schniering, C. A., & Hudson, J. L. (2009). Anxiety disorders during childhood and adolescence: Origins and treatment. Annual review of clinical psychology, 5(1), 311-341.
  • Seven, S. (2011). Okula uyum öğretmen değerlendirmesi ölçeği’nin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 29-42.
  • Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: Conceptual and practical considerations. Early education and development, 17(1), 7-41.
  • Ulusoy, M., Sahin, N. H., & Erkmen, H. (1998). Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: psychometric properties. Journal of cognitive psychotherapy, 12(2), 163-172.

Anxiety Levels of Parents Whose Children Just Started Primary School

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 180 - 188

Öz

This study was conducted to investigate the anxiety levels of parents whose children just started primary school. The study was descriptive and consisted of parents whose children had just started primary school in the 2023-2024 academic year in the central districts of Diyarbakır province. Parent identification form and Beck Anxiety Scale were used as data collection tools. In the Turkish validity and reliability study of the scale, Cronbach's alpha coefficient was found to be .95. The data collection period lasted approximately 15-20 minutes. According to the findings of the study, the mean Beck anxiety score of the parents was 10.98±6.5 and the median value was 11.8; the smallest Beck anxiety score among the parents of the students was 0, while the largest Beck anxiety score was 51.

Kaynakça

  • Arslan D. (2014). Acil Servise Başvuran Ebeveynlerde Kaygı ve Memnuniyetin Değerlendirilmesi, Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi., Sağlık Bilimleri Enstitüsü, [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Aykaç, N., Kabaran, H., Atar, E. & Bilgin, H. (2014). İlkokul 1. Sınıf öğrencilerinin 4+4+4 uygulaması sonucunda yaşadıkları sorunların öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi: Muğla ili örneği. International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkishor Turkic 9 (2), 335-348.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of consulting and clinical psychology, 56(6), 893.
  • Calp, M. (2014). Farklı yaş aralığındaki birinci sınıf öğrencilerinin okuma, yazma, kalem tutma, derse katılma ve akademik başarılarının karşılaştırılması. Ekev Akademi Dergisi, 60, 31-54.
  • Costello, E. J., Mustillo, S., Erkanli, A., Keeler, G., & Angold, A. (2003). Prevalence and development of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Archives of general psychiatry, 60(8), 837-844.
  • Çağdaş, A. & Seçer, Z. (2004). Mutlu ve sağlıklı yarınlar için anne- baba eğitimi. Eğitim Kitabevi.
  • Çiftçi, E. K., Aydın, D., & Karataş, H. (2016). Cerrahi Girişim Uygulanacak Çocukların Ebeveynlerinin Endişe Nedenleri ve Anksiyete Durumlarının Belirlenmesi. Journal Of Pediatric Research, 3(1). 23-29.
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early education and development, 17(1), 57-89.
  • Erdim, L, Bozkurt, G, İnal, S. (2006). Annelerin çocuklarının hastaneye yatışından etkilenme durumlarının araştırılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (3), 36-43.
  • Erdim, L., Bozkurt, G., & İnal, S. (2006). Annelerin Çocuklarının Hastaneye Yatışından Etkilenme Durumlarının Araştırılması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 36-43.
  • Howes, C., Burchinal, M., Pianta, R., Bryant, D., Early, D., Clifford, R., & Barbarin, O. (2008). Ready to learn? Children's pre-academic achievement in pre-kindergarten programs. Early childhood research quarterly, 23(1), 27-50.
  • Le Gall, A. (2012). Anksiyete ve kaygı. (Çev. İ. Yergüz). Dost Kitabevi Yayınları.
  • MEB, (2012). (2024, Ekim 29). İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Resmi Gazete.
  • Rapee, R. M., Schniering, C. A., & Hudson, J. L. (2009). Anxiety disorders during childhood and adolescence: Origins and treatment. Annual review of clinical psychology, 5(1), 311-341.
  • Seven, S. (2011). Okula uyum öğretmen değerlendirmesi ölçeği’nin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 29-42.
  • Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: Conceptual and practical considerations. Early education and development, 17(1), 7-41.
  • Ulusoy, M., Sahin, N. H., & Erkmen, H. (1998). Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: psychometric properties. Journal of cognitive psychotherapy, 12(2), 163-172.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Göçer 0009-0001-6129-6322

Emine Kaçar 0009-0005-6508-5855

İsmail Kocabuğa 0009-0000-9667-6627

Özlem Kutlu 0000-0001-8752-6811

Yalçın Benli 0009-0006-4613-441X

Ayşe Biçer 0009-0006-7948-7457

Gülper Işık Engin 0009-0001-7500-9646

Erken Görünüm Tarihi 6 Şubat 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2024
Kabul Tarihi 6 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göçer, E., Kaçar, E., Kocabuğa, İ., Kutlu, Ö., vd. (2025). Çocuğu İlkokula Yeni Başlayan Ebeveynlerin Anksiyete Düzeyi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 12(1), 180-188.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC