Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Current Problems and Perspectives in Family Upbringing

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 30 - 35, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1015

Öz

In today’s world, families face a range of challenges—demographic, economic, and social—that hinder the effective implementation of family upbringing. Among these, pedagogical issues remain particularly urgent. Every parent adopts certain educational goals, but these goals are often vague or misdirected, negatively impacting children's development. This article examines key pedagogical challenges within the family structure, emphasizing the need for parents to be equipped with pedagogical knowledge and a clear upbringing strategy. Topics include the evolution of the modern family, the role of love and emotional bonding in child development, the significance of parental authority, and the effective use of children's leisure time. The article also explores the influence of national values and traditions on parent–child relationships and underlines the importance of preserving cultural identity within family education. By addressing these aspects, the article contributes to understanding the current state and future directions of family upbringing.

Kaynakça

  • Alizadeh, H. E., & Mahmudova, R. M. (2013). Social pedagogy. Təhsil Neşriyyatı.
  • Chalabiyev, Ch. (2015). Family psychology. Murtacim Neşriyat.
  • Gavrov, B. M. (2010). Modernizatsiya instituta semi: Makrosotsiologicheskiy i antropologo–pedagogicheskiy analiz [Modernization of the family institution: Macro-sociological and anthropological-pedagogical analysis]. Novyy Khronograf Neşriyat. (In Russian).
  • Jabbarova, S. (2023). Model sim’i v Azerbaijani [Aile modeli Azerbaycan’da]. Naukovoteoretychnyy almanakh Hrani, 26(2), 142–146. (In Russian).
  • Khalilov, T., Adilzade, I., Rzayev, O., Guliyev, N., & Yusifova, N. (2024). The role of strategic planning in the organization of management systems in higher education institutions: Insights from international practice. ResearchGate.
  • Kodzhaspirova, G. M. (2003). Pedagogika [Pedagogy]. VLADOS Neşriyat. (In Russian).
  • Seyidov, Ə. (1987). The history of the development of pedagogical thought in Azerbaijan. Maarif Neşriyat.

Aile Eğitiminin Güncel Sorunları ve Gelecek Perspektifleri

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 30 - 35, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1015

Öz

Günümüzde aileler, çocuk yetiştirme süreçlerinde demografik, ekonomik ve sosyal pek çok zorlukla karşı karşıya kalmakta; bu durum, aile eğitiminin etkin biçimde yürütülmesini engellemektedir. Bu zorluklar arasında pedagojik sorunlar, özellikle dikkat çeken ve çözüm gerektiren alanlardan biridir. Her ebeveyn, çocuğunun eğitimi için belirli hedefler benimsemektedir; ancak bu hedefler çoğu zaman belirsiz veya yanlış yönlendirilmiş olabilmektedir. Bu durum, çocukların gelişimini olumsuz etkilemektedir. Bu makalede, modern aile yapısı içinde öne çıkan pedagojik sorunlar ele alınmakta; ebeveynlerin pedagojik bilgiyle donatılmasının ve bilinçli bir eğitim stratejisi benimsemelerinin önemi vurgulanmaktadır. Ailede sevgi ve duygusal bağın çocuk gelişimindeki rolü, ebeveyn otoritesinin önemi, çocukların serbest zamanlarının etkin değerlendirilmesi ile milli değerlerin ve geleneklerin ebeveyn-çocuk ilişkisine etkisi gibi konular da incelenmektedir. Makale, bu yönleriyle aile eğitiminin mevcut durumu ve geleceğine ilişkin kapsamlı bir bakış sunmaktadır.

Kaynakça

  • Alizadeh, H. E., & Mahmudova, R. M. (2013). Social pedagogy. Təhsil Neşriyyatı.
  • Chalabiyev, Ch. (2015). Family psychology. Murtacim Neşriyat.
  • Gavrov, B. M. (2010). Modernizatsiya instituta semi: Makrosotsiologicheskiy i antropologo–pedagogicheskiy analiz [Modernization of the family institution: Macro-sociological and anthropological-pedagogical analysis]. Novyy Khronograf Neşriyat. (In Russian).
  • Jabbarova, S. (2023). Model sim’i v Azerbaijani [Aile modeli Azerbaycan’da]. Naukovoteoretychnyy almanakh Hrani, 26(2), 142–146. (In Russian).
  • Khalilov, T., Adilzade, I., Rzayev, O., Guliyev, N., & Yusifova, N. (2024). The role of strategic planning in the organization of management systems in higher education institutions: Insights from international practice. ResearchGate.
  • Kodzhaspirova, G. M. (2003). Pedagogika [Pedagogy]. VLADOS Neşriyat. (In Russian).
  • Seyidov, Ə. (1987). The history of the development of pedagogical thought in Azerbaijan. Maarif Neşriyat.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 30 - 35, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1015

Öz

Kaynakça

  • Alizadeh, H. E., & Mahmudova, R. M. (2013). Social pedagogy. Təhsil Neşriyyatı.
  • Chalabiyev, Ch. (2015). Family psychology. Murtacim Neşriyat.
  • Gavrov, B. M. (2010). Modernizatsiya instituta semi: Makrosotsiologicheskiy i antropologo–pedagogicheskiy analiz [Modernization of the family institution: Macro-sociological and anthropological-pedagogical analysis]. Novyy Khronograf Neşriyat. (In Russian).
  • Jabbarova, S. (2023). Model sim’i v Azerbaijani [Aile modeli Azerbaycan’da]. Naukovoteoretychnyy almanakh Hrani, 26(2), 142–146. (In Russian).
  • Khalilov, T., Adilzade, I., Rzayev, O., Guliyev, N., & Yusifova, N. (2024). The role of strategic planning in the organization of management systems in higher education institutions: Insights from international practice. ResearchGate.
  • Kodzhaspirova, G. M. (2003). Pedagogika [Pedagogy]. VLADOS Neşriyat. (In Russian).
  • Seyidov, Ə. (1987). The history of the development of pedagogical thought in Azerbaijan. Maarif Neşriyat.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 30 - 35, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1015

Öz

Kaynakça

  • Alizadeh, H. E., & Mahmudova, R. M. (2013). Social pedagogy. Təhsil Neşriyyatı.
  • Chalabiyev, Ch. (2015). Family psychology. Murtacim Neşriyat.
  • Gavrov, B. M. (2010). Modernizatsiya instituta semi: Makrosotsiologicheskiy i antropologo–pedagogicheskiy analiz [Modernization of the family institution: Macro-sociological and anthropological-pedagogical analysis]. Novyy Khronograf Neşriyat. (In Russian).
  • Jabbarova, S. (2023). Model sim’i v Azerbaijani [Aile modeli Azerbaycan’da]. Naukovoteoretychnyy almanakh Hrani, 26(2), 142–146. (In Russian).
  • Khalilov, T., Adilzade, I., Rzayev, O., Guliyev, N., & Yusifova, N. (2024). The role of strategic planning in the organization of management systems in higher education institutions: Insights from international practice. ResearchGate.
  • Kodzhaspirova, G. M. (2003). Pedagogika [Pedagogy]. VLADOS Neşriyat. (In Russian).
  • Seyidov, Ə. (1987). The history of the development of pedagogical thought in Azerbaijan. Maarif Neşriyat.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 30 - 35, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1015

Öz

Kaynakça

  • Alizadeh, H. E., & Mahmudova, R. M. (2013). Social pedagogy. Təhsil Neşriyyatı.
  • Chalabiyev, Ch. (2015). Family psychology. Murtacim Neşriyat.
  • Gavrov, B. M. (2010). Modernizatsiya instituta semi: Makrosotsiologicheskiy i antropologo–pedagogicheskiy analiz [Modernization of the family institution: Macro-sociological and anthropological-pedagogical analysis]. Novyy Khronograf Neşriyat. (In Russian).
  • Jabbarova, S. (2023). Model sim’i v Azerbaijani [Aile modeli Azerbaycan’da]. Naukovoteoretychnyy almanakh Hrani, 26(2), 142–146. (In Russian).
  • Khalilov, T., Adilzade, I., Rzayev, O., Guliyev, N., & Yusifova, N. (2024). The role of strategic planning in the organization of management systems in higher education institutions: Insights from international practice. ResearchGate.
  • Kodzhaspirova, G. M. (2003). Pedagogika [Pedagogy]. VLADOS Neşriyat. (In Russian).
  • Seyidov, Ə. (1987). The history of the development of pedagogical thought in Azerbaijan. Maarif Neşriyat.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1, 30 - 35, 31.10.2025
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1015

Öz

Kaynakça

  • Alizadeh, H. E., & Mahmudova, R. M. (2013). Social pedagogy. Təhsil Neşriyyatı.
  • Chalabiyev, Ch. (2015). Family psychology. Murtacim Neşriyat.
  • Gavrov, B. M. (2010). Modernizatsiya instituta semi: Makrosotsiologicheskiy i antropologo–pedagogicheskiy analiz [Modernization of the family institution: Macro-sociological and anthropological-pedagogical analysis]. Novyy Khronograf Neşriyat. (In Russian).
  • Jabbarova, S. (2023). Model sim’i v Azerbaijani [Aile modeli Azerbaycan’da]. Naukovoteoretychnyy almanakh Hrani, 26(2), 142–146. (In Russian).
  • Khalilov, T., Adilzade, I., Rzayev, O., Guliyev, N., & Yusifova, N. (2024). The role of strategic planning in the organization of management systems in higher education institutions: Insights from international practice. ResearchGate.
  • Kodzhaspirova, G. M. (2003). Pedagogika [Pedagogy]. VLADOS Neşriyat. (In Russian).
  • Seyidov, Ə. (1987). The history of the development of pedagogical thought in Azerbaijan. Maarif Neşriyat.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Solmaz Jabbarova 0000-0002-9975-1941

Erken Görünüm Tarihi 16 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2025
Kabul Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı 2025-1

Kaynak Göster

APA Jabbarova, S. (2025). Current Problems and Perspectives in Family Upbringing. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(Özel Sayı 2025-1), 30-35. https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1015

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır