Bu araştırmada Türkiye’de gerçekleştirilen okul yöneticilerinin yönetim becerileri çalışmalarına yönelik yazılmış olan yüksek lisans ve doktora tezleri incelenmiştir. Araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile ilgili olarak yazılmış olan lisansüstü tezlerin yıllara, cinsiyete, türlerine, üniversitelere, araştırma yöntemlerine, örneklem kitlesine, araştırma desenlerine, ölçme araçları ve veri analizi tekniklerine göre nasıl dağılım gösterdikleri belirlenmeye yöneliktir. Yapılan araştırmanın, yıllar içerisinde okul yöneticilerinin yönetim becerileri çalışmalarında gelinen noktayı görebilmek ve gelecekte yapılacak olan çalışmalara yol gösterici olması bakımından önemli olduğu düşünülmektedir. Nitel araştırmanın modeli niteliğindeki çalışmada içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile ilgili olan tezlerin incelenmesi ile erkeklerin kadınlara oranla bu alanda daha fazla araştırma yaptıkları tespit edilmiştir. Tezlerin yıllara göre dağılımı incelendiğinde, 2019 yılından sonra okul yöneticilerinin yönetim becerileri ilgili araştırmaların çok fazla yapıldığı görülmektedir. Tezlerin türlerine göre olan dağılımı incelendiğinde yüksek lisans çalışmalarının daha fazla olduğu görülmektedir. Okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile ilgili olarak yazılmış olan tezler en fazla Yeditepe Üniversitesi ve Çanakkale 18 Mart Üniversitesi’nde yazıldığı tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile ilgili yazılmış olan tezlerin büyük bir çoğunluğunda örneklem kitlesinin okul yöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile ilgili yazılmış olan tezlerin büyük bir çoğunluğunda araştırma yöntemi olarak nicel yöntem tercih edilmiştir. Araştırmalarda kullanılan araştırma desenleri incelendiğinde nicel araştırmalarda tarama, nitel araştırmalarda durum desenin fazla kullanıldığı görülmüştür. Okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile ilgili yazılmış olan tezlerde veri toplama araçları olarak daha çok ölçek ve anket kullanılmıştır. Tezlerde çoğunlukla veri analizlerinde t-testi, içerik analizi ve Anova testleri kullanılmıştır. T-testi ve Anova analizlerinin fazlaca kullanılmış olması karşılaştırmalı analizlerin çok fazla yapıldığını göstermektedir. Nitel veri analizlerinde daha çok içerik analizi tercih edilmiştir.
In this research, master's and doctoral theses written for school administrators' management skills studies carried out in Turkey were examined. The aim of the study is to investigate how the postgraduate theses written on the management skills of school administrators are distributed according to years, gender, types, universities, research methods, sample size, research designs, measurement tools and data analysis techniques. It is thought that the research is important in terms of seeing the point reached in the management skills of school administrators over the years and guiding the future studies. The model of the research is the descriptive content analysis technique. According to the results of the research, by examining the theses related to the management skills of school administrators, it has been determined that men do more research in this field than women. When the distribution of theses by years is examined, it is seen that after 2019, a lot of research has been done on the management skills of school administrators. When the distribution of theses according to their types is examined, it is seen that there are more graduate studies. It has been determined that the theses written on the management skills of school administrators were mostly written in Yeditepe University and Çanakkale 18 Mart University. In most of the theses written about the management skills of school administrators, we see that the sample group is school administrators and teachers. Quantitative method was preferred as the research method in most of the theses written about distance education. When the research designs used in the studies were examined, it was seen that the scanning in quantitative research and the case design in qualitative research were used more. Scales and questionnaires were used as data collection tools in the theses written about the management skills of school administrators. T-test, content analysis and Anova were mostly used in data analysis in theses. The overuse of t-test and Anova analyzes shows that comparative analyzes are done too much. Content analysis was preferred more in qualitative data analysis.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 12 |