Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Destinasyonlarında Mültecilerin Yeşil Satın Alma ve Çevresel Fedakârlık Davranışlarının İncelenmesi: Türkiye Örneği

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 65 - 75, 28.02.2023
https://doi.org/10.53353/atrss.1191351

Öz

Turistik destinasyonlarda çevresel sürdürülebilirlik, turizm, ekonomi ve sosyal yaşam açısından oldukça önemli bir konudur. Bu çalışma, Türkiye destinasyonlarında ikamet eden mültecilerin yeşil satın alma davranışlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla turistik destinasyonlar olan İstanbul, Antalya ve İzmir'de yaşayan 728 mülteciden anket toplanmıştır. Elde edilen verilere SPSS İstatistiksel Analiz Paket Programı ile Yüzde-Frekans Analizi, Tek Yönlü ANOVA, Bağımsız Örneklem T Testi ve Regresyon Analizi gibi analizler uygulanmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye'de turistik destinasyonlarda ikamet eden mültecilerin yeşil satın alma davranışı düzeylerinin ve yeşil fedakarlık düzeylerinin düşük olduğu görülmüştür. Mültecilerin yeşil satın alma davranışı ve yeşil özgecilik düzeylerinin yaş, eğitim düzeyi ve medeni duruma göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca mültecilerin yeşil satın alma davranış düzeyleri eğitim durumlarına göre değişmektedir. Son olarak, bu mültecilerin yeşil özgecilik düzeylerinin yeşil satın alma tutumlarını etkilediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Atay, L.,Soylu, Y., & Gökdemir, S. (2019). Çevre Endişesi, Çevresel Fedakârlık, Normlar ve Yer Tutumunun Çevre Dostu Etkisi: Kapadokya/Göreme Milli Parkı Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16(3), 398-417.
  • Choshaly, S. H. (2017). Consumer perception of green issues and intention to purchase green products. International Journal of Management, Accounting and Economics, 4(1), 66-79.
  • Cooper-Ordoñez, R. E., Altimiras-Martin, A., & Leal Filho, W. (2019). Environmental Friendly Productsand Sustainable Development. Encyclopedia of Sustainabilityin Higher Education, 575-588.
  • Dubey, R., Bag, S., Ali, S. S., & Venkatesh, V. G. (2013). Green purchasing is key to superior performance: an empirical study. International Journal of Procurement Management, 6(2), 187-210.
  • George & Mallery (2010). SPSS for windows a step by step: A Simple Guide and Reference
  • Kim, Y.: 2011. “Understanding Green Purchase: The Influence of Collectivism, Personal Values and Environmental Attitudes, and the Moderating Effect of Perceived Consumer Effectiveness”, Seoul Journal of Business, 17(1), 65–93
  • Koçoğlu, C. M., & Koçoğlu, Y. (2017). Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletmeDergisi, 13(13), 417-427.
  • Mosavıchechaklou, S.(2017). Türk ve İranlı Tüketicilerin Yeşil Satın alma Davranışlarına İlişkin Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı.Yüksek Lisans Tezi.
  • Nurdoğan, A. K. , Dur, A. İ. B. & Öztürk, M. (2017). Türkiye'nin Mülteci Sorunu ve Suriye Krizinin Mülteci Sorununa Etkileri .İş ve Hayat , 2 (4) , 217-238 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/isvehayat/issue/29036/310478
  • Onurlubaş, E., Yıldız, E., Yıldız, S., & Dinçer, D. (2017, March). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Bursa İli Örneği. In IBANESS Congress Series, Edirne-Türkiye (pp. 282-290).
  • Özdamar, K.(2004), PaketProgramlarlaStatiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi
  • Paylan, M.A., Varinli, İ.: (2015). “Çevreye duyarlı satın alma davranışını belirleyen etkenler üzerine karşılaştırmalı bir araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (1): 153–176.
  • Roberts, J.A. Green Consumers in the 1990s: Profile and Implications for Advertising. J. Bus. Res. 1996, 36, 217–231.
  • Saydan, R., & Kanıbir, H. (2007). Üniversiteli Tüketicilerin ‘Çevreci Tüketim’tutumları ve Satın Alma Davranışlarına Etkileri. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 213-242.
  • Slastanova, N., Palus, H., Sulek, R., Parobek, J., & Slastanova, K. (2021). The Benefits of Applying the Green Purchasing. In SHS Web of Conferences (Vol. 92). EDP Sciences.
  • Tayfun, N. Ö., & Burak, Ölçü (2016). Çevreci Ürünlerin Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Yeri Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 185-198.
  • Türk M & Gök A. 2010. Yeşil Pazarlama Anlayışı Açısından Üretici İşletmelerin Sosyal Sorumluluğu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 9
  • Witek, L., and Kuźniar, W. (2021). Green purchase behaviour: The effectiveness of sociodemographic variables for explaining green purchases in an emerging market. Sustainability, 13(1), 209.
  • https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/

Investigation of Green Purchase and Green Altruism Behaviors of Refugees in Tourism Destinations: The Case of Turkey

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 65 - 75, 28.02.2023
https://doi.org/10.53353/atrss.1191351

Öz

Environmental sustainability in touristic destination is a very important issue regarding tourism, economy and social life. This study aims to determine the green purchasing behaviours and is of refugees residing in destinations in Turkey. For this purpose, questionnaires were collected from 728 refugees living in Istanbul, Antalya and Izmir, which are touristic destinations. Analyses such as Percent-Frequency Analysis, One Way ANOVA, Independent Sample T Test and Regression Analysis were applied to the obtained data with SPSS Statistical Analysis Package Program. As a result of the research, it has been seen that the green purchasing behaviour levels and green altruism levels of refugees residing in touristic destinations in Turkey are low. It has been determined that refugees' green purchasing behaviour and green altruism levels differ according to age, education level and marital status. In addition, the refugees' green purchasing behaviour levels are according to their educational status. Finally, it was concluded that the green altruism levels of these refugees affected their green purchasing attitudes.

Kaynakça

  • Atay, L.,Soylu, Y., & Gökdemir, S. (2019). Çevre Endişesi, Çevresel Fedakârlık, Normlar ve Yer Tutumunun Çevre Dostu Etkisi: Kapadokya/Göreme Milli Parkı Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16(3), 398-417.
  • Choshaly, S. H. (2017). Consumer perception of green issues and intention to purchase green products. International Journal of Management, Accounting and Economics, 4(1), 66-79.
  • Cooper-Ordoñez, R. E., Altimiras-Martin, A., & Leal Filho, W. (2019). Environmental Friendly Productsand Sustainable Development. Encyclopedia of Sustainabilityin Higher Education, 575-588.
  • Dubey, R., Bag, S., Ali, S. S., & Venkatesh, V. G. (2013). Green purchasing is key to superior performance: an empirical study. International Journal of Procurement Management, 6(2), 187-210.
  • George & Mallery (2010). SPSS for windows a step by step: A Simple Guide and Reference
  • Kim, Y.: 2011. “Understanding Green Purchase: The Influence of Collectivism, Personal Values and Environmental Attitudes, and the Moderating Effect of Perceived Consumer Effectiveness”, Seoul Journal of Business, 17(1), 65–93
  • Koçoğlu, C. M., & Koçoğlu, Y. (2017). Yeşil Pazarlama Kapsamında Çevreye Duyarlı Ürünlerin Satın Alma Eğilimleri: Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletmeDergisi, 13(13), 417-427.
  • Mosavıchechaklou, S.(2017). Türk ve İranlı Tüketicilerin Yeşil Satın alma Davranışlarına İlişkin Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Pazarlama Bilim Dalı.Yüksek Lisans Tezi.
  • Nurdoğan, A. K. , Dur, A. İ. B. & Öztürk, M. (2017). Türkiye'nin Mülteci Sorunu ve Suriye Krizinin Mülteci Sorununa Etkileri .İş ve Hayat , 2 (4) , 217-238 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/isvehayat/issue/29036/310478
  • Onurlubaş, E., Yıldız, E., Yıldız, S., & Dinçer, D. (2017, March). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Bursa İli Örneği. In IBANESS Congress Series, Edirne-Türkiye (pp. 282-290).
  • Özdamar, K.(2004), PaketProgramlarlaStatiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitapevi
  • Paylan, M.A., Varinli, İ.: (2015). “Çevreye duyarlı satın alma davranışını belirleyen etkenler üzerine karşılaştırmalı bir araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (1): 153–176.
  • Roberts, J.A. Green Consumers in the 1990s: Profile and Implications for Advertising. J. Bus. Res. 1996, 36, 217–231.
  • Saydan, R., & Kanıbir, H. (2007). Üniversiteli Tüketicilerin ‘Çevreci Tüketim’tutumları ve Satın Alma Davranışlarına Etkileri. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 213-242.
  • Slastanova, N., Palus, H., Sulek, R., Parobek, J., & Slastanova, K. (2021). The Benefits of Applying the Green Purchasing. In SHS Web of Conferences (Vol. 92). EDP Sciences.
  • Tayfun, N. Ö., & Burak, Ölçü (2016). Çevreci Ürünlerin Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Yeri Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 185-198.
  • Türk M & Gök A. 2010. Yeşil Pazarlama Anlayışı Açısından Üretici İşletmelerin Sosyal Sorumluluğu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 9
  • Witek, L., and Kuźniar, W. (2021). Green purchase behaviour: The effectiveness of sociodemographic variables for explaining green purchases in an emerging market. Sustainability, 13(1), 209.
  • https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halil İbrahim Karakan 0000-0003-3335-0923

Funda Mermertaş 0000-0001-6361-0349

Mustafa Mete 0000-0002-0818-0486

Erken Görünüm Tarihi 22 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2023
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2022
Kabul Tarihi 18 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakan, H. İ., Mermertaş, F., & Mete, M. (2023). Investigation of Green Purchase and Green Altruism Behaviors of Refugees in Tourism Destinations: The Case of Turkey. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 6(1), 65-75. https://doi.org/10.53353/atrss.1191351
22039