Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Michelin Rehberinde Yer Alan Restoran Menülerinin Türk Mutfağı Kapsamında İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 54 - 71
https://doi.org/10.53353/atrss.1487154

Öz

Bu araştırmanın amacı, Michelin rehberinde yer alan restoranlarda Türk mutfağına ait yemeklerin nasıl temsil edildiğini betimsel bir yaklaşımla ortaya koymaktır. Böylece bu çalışmada dünya çapında bilinirliği olan Michelin yıldızlı ve Bib Gourmand kategorisinde yer alan restoranların Türk mutfağına ait yemeklere verdiği önem ortaya konulmuştur. Araştırma bulgularına göre Türkiye’de Michelin rehberinde 38 restoran bulunmaktadır. Bu restoranların 23’ünün menülerine ulaşılarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda Michelin rehberinde yer alan restoranların menülerini sıcak-soğuk başlangıçlar, ana yemekler ve tatlılar şeklinde tasarladıkları görülmüştür. Bu yüzden Türk mutfağına ait menülerde bulunan yemekler sıcak-soğuk başlangıçlar, ana yemekler ve tatlılar olarak üç kategoride değerlendirilmiştir. Bu kapsamda Michelin rehberinde yer alan restoranların menülerinde Türk mutfağı yiyecekleri sıcak-soğuk başlangıçlarda %38, ana yemeklerde %52 ve tatlılarda %33 oranında yer bulmaktadır. Genel olarak değerlendirildiğinde ise Michelin rehberinde yer alan restoranların menülerinin %41 oranını Türk mutfağı oluşturmaktadır. Sıcak-soğuk başlangıçlar, ana yemekler ve tatlılara yönelik oluşturulan kelime bulutunda sıcak-soğuk başlangıçlarda humus, ana yemeklerde kuzu eti ve tatlılarda ise baklava öne çıkan yemeklerdir.

Kaynakça

  • Bakan, R. (2021). Türk Mutfağındaki Sütlü Tatlıların Değerlendirilmesi ve İnovasyonu. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Baysal, A., Merdol, T. K., Sacır, F. H., Taşçı, N. C. & Başoğlu, S. (1996). Türk Mutfağından Örnekler (2. Baskı). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, ISBN: 9751710553.
  • Bertan, S. (2016). Michelin yıldızlı restoran işletmelerinin değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 13(2), 3221-3230. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3886
  • Bertan, S. (2020). Impact of restaurants in the development of gastronomic tourism. International Journal of Gastronomy and Food Science, 21, https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2020.100232
  • Bertan, S. & Alkaya, S. (2018). Ülkelere göre Michelin yıldızlı restoranların algılanması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(2), 105-112.
  • Causević, A. & Fusté-Forné, F. (2022). Local cuisine in a tourist city: Food identity in Sarajevo Restaurant menus as a source of destination marketing. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 12(1), 61-77.
  • Cumhur, Ö. & Altaş, A. (2023). Türk gastronomisi adına yeni bir restoran derecelendirme sistemi: Gault & Millau rehberi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 11(4), 3650-3666. https://doi.org/10.21325/jotags.2023.1361
  • Çavuş, O. (2020). Michelin yıldızlı restoranların başarı faktörlerinin ve standartlarının belirlenmesi: İspanya San Sebastian örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çavuş, O. & Nazik, M. H. (2022). Michelin yıldızlı restoranlarda başarı faktörleri ve standartların tespit edilmesi: İspanya San Sebastian örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 137-161. https://doi.org/10.32572/guntad.993924
  • Çetinsöz, B. C. & Polat, A., S. (2018). Sürdürülebilir gastronomi turizmi bağlamında yerel yemeklerin mikro ölçekte hazırlanış farklılıkları: Batırık üzerine bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 60-77.
  • Dwivedi, A., Nayeem, T. & Murshed, F. (2018). Brand experience and consumers’ willingness-to-pay (WTP) a price premium: Mediating role of brand credibility and perceived uniqueness. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 100-107. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.06.009
  • Fuste-Forne, F. & Noguer-Junca, E. (2023). Designing Michelin-starred menus from the perspective of chefs: Is the presence of local food worth a trip? International Journal of Food Design, 9(1), 9-25. https://doi.org/10.1386/ijfd_00062_1
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2015). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: Mc Graw Hill Education
  • Gutsatz, M. & Heine, K. (2018). Is luxury expensive? Journal of Brand Management, 25, 411-423. https://doi.org/10.1057/s41262-018-0089-1
  • Huang, Y. Hall, C. M. & Chen N. C. (2023a). The sustainability characteristics of Michelin Green Star Restaurants. Journal of Foodservice Business Research, (early access). https://doi.org/10.1080/15378020.2023.2235258
  • Huang, Y. Hall, C. M. & Chen N. C. (2023b). The characteristics of Michelin-starred restaurants in Mainland China, Hong Kong, Macau, and Taiwan. International Journal of Gastronomy and Food Science, 31, 100673. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100673
  • İbiş, S. (2022). Gastronomi ve inovasyon ilişkisi üzerine kavramsal bir değerlendirme. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 288-298.
  • Karpik, L. (2000). Le guide rouge Michelin. Sociologie du Travail, 42(3), 369-89.
  • Kiatkawsin, K. & Sutherland, I. (2020). Examining luxury restaurant dining experience towards sustainable reputation of the Michelin Restaurant Guide. Sustainability, 12, 2134. https://doi.org/10.3390/su12052134
  • Lane, C. (2010). The Michelin-Starred restaurant sector as a cultural industry. Food, Culture & Society, 13(4), 493-519. https://doi.org/10.2752/175174410X12777254289303
  • Michelin Guide, (2024). Stars and beyond. https://guide.michelin.com/th/en/to-the-stars-and-beyond-th. Erişim Tarihi: 11.03.2024.
  • Nemeschansky, B., von der Heidt, T. & Kim, P. B. (2020). Customer-driven menu analysis (CDMA): Capturing customer voice in menu management. International Journal of Hospitality Management, 91, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102417
  • Ottenbacher, M., Shaw, V. & Ermen, D. (2006). The New Service Development Process in Successful Small Entrepreneurial Firms. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 7(2), 77-86. https://doi.org/10.5367/000000006776928636
  • Ray, U. C. & Demirtaş N. (2019). Hatay Mutfağı Yöresel Yemeklerinin Turizm İşletme Belgeli Lokanta Mönülerinde Kullanımı: Antakya Örneği. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, 25-27 Haziran, Nevşehir.
  • Rita, P., Vong, C., Pinheiro, F.M. & Mimoso, J.M. (2023). A sentiment analysis of Michelin-starred restaurants. European Journal of Management and Business Economics, 32(3), 276-295. https://doi.org/10.1108/EJMBE-11-2021-0295
  • Samancı, Ö. (2008). İmparatorluğun Son Döneminde İstanbul ve Osmanlı Saray Mutfak Kültürü. İçinde: A. Bilgin & Ö. Samancı. (Editörler), Türk Mutfağı (ss. 199-219). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Sarikaya, İ. (2021). Teaching writing in emergency distance education: The case of primary school teachers. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 1923–1945.
  • Şahin, A., Çolakoğlu, Ü. & Özdoğan, O. N. (2021). A research on customer experiences and perceptions for Michelin starred restaurants. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 6(1), 61-72. https://doi.org/10.31822/jomat.835486
  • Şahin, K. (2012). Hatay Mutfak Kültürü ve Yemekleri. Hatay Valiliği Yayını. https://ela552013.files.wordpress.com/2014/01/hatay-mutfak-kc3bcltc3bcrc3bc-ve yemekleri.pdf Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • Temizkan, S. P. & Aktepe, B. (2023). Türkiye ve Yunanistan’daki Michelin yıldızlı restoranların internet sitelerinin incelenmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(2), 787-800. https://doi.org/10.33083/joghat.2023.301
  • Yazıcı-Ayyıldız, A. & Kuday, M. (2023). Michelin yıldızlı restoranların Tripadvisor yorumlarının değerlendirilmesi. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(1), 54-67. https://doi.org/10.51525/johti.1271942
  • Yerasimos, M. (2014). 500 Yıllık Osmanlı Mutfağı (13.Baskı). İstanbul: Boyut Yayın Grubu.

Examination of Restaurant Menus in the Michelin Guide within the Scope of Turkish Cuisine

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 54 - 71
https://doi.org/10.53353/atrss.1487154

Öz

This study aims to reveal how the dishes of Turkish cuisine are represented in the Michelin Guide in restaurants with a descriptive approach. Thus, this study revealed the importance of Turkish cuisine by Michelin-starred and Bib-Gourmand restaurants, which are known worldwide. According to findings, are 38 restaurants in the Michelin Guide in Turkiye. The menus of 23 of these restaurants were accessed and analyzed. It was seen that the restaurants in the Michelin guide designed their menus as hot and cold starters, main courses, and desserts. Therefore, the Turkish cuisine menu dishes were evaluated in three categories: hot-cold starters, main courses, and desserts. In the menus of the restaurants included in the Michelin guide, Turkish cuisine foods are found in 38% of hot-cold starters, 52% of main courses, and 33% of desserts. In general, 41% of the menus of the restaurants in the Michelin Guide consist of Turkish cuisine. The word cloud created for hot and cold starters, main courses and desserts, hummus for hot-cold starters, lamb for main courses, and baklava for desserts are the most prominent dishes.

Kaynakça

  • Bakan, R. (2021). Türk Mutfağındaki Sütlü Tatlıların Değerlendirilmesi ve İnovasyonu. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Baysal, A., Merdol, T. K., Sacır, F. H., Taşçı, N. C. & Başoğlu, S. (1996). Türk Mutfağından Örnekler (2. Baskı). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, ISBN: 9751710553.
  • Bertan, S. (2016). Michelin yıldızlı restoran işletmelerinin değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 13(2), 3221-3230. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3886
  • Bertan, S. (2020). Impact of restaurants in the development of gastronomic tourism. International Journal of Gastronomy and Food Science, 21, https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2020.100232
  • Bertan, S. & Alkaya, S. (2018). Ülkelere göre Michelin yıldızlı restoranların algılanması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(2), 105-112.
  • Causević, A. & Fusté-Forné, F. (2022). Local cuisine in a tourist city: Food identity in Sarajevo Restaurant menus as a source of destination marketing. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 12(1), 61-77.
  • Cumhur, Ö. & Altaş, A. (2023). Türk gastronomisi adına yeni bir restoran derecelendirme sistemi: Gault & Millau rehberi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 11(4), 3650-3666. https://doi.org/10.21325/jotags.2023.1361
  • Çavuş, O. (2020). Michelin yıldızlı restoranların başarı faktörlerinin ve standartlarının belirlenmesi: İspanya San Sebastian örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çavuş, O. & Nazik, M. H. (2022). Michelin yıldızlı restoranlarda başarı faktörleri ve standartların tespit edilmesi: İspanya San Sebastian örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 137-161. https://doi.org/10.32572/guntad.993924
  • Çetinsöz, B. C. & Polat, A., S. (2018). Sürdürülebilir gastronomi turizmi bağlamında yerel yemeklerin mikro ölçekte hazırlanış farklılıkları: Batırık üzerine bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 60-77.
  • Dwivedi, A., Nayeem, T. & Murshed, F. (2018). Brand experience and consumers’ willingness-to-pay (WTP) a price premium: Mediating role of brand credibility and perceived uniqueness. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 100-107. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.06.009
  • Fuste-Forne, F. & Noguer-Junca, E. (2023). Designing Michelin-starred menus from the perspective of chefs: Is the presence of local food worth a trip? International Journal of Food Design, 9(1), 9-25. https://doi.org/10.1386/ijfd_00062_1
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2015). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: Mc Graw Hill Education
  • Gutsatz, M. & Heine, K. (2018). Is luxury expensive? Journal of Brand Management, 25, 411-423. https://doi.org/10.1057/s41262-018-0089-1
  • Huang, Y. Hall, C. M. & Chen N. C. (2023a). The sustainability characteristics of Michelin Green Star Restaurants. Journal of Foodservice Business Research, (early access). https://doi.org/10.1080/15378020.2023.2235258
  • Huang, Y. Hall, C. M. & Chen N. C. (2023b). The characteristics of Michelin-starred restaurants in Mainland China, Hong Kong, Macau, and Taiwan. International Journal of Gastronomy and Food Science, 31, 100673. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100673
  • İbiş, S. (2022). Gastronomi ve inovasyon ilişkisi üzerine kavramsal bir değerlendirme. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 288-298.
  • Karpik, L. (2000). Le guide rouge Michelin. Sociologie du Travail, 42(3), 369-89.
  • Kiatkawsin, K. & Sutherland, I. (2020). Examining luxury restaurant dining experience towards sustainable reputation of the Michelin Restaurant Guide. Sustainability, 12, 2134. https://doi.org/10.3390/su12052134
  • Lane, C. (2010). The Michelin-Starred restaurant sector as a cultural industry. Food, Culture & Society, 13(4), 493-519. https://doi.org/10.2752/175174410X12777254289303
  • Michelin Guide, (2024). Stars and beyond. https://guide.michelin.com/th/en/to-the-stars-and-beyond-th. Erişim Tarihi: 11.03.2024.
  • Nemeschansky, B., von der Heidt, T. & Kim, P. B. (2020). Customer-driven menu analysis (CDMA): Capturing customer voice in menu management. International Journal of Hospitality Management, 91, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102417
  • Ottenbacher, M., Shaw, V. & Ermen, D. (2006). The New Service Development Process in Successful Small Entrepreneurial Firms. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 7(2), 77-86. https://doi.org/10.5367/000000006776928636
  • Ray, U. C. & Demirtaş N. (2019). Hatay Mutfağı Yöresel Yemeklerinin Turizm İşletme Belgeli Lokanta Mönülerinde Kullanımı: Antakya Örneği. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, 25-27 Haziran, Nevşehir.
  • Rita, P., Vong, C., Pinheiro, F.M. & Mimoso, J.M. (2023). A sentiment analysis of Michelin-starred restaurants. European Journal of Management and Business Economics, 32(3), 276-295. https://doi.org/10.1108/EJMBE-11-2021-0295
  • Samancı, Ö. (2008). İmparatorluğun Son Döneminde İstanbul ve Osmanlı Saray Mutfak Kültürü. İçinde: A. Bilgin & Ö. Samancı. (Editörler), Türk Mutfağı (ss. 199-219). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Sarikaya, İ. (2021). Teaching writing in emergency distance education: The case of primary school teachers. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 1923–1945.
  • Şahin, A., Çolakoğlu, Ü. & Özdoğan, O. N. (2021). A research on customer experiences and perceptions for Michelin starred restaurants. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 6(1), 61-72. https://doi.org/10.31822/jomat.835486
  • Şahin, K. (2012). Hatay Mutfak Kültürü ve Yemekleri. Hatay Valiliği Yayını. https://ela552013.files.wordpress.com/2014/01/hatay-mutfak-kc3bcltc3bcrc3bc-ve yemekleri.pdf Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • Temizkan, S. P. & Aktepe, B. (2023). Türkiye ve Yunanistan’daki Michelin yıldızlı restoranların internet sitelerinin incelenmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(2), 787-800. https://doi.org/10.33083/joghat.2023.301
  • Yazıcı-Ayyıldız, A. & Kuday, M. (2023). Michelin yıldızlı restoranların Tripadvisor yorumlarının değerlendirilmesi. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(1), 54-67. https://doi.org/10.51525/johti.1271942
  • Yerasimos, M. (2014). 500 Yıllık Osmanlı Mutfağı (13.Baskı). İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömer Ceyhun Apak 0000-0002-1409-6707

Mehmet Nazikgül 0000-0001-9856-3722

Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Apak, Ö. C., & Nazikgül, M. (t.y.). Michelin Rehberinde Yer Alan Restoran Menülerinin Türk Mutfağı Kapsamında İncelenmesi. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 8(1), 54-71. https://doi.org/10.53353/atrss.1487154
22039