BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 51 - 67, 10.08.2015

Öz

In this study, all the screenshots and camera shots of a student who is enrolled to a master program which is conducted by distance learning method in distance learning field are recorded by 30 second intervals during the whole semester. The learning experiences recorded are interpreted by management of learning experiences approach, context lists are obtained and the meaning of the learning experiences are explained. During this process, various transactions are tested for planning, auditing and evaluation of learning experiences. The lifelogging application applied by the first author is evaluated with the help of semistructured interviews done by both of the authors and written journals. As a result of the study, it is realized that approach of recording and managing the distance learning experiences has a potential to increase supervision on learner’s self-learning process

Kaynakça

  • Aizawa, K. Tancharoen, D. Kawasaki, S., & Yamasaki, T. (2004). Efficient retrieval of life log based on context and content, 1st ACM Workshop on Continuous Archival Retrieval of Personal Experiences (pp. 22-31), ACM.
  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: öğrenci adaylarının bakış açısı. Ankara: Pagem Akademi.
  • Gemmell, J. Bell, G. Lueder, R. Drucker, & S. Wong, C. (2002). MyLifeBits: Fulfilling the memex vision, The tenth ACM International Conference on Multimedia (pp. 235-238), ACM.
  • Gurrin, C., Smeaton, A. F., & Doherty, A. R. (2014). LifeLogging: personal big data. Foundations and Trends in Information Retrieval, 8(1), 1-125.
  • Hodges, S., Williams, L., Berry, E., Izadi, S., Srinivasan, J., Butler, A., & Wood, K. (2006). SenseCam: A retrospective memory aid. UbiComp 2006-Ubiquitous Computing. Berlin Heidelberg, Germany: Springer.
  • Kayabaş, B. K., & Mutlu, M. E. (2014). Recording, evaluation and planning of knowledge work experiences on personal research environments via life logging system. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education (pp. 25-27), Paris, France.
  • Kayabaş, İ., & Mutlu, M.E. (2014). Obtainment and management of ınformal learning experiences among saved life experiences via a life logging system: An observation of a software developer. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education (pp. 25-27), Paris, France.
  • Mann, S. (2004). Continuous lifelong capture of personal experience with eyetap. The 1st ACM Workshop on Continuous Archival and Retrieval of Personal Experiences (pp. 1-21), ACM.
  • McNiff, J. (2013). Action research: Principles and practice. UK: Routledge.
  • Moore, M. (1989). Three types of interactions. American Journal of Distance Education, 3(2), 1-6.
  • Moore, M. G. (Ed.). (2013). Handbook of distance education. UK: Routledge.
  • Mutlu, M. E. (2013a). Öğrenme deneyimlerinin kaydedilmesi için çoklu cihaz tabanlı bir yaşam günlüğü sisteminin geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (JRET), 2(4), 256-269.
  • Mutlu, M. E. (2013b). Yaşam deneyimlerinin yönetimi için bir sistem önerisi. 30. Ulusal Bilişim Kurultayı, Ankara.
  • Mutlu, M. E. (2014a). Design and development of a digital life logging system for management of lifelong learning experiences. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education, Paris, France.
  • Mutlu, M. E. (2014b). Çoklu cihazlı ve çoklu algılayıcılı yaşam günlüğü ile öğrenme deneyimlerinin yakalanması için bir çerçeve önerisi. YICER - YILDIZ International Conference on Educational Research and Social Sciences, İstanbul.
  • Mutlu, M. E., Kayabas, I., Kip Kayabas, B., Peri Mutlu, A. (2014). Implementation of the lifelong learning experiences management approach – observations on the first experiences. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education, Paris, France.

Uzaktan öğrenme deneyimlerinin dijital yaşam günlüğü ile yönetilmesi: bir akademik yarıyıl üzerinde uygulama

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 51 - 67, 10.08.2015

Öz

Bu çalışmada Uzaktan Öğrenme alanında uzaktan öğrenme yöntemiyle sürdürülen bir yüksek lisans programında kayıtlı bir öğrencinin sanal ortamda gerçekleştirdiği bütün öğrenme etkinliklerine ait bilgisayar ekranı ve kamera görüntüleri otuz saniyelik aralıklarla bir dönem boyunca kaydedilmiştir. Kaydedilen öğrenme deneyimleri öğrenme deneyimlerini yönetme yaklaşımıyla yorumlanmış, bağlam listeleri elde edilmiş ve öğrenme deneyimleri anlamlandırılmıştır. Bu süreç boyunca öğrenme deneyimlerinin planlanması, denetlenmesi ve değerlendirilmesi için çeşitli işlemler denenmiştir. İlk yazarın bir öğretim dönemi boyunca gerçekleştirdiği yaşam günlüğü uygulaması her iki yazarın gerçekleştirdiği yarı yapılandırılmış görüşmeler ve tutulan günlükler yardımıyla değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda uzaktan öğrenme deneyimlerini kaydetme ve yönetme yaklaşımının öğrenenin kendi öğrenme süreci üzerindeki denetimini artırma potansiyeline sahip olduğu fark edilmiştir.

Kaynakça

  • Aizawa, K. Tancharoen, D. Kawasaki, S., & Yamasaki, T. (2004). Efficient retrieval of life log based on context and content, 1st ACM Workshop on Continuous Archival Retrieval of Personal Experiences (pp. 22-31), ACM.
  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: öğrenci adaylarının bakış açısı. Ankara: Pagem Akademi.
  • Gemmell, J. Bell, G. Lueder, R. Drucker, & S. Wong, C. (2002). MyLifeBits: Fulfilling the memex vision, The tenth ACM International Conference on Multimedia (pp. 235-238), ACM.
  • Gurrin, C., Smeaton, A. F., & Doherty, A. R. (2014). LifeLogging: personal big data. Foundations and Trends in Information Retrieval, 8(1), 1-125.
  • Hodges, S., Williams, L., Berry, E., Izadi, S., Srinivasan, J., Butler, A., & Wood, K. (2006). SenseCam: A retrospective memory aid. UbiComp 2006-Ubiquitous Computing. Berlin Heidelberg, Germany: Springer.
  • Kayabaş, B. K., & Mutlu, M. E. (2014). Recording, evaluation and planning of knowledge work experiences on personal research environments via life logging system. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education (pp. 25-27), Paris, France.
  • Kayabaş, İ., & Mutlu, M.E. (2014). Obtainment and management of ınformal learning experiences among saved life experiences via a life logging system: An observation of a software developer. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education (pp. 25-27), Paris, France.
  • Mann, S. (2004). Continuous lifelong capture of personal experience with eyetap. The 1st ACM Workshop on Continuous Archival and Retrieval of Personal Experiences (pp. 1-21), ACM.
  • McNiff, J. (2013). Action research: Principles and practice. UK: Routledge.
  • Moore, M. (1989). Three types of interactions. American Journal of Distance Education, 3(2), 1-6.
  • Moore, M. G. (Ed.). (2013). Handbook of distance education. UK: Routledge.
  • Mutlu, M. E. (2013a). Öğrenme deneyimlerinin kaydedilmesi için çoklu cihaz tabanlı bir yaşam günlüğü sisteminin geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (JRET), 2(4), 256-269.
  • Mutlu, M. E. (2013b). Yaşam deneyimlerinin yönetimi için bir sistem önerisi. 30. Ulusal Bilişim Kurultayı, Ankara.
  • Mutlu, M. E. (2014a). Design and development of a digital life logging system for management of lifelong learning experiences. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education, Paris, France.
  • Mutlu, M. E. (2014b). Çoklu cihazlı ve çoklu algılayıcılı yaşam günlüğü ile öğrenme deneyimlerinin yakalanması için bir çerçeve önerisi. YICER - YILDIZ International Conference on Educational Research and Social Sciences, İstanbul.
  • Mutlu, M. E., Kayabas, I., Kip Kayabas, B., Peri Mutlu, A. (2014). Implementation of the lifelong learning experiences management approach – observations on the first experiences. Int-e 2014 International Conference on New Horizons in Education, Paris, France.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Peri Mutlu Bu kişi benim

Doç. Dr. Mehmet Emin Mutlu

Yayımlanma Tarihi 10 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Mutlu, A. P., & Mutlu, D. D. M. E. (2015). Uzaktan öğrenme deneyimlerinin dijital yaşam günlüğü ile yönetilmesi: bir akademik yarıyıl üzerinde uygulama. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 51-67.