Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-düzenleme becerilerinin incelenmesi: ISUBÜ Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu örneği

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 55 - 73, 29.07.2022
https://doi.org/10.51948/auad.1076895

Öz

Bu çalışmanın amacı, eğitimlerinin tamamını uzaktan öğretim yoluyla alan öğrencilerin öz-düzenleme becerilerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Verileri toplanmasında Kendi Hızında Öğrenmeye Dayalı Derslerde Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğe Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören ve tüm derslerini uzaktan öğretim yoluyla alan 141 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizinde ve yorumlanmasında betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, kullanılan ölçeğin genelinde ve alt boyutlarında öğrencilerin öz-düzenlemeli öğrenme becerilerine yönelik algılarının ortalamanın üzerinde olduğunu görülmüştür. Ölçeğin genelinde yaşa ve medeni duruma göre öğrencilerin öz-düzenleme becerilerine yönelik algılarının farklılaştığı ve bu farklılaşmanın 18-24 yaş ve bekar öğrencilerin lehine olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öz-düzenleme becerilerine yönelik algılarının Fiziksel Ortamı Yönetme alt boyutunda yaşa, medeni duruma ve çalışma durumuna göre farklılaştığı ve bu farklılaşmanın 18-24 yaş, bekar ve çalışmayan öğrencilerin lehine olduğu; Çaba Yönetimi alt boyutunda ise sadece cinsiyete göre farklılaştığı ve bu farklılaşmanın kadınların lehine olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. T. (2020). Covid-19 sürecinde uygulanan çevrimiçi derslerde üniversite öğrencilerinin öz-düzenlemeli öğrenme düzeyinin incelenmesi. E. Yeşilyurt (Ed.), Eğitim Sosyal ve Beşeri Bilimlerine Multidisipliner Bakış içinde (ss. 134-156). İstanbul: Güven Plus Grup A.Ş. Yayınları.
  • Alanoğlu, M. ve Doğan, B. (2021). Öğretmen gözünden covid-19 süreci: öğrencilerin bağımsız araştırma ve öz-düzenleme becerilerine ilişkin bir durum çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 34-47.
  • Andrade, H. (2010). Students as the definitive source of formative assessment: academic self-assessment and the self-regulation of learning. H. J. Andrade ve G. J. Cizek (Eds.), Handbook of Formative Assessment içinde (ss. 90-105). New York, NY: Routledge.
  • Artino, A. R. (2007). Self-regulated learning in online education: A review of the empirical literature. Int. J. Instruct. Technol. Dist. Learn, 4 (6), 3-18.
  • Artsın, M., Kocdar, S. ve Bozkurt, A. (2019). Öğrenenlerin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin kitlesel açık çevrimiçi dersler bağlamında incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10 (1), 1-30.
  • Barnard-Brak, L., Paton, V. O. ve Lan, W. Y. (2010). Profiles in self-regulated learning in the online learning environment. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 11 (1), 61-80.
  • Bell, P. D. ve Akroyd, D. (2006). Can factors related to self-regulated learning predict learning achievement in undergraduate asynchronous Web-based courses. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 3 (10), 5-16.
  • Bothma, F. ve Monteith, J. D. (2004). Self-regulated learning as a prerequisite for successful distance learning. South African Journal of Education, 24 (2), 141-147.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri analizi el kitabı (9.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chumbley, S., Haynes, J. C., Hainline, M. S. ve Sorensen, T. (2018). A measure of self-regulated learning in online agriculture courses. Journal of Agricultural Education, 59 (1), 153-170.
  • Çivril, H. ve Aruğaslan, E. (2021). Uzaktan eğitimde öz-düzenlemeli öğrenmenin önemi. Z. Karacagil (Ed.), Current Debates on Social Sciences 7 Human Studies içinde (ss. 20-27). Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • Dede, N. , Keskin, A. , Öztürk, E. ve Gülcan Keskin, M. (2021). Covid-19 süreci ile başlayan uzaktan eğitimde ortaokul öğrencilerinin öz düzenleme ve derse katılım ilişkisinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 126-134.
  • Dönmez, F. Ç. (2021). Çevrimiçi öz-düzenlemeli öğrenme süreci ve üstbilişsel yargı eğitiminin performans ve üstbilişsel yargılara etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • George, D. ve Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple guide and reference 11.0 Update. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Kirmizi, O. (2013). Investigating self-regulated learning habits of distance education students. Journal of History Culture and Art Research, 2 (2), 161-174.
  • Kocdar, S., Karadeniz, A., Bozkurt, A. ve Buyuk, K. (2018). Measuring self-regulation in self-paced open and distance learning environments. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19 (1), 25-43.
  • Lan, W. (2005). Self‐monitoring and its relationship with educational level and task importance. Educational psychology, 25 (1), 109-127.
  • Law, Y. K., Chan, C. K. ve Sachs, J. (2008). Beliefs about learning, self‐regulated strategies and text comprehension among Chinese children. British Journal of Educational Psychology, 78 (1), 51-73.
  • Pajares, F., Britner, S. ve Valiante, G. (2000). Writing and science achievement goals of middle school students. Contemporary Educational Psychology, 25 (4), 406-422.
  • Pajares, F. ve Valiante, G. (2001). Gender differences in writing motivation and achievement of middle school students: A function of gender orientation?. Contemporary Educational Psychology, 26 (3), 366-381.
  • Panadero, E., Andrade, H. ve Brookhart, S. (2018). Fusing self-regulated learning and formative assessment: a roadmap of where we are, how we got here, and where we are going. The Australian Educational Researcher, 45 (1), 13-31.
  • Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. M. Boekaerts, P. Pintrich, ve M. Zeidner (Ed.), Handbook of self-regulation içinde (ss. 451-502). San Diego, CA: Academic.
  • Pokay, P. ve Blumenfeld, P.C. (1990). Predicting achievement early and late in the semester: The role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 41-50.
  • Virtanen, P. ve Nevgi, A. (2010). Disciplinary and gender differences among higher education students in self‐regulated learning strategies. Educational psychology, 30 (3), 323-347.
  • Wang, C. H., Shannon, D. M. ve Ross, M. E. (2013). Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education, 34 (3), 302-323.
  • Yukselturk, E. ve Bulut, S. (2009). Gender differences in self-regulated online learning environment. Educational Technology & Society, 12(3), 12–22.
  • Zhao, H., Chen, L. ve Panda, S. (2014). Self-regulated learning ability of Chinese distance learners. British Journal of Educational Technology, 45 (5), 941-958.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. M. Boekaerts, P. R. Pintrich, ve M. Zeidner (Ed.), Handbook of self-regulation içinde (ss. 631-649). San Diego, CA: Academic.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory Into Practice, 41 (2), 64-70.
  • Zimmerman, B.J. ve Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 51-59.

Investigation of self-regulated learning skills of distance education students: A case of ISUBU Distance Education Vocational School

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 55 - 73, 29.07.2022
https://doi.org/10.51948/auad.1076895

Öz

The purpose of this study is to examine the self-regulation skills of students who have received their entire education through distance education. For this purpose, the survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. Self-Regulation in Self-Paced Open and Distance Learning Environments Scale was used to collect the data. 141 students studying at Isparta University of Applied Sciences, Distance Learning Vocational School and taking all their courses with the distance education system completed the scale. Descriptive statistics, t-test and ANOVA test were used in the analysis and interpretation of the data. According to the results of the study, it was observed that the students' perceptions of self-regulated learning skills were above the average in general and sub-dimensions of the scale used. It was observed that the students' perceptions of self-regulation skills differed according to age and marital status throughout the scale, and this differentiation was in favor of 18-24 years old and single students. It was found that students' perceptions of self-regulation skills differed according to age, marital status and working status in the Managing Physical Environment sub-dimension, and this differentiation was in favor of 18-24 years old, single and non-working students; In the Effort Regulation sub-dimension, it was observed that it differed only by gender and this differentiation was in favor of female.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. T. (2020). Covid-19 sürecinde uygulanan çevrimiçi derslerde üniversite öğrencilerinin öz-düzenlemeli öğrenme düzeyinin incelenmesi. E. Yeşilyurt (Ed.), Eğitim Sosyal ve Beşeri Bilimlerine Multidisipliner Bakış içinde (ss. 134-156). İstanbul: Güven Plus Grup A.Ş. Yayınları.
  • Alanoğlu, M. ve Doğan, B. (2021). Öğretmen gözünden covid-19 süreci: öğrencilerin bağımsız araştırma ve öz-düzenleme becerilerine ilişkin bir durum çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 34-47.
  • Andrade, H. (2010). Students as the definitive source of formative assessment: academic self-assessment and the self-regulation of learning. H. J. Andrade ve G. J. Cizek (Eds.), Handbook of Formative Assessment içinde (ss. 90-105). New York, NY: Routledge.
  • Artino, A. R. (2007). Self-regulated learning in online education: A review of the empirical literature. Int. J. Instruct. Technol. Dist. Learn, 4 (6), 3-18.
  • Artsın, M., Kocdar, S. ve Bozkurt, A. (2019). Öğrenenlerin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin kitlesel açık çevrimiçi dersler bağlamında incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10 (1), 1-30.
  • Barnard-Brak, L., Paton, V. O. ve Lan, W. Y. (2010). Profiles in self-regulated learning in the online learning environment. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 11 (1), 61-80.
  • Bell, P. D. ve Akroyd, D. (2006). Can factors related to self-regulated learning predict learning achievement in undergraduate asynchronous Web-based courses. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 3 (10), 5-16.
  • Bothma, F. ve Monteith, J. D. (2004). Self-regulated learning as a prerequisite for successful distance learning. South African Journal of Education, 24 (2), 141-147.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri analizi el kitabı (9.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chumbley, S., Haynes, J. C., Hainline, M. S. ve Sorensen, T. (2018). A measure of self-regulated learning in online agriculture courses. Journal of Agricultural Education, 59 (1), 153-170.
  • Çivril, H. ve Aruğaslan, E. (2021). Uzaktan eğitimde öz-düzenlemeli öğrenmenin önemi. Z. Karacagil (Ed.), Current Debates on Social Sciences 7 Human Studies içinde (ss. 20-27). Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • Dede, N. , Keskin, A. , Öztürk, E. ve Gülcan Keskin, M. (2021). Covid-19 süreci ile başlayan uzaktan eğitimde ortaokul öğrencilerinin öz düzenleme ve derse katılım ilişkisinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 126-134.
  • Dönmez, F. Ç. (2021). Çevrimiçi öz-düzenlemeli öğrenme süreci ve üstbilişsel yargı eğitiminin performans ve üstbilişsel yargılara etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • George, D. ve Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple guide and reference 11.0 Update. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Kirmizi, O. (2013). Investigating self-regulated learning habits of distance education students. Journal of History Culture and Art Research, 2 (2), 161-174.
  • Kocdar, S., Karadeniz, A., Bozkurt, A. ve Buyuk, K. (2018). Measuring self-regulation in self-paced open and distance learning environments. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19 (1), 25-43.
  • Lan, W. (2005). Self‐monitoring and its relationship with educational level and task importance. Educational psychology, 25 (1), 109-127.
  • Law, Y. K., Chan, C. K. ve Sachs, J. (2008). Beliefs about learning, self‐regulated strategies and text comprehension among Chinese children. British Journal of Educational Psychology, 78 (1), 51-73.
  • Pajares, F., Britner, S. ve Valiante, G. (2000). Writing and science achievement goals of middle school students. Contemporary Educational Psychology, 25 (4), 406-422.
  • Pajares, F. ve Valiante, G. (2001). Gender differences in writing motivation and achievement of middle school students: A function of gender orientation?. Contemporary Educational Psychology, 26 (3), 366-381.
  • Panadero, E., Andrade, H. ve Brookhart, S. (2018). Fusing self-regulated learning and formative assessment: a roadmap of where we are, how we got here, and where we are going. The Australian Educational Researcher, 45 (1), 13-31.
  • Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. M. Boekaerts, P. Pintrich, ve M. Zeidner (Ed.), Handbook of self-regulation içinde (ss. 451-502). San Diego, CA: Academic.
  • Pokay, P. ve Blumenfeld, P.C. (1990). Predicting achievement early and late in the semester: The role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 41-50.
  • Virtanen, P. ve Nevgi, A. (2010). Disciplinary and gender differences among higher education students in self‐regulated learning strategies. Educational psychology, 30 (3), 323-347.
  • Wang, C. H., Shannon, D. M. ve Ross, M. E. (2013). Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education, 34 (3), 302-323.
  • Yukselturk, E. ve Bulut, S. (2009). Gender differences in self-regulated online learning environment. Educational Technology & Society, 12(3), 12–22.
  • Zhao, H., Chen, L. ve Panda, S. (2014). Self-regulated learning ability of Chinese distance learners. British Journal of Educational Technology, 45 (5), 941-958.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. M. Boekaerts, P. R. Pintrich, ve M. Zeidner (Ed.), Handbook of self-regulation içinde (ss. 631-649). San Diego, CA: Academic.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory Into Practice, 41 (2), 64-70.
  • Zimmerman, B.J. ve Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 51-59.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hanife Çivril 0000-0003-2925-3688

Emine Aruğaslan 0000-0002-8153-9117

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çivril, H., & Aruğaslan, E. (2022). Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-düzenleme becerilerinin incelenmesi: ISUBÜ Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu örneği. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 55-73. https://doi.org/10.51948/auad.1076895