Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Test Yönergesinde Aradıkları Bilgilerin Sıralama Yargıları Yöntemi ile Ölçeklenmesi

Yıl 2019, , 357 - 373, 01.08.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.431803

Öz

Bu araştırmada,
eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının test
yönergesindeki bilgilerden hangisini daha önemli gördüklerinin sıralama
yargıları yöntemi ile ölçeklenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde
yürütülmüştür. Ölçeklendirme sürecinde araştırmacılar tarafından geliştirilen “Test
Yönergesi Bilgilerini Değerlendirme Formu”
kullanılmıştır.
Sınav süresinin belirlenmesi ve test direktifindeki sorulara göre ayarlanması,
öğrencilerin cevap davranışlarını etkilemektedir. Öğrenciler, test
yönergelerinde bulunan bilgileri önem sırasına göre en çoktan en aza doğru
sıraladığında, “sınav süresi “ hakkındaki bilginin ilk sırada yer aldığı
görülmektedir. Bu bilgiyi “puanlama, “şans başarısına yönelik önlem alınıp
alınmayacağı”, “soru sayısı” hakkındaki bilgiler takip etmektedir. Cinsiyete
göre öğrencilerin test yönergelerinde bulunan bilgilerinden en önemli
gördükleri bilgilerin sıralaması incelendiğinde kadın ve erkek öğrenciler için
de “puanlama”, “sınav süresi”, “şans başarısına yönelik önlem alınıp
alınmayacağı” bilgilerini daha çok önemsedikleri görülmektedir. Sınıf düzeyine
göre bilgilerin sıralaması incelendiğinde üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri
için de “puanlama”, “sınav süresi”, “şans başarısına yönelik önlem alınıp
alınmayacağı” bilgilerinin ilk sıralarda yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç olarak, test direktifiyle ilgili seminerler düzenlenebilir ve
eğiticilerin sınavların nasıl hazırlanacağı konusundaki eksiklikleri
giderilebilir ve sorunları çözülebilir. 

Kaynakça

  • Avila, C. ve Torrubia, R. (2004). Personality, expectations, and response strategies in multiple‐choice question examinations in university students: A test of Gray's hypotheses. European Journal of Personality, 18(1), 45-59.
  • Brown, T. C. ve Peterson, G. L. (2009). An Enquiry Into The Method of Paired Comparison: Reliability, Scaling, And Thurstone’s Law of Comparative Judgment. Gen Tech.
  • Büyüköztürk,Ş., Çakmak, E., Akgün,Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel,F.(2010)Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. N. Y.: Holt. Rinehart and Winston.
  • Cronbach, L. J. (1960). Essentials of psychological testing. (2nd Edition). New York: Harper and Brothers,Publishers.
  • Çelen, Ü. ve DemirtaĢlı, N. Ç. (2006). Düzeltme yönergesinin testin psikometrik özelliklerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2006), 82-91.
  • Ebel, R. L. (1965). Measuring educational achievement. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Espinosa, M. P. and Gardeazabal, J. (2010). Optimal correction for guessing in multiple-choice tests. Journal of Mathematical Psychology, 54(5), 415-425.
  • Frary, R. (1980). The Effect of Misinformation, Partial Information and Guessing on Expected Multiple-Choice Test Item Scores. Applied Psychological Measurement, 4 (1), 79-90.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometrics Methods. New York: Mc Graw-Hill Book Co.
  • Kadıoğlu, B. (2002). Çoktan Seçmeli Testlerde Test Maddelerini Cevaplama Davranışlarının Madde ve Öğrenci Özelliklerine Göre Nasıl Bir Değişim Gösterdiğinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kan, A. (2006). Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler. H. Atılgan. (Ed.). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçak, D. (2013). Farklı Yönergelerle Verilen Çoktan Seçmeli Testlerde Yanıtlama Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Anakara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özçelik, D. A. (1989). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Tekin , H. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınları, Ankara.
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory And Methods Of Scaling. Newyork: John Wiley and Sons Inc.
  • Turgut, F. (1971). Şans Başarısının Test Puanlarına Etkisi. Ankara: ODTÜ Yayınları.
  • Turgut, M. F., Baykul, Y. (1993). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Umay, A. (1998). Seçmeli derslerde yanıtlayıcı davranışları ve şans başarısının elimine edilmesi işlemlerine ilişkin bazı öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14).

Scaling the Information Sought by the Pre-service Teachers in the Test Directive Through Method of Sorting Judgments

Yıl 2019, , 357 - 373, 01.08.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.431803

Öz

In this study, it is aimed to scale the information sought by the
students studying at the faculty of education in the test directive through the
method of sorting judgments. The study has been conducted in screening model.
The Test Directive Information Evaluation Form developed by the researchers has
been used for the scaling process. The research was carried out in different
departments of the Faculty of Education of a public university [Primary School
Teaching (PST), Social Studies Teaching (SST), Science and Technology Teaching
(STT), Turkish Language Teaching (TLT)] with 252 students who are attending the
third and fourth grade. Specifying the exam duration and adjusting it according
to the questions in the test directive affect the response behaviors of the
students. The information in the test directives have been sorted by the students
from most important to the least important as duration of the exam, scoring,
whether the measures are taken against success by chance and the number of
questions. When sorting based on the gender examined, it is seen that the
information of scoring, duration of exam and whether the measures are taken
against success by chance for both female and male students rank near the top
and they pay more attention to this information than others. According to the
grade level, the information of scoring, duration of exam and whether the
measures are taken against success by chance rank near the top for the 3rd and
4th grade students. In conclusion, seminars related to the test directive could
be organized and the deficiencies of the instructors about how to prepare the
tests could be eliminated and their problems could be solved.

Kaynakça

  • Avila, C. ve Torrubia, R. (2004). Personality, expectations, and response strategies in multiple‐choice question examinations in university students: A test of Gray's hypotheses. European Journal of Personality, 18(1), 45-59.
  • Brown, T. C. ve Peterson, G. L. (2009). An Enquiry Into The Method of Paired Comparison: Reliability, Scaling, And Thurstone’s Law of Comparative Judgment. Gen Tech.
  • Büyüköztürk,Ş., Çakmak, E., Akgün,Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel,F.(2010)Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. N. Y.: Holt. Rinehart and Winston.
  • Cronbach, L. J. (1960). Essentials of psychological testing. (2nd Edition). New York: Harper and Brothers,Publishers.
  • Çelen, Ü. ve DemirtaĢlı, N. Ç. (2006). Düzeltme yönergesinin testin psikometrik özelliklerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2006), 82-91.
  • Ebel, R. L. (1965). Measuring educational achievement. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Espinosa, M. P. and Gardeazabal, J. (2010). Optimal correction for guessing in multiple-choice tests. Journal of Mathematical Psychology, 54(5), 415-425.
  • Frary, R. (1980). The Effect of Misinformation, Partial Information and Guessing on Expected Multiple-Choice Test Item Scores. Applied Psychological Measurement, 4 (1), 79-90.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometrics Methods. New York: Mc Graw-Hill Book Co.
  • Kadıoğlu, B. (2002). Çoktan Seçmeli Testlerde Test Maddelerini Cevaplama Davranışlarının Madde ve Öğrenci Özelliklerine Göre Nasıl Bir Değişim Gösterdiğinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kan, A. (2006). Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler. H. Atılgan. (Ed.). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçak, D. (2013). Farklı Yönergelerle Verilen Çoktan Seçmeli Testlerde Yanıtlama Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Anakara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özçelik, D. A. (1989). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Tekin , H. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınları, Ankara.
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory And Methods Of Scaling. Newyork: John Wiley and Sons Inc.
  • Turgut, F. (1971). Şans Başarısının Test Puanlarına Etkisi. Ankara: ODTÜ Yayınları.
  • Turgut, M. F., Baykul, Y. (1993). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Umay, A. (1998). Seçmeli derslerde yanıtlayıcı davranışları ve şans başarısının elimine edilmesi işlemlerine ilişkin bazı öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Döndü Bahar Şahin Sarkın 0000-0002-1155-6114

Fazilet Taşdemir 0000-0002-0430-9094

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Şahin Sarkın, D. B., & Taşdemir, F. (2019). Öğretmen Adaylarının Test Yönergesinde Aradıkları Bilgilerin Sıralama Yargıları Yöntemi ile Ölçeklenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 357-373. https://doi.org/10.30964/auebfd.431803
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.