Alanyazın taramasına dayalı olarak gerçekleşen bu
derlemede ergen yaş grubuna yönelik olarak genel gelişimi
desteklemeyi hedefleyen programların yanı sıra çeşitli ergen grupları
için risk oluşturabilecek konulara yönelik çalışmalar da ele alınmıştır.
1970’lerden bu yana ergenlere yönelik müdahale çalışmalarının
değişim gösterdiği ileri sürülmektedir. Özellikle daha yeni
programlarda ergenlerin olumlu özelliklerini ve yılmazlığın
geliştirilmesinin önemi üzerinde durulmaktadır. Müdahale programları
bazı çevresel düzenlemeleri ve felaketler karşısında başa çıkma
çabalarını da içerebilmektedir. Bazı müdahale programları tüm gruba
yönelikken, bazıları yalnızca riskli olanların taranmasını
gerektirmektedir. Kanıt temelli program anlayışı ile birlikte program
sonuçlarının somut değerlendirilmesine yönelik ilgi artmıştır. Geniş
çaplı yürütülen çeşitli müdahale programları tanıtılmakta ve içerik ve
sürece ilişkin bilgiler sunulmaktadır. Alanyazın taraması, müdahale
programlarının ergen bakış açısıyla şekillenmesi, riske yatkınlık ve
riske direnme gücü kavramları üzerinde durması, programların
olumsuz davranış odaklı olmaması ve kullanılan deneysel desenlerin
izleme çalışmasını da barındırması gerektiğine işaret etmektedir.
Based on literature review, this paper attempts to present programs supporting general development and also programs for intervening various risky issues treating adolescents. It has proposed that since 1970’s intervention programs for adolescents changed. Specifically in recent programs, positive characteristics of adolescents and development of resiliency were focused. Intervention programs may include certain environmental regulations and coping with disasters. Certain intervention programs target the whole group in general whereas some require only risky adolescents in a certain issue. Together with the popularity of evidence based approach to intervention programs, the interest for evaluating programs on concrete measures have raised among researchers. In this paper, various intervention programs and information regarding the content and procedure are presented. Literature review showed that intervention programs must take form from viewpoint of adolescents, consider the concepts risk vulnerable and risk resilient, focus on positive behaviors and use the experimental designs include follow up studies
Diğer ID | JA78RF89UJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.