Bu çalışmanın amacı, okulöncesi eğitim kurumuna devam
eden 5 – 6 yaş çocuklarının bilişsel üslupları ile, bilişsel ve toplumsal
oyun sınıflamasına göre, gözlemlenen oyunları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir.
Araştırma, ilişkisel tarama modeli niteliğindedir. Araştırma için
seçilen anaokullarından, 5-6 yaş gruplarından 19’u kız, 11’i erkek
toplam 30 çocuk araştırmaya katılmıştır. Araştırmada çocukların
bilişsel üsluplarını ölçmek için “Çocuklar için Gizlenmiş Şekiller
Testi”, oyun davranışlarını gözlemlemek için, “Oyun Gözlem
Formu”kullanılmıştır. Çocukların bilişsel üslup puanları ile oyun
oynama sıklığı, iletişim becerisi düzeyi, liderlik özelliği arasındaki
ilişkiyi incelemek amacıyla Pearson korelasyon katsayısı (r)
kullanılmıştır. Alana bağımlı ve alandan bağımsız çocukların oyun
oynama sıklıkları, iletişim becerileri ve liderlik özelliklerinin anlamlı
farklılık gösterip gösteremediğini test etmek için Mann Whitney Utesti
kullanılmıştır. Çocuklarca tercih edilen toplumsal oyun türüne
göre bilişsel üslup puanlarının anlamlı farklılık gösterip göstermediği
Kruskal Wallis H-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmadan
elde edilen bulgular, oyun seçiminde bilişsel üslubun belirleyici bir
etkisi olmadığını göstermiştir. Ancak örneklemi oluşturan çocukların
yaş düzeylerinin, oynadıkları oyun türünü etkilediği gözlenmiştir.
The purpose of the research is to investigate the relationship between cognitive style and observed behaviour which according to cognitive and social play classification 5–6 years old children. The sample were 30 children who were 5–6 years of age, 19 girls, 11 boys. Pearson correlation’s were (r) used to investigate the relationship between cognitive style of children and frequency of play; level of communication ability and leadership characters. In order to see the difference between field dependent / independent cognitive styles children in term of their frequencies of play; level of communication ability and leadership characters Mann Whitney U test has been used. Moreover, to see the difference between dependent / independent children in term of social play Kruskal Wallis H test has been used. No significant differences were found between field dependent/independent children in the measures of frequencies of play, level of communication ability and leadership characters, children in the study were 5–6 years old who mostly engage dramatic play due to their developmental characteristics
Diğer ID | JA98GM25PP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.