Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Uygulamaya Dayalı Fen Öğretime İlişkin Görüşleri

Yıl 2018, , 145 - 168, 01.12.2018
https://doi.org/10.30964/auebfd.447336

Öz

İlkokul fen bilimleri öğretim programlarında sorgulamaya dayalı
öğrenme yaklaşımının esas alınmasına rağmen bu yaklaşıma dayalı yöntem ve
tekniklerin okullardaki uygulanmalara yansıtılamadığı görülmektedir. Fen
derslerinde çoğunlukla geleneksel yöntemlerin tercih edilmesinde, öğretmen
eğitiminin genellikle teorik bilgilere dayalı yürütülmesinin ve uygulamalara
yeterince yer verilmeyişinin neden olduğu düşünülmektedir. Bu amaçla bu
çalışmada, Fen ve Teknoloji Öğretimi I-II derslerini alan sınıf öğretmeni
adayları ile uygulama ağırlıklı dersler yürütülmüş ve adayların görüşlerine
başvurularak etkileri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma 2016-2017 öğretim
yılında 31 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüş ve nitel araştırma desenlerinde
durum çalışması kullanılmıştır. Görüşlere dayalı olarak yapılan içerik analizi
sonucunda “Uygulamaların Mesleki Gelişime Katkıları” teması altında “Yöntem ve
Teknik Bilgilerine Katkı” ve “Uygulama Becerilerine Katkı” kategorilerine
ulaşılmıştır. Bu sonuçlar sınıf öğretmenlerinin, fen bilimleri derslerinde
programda öngörülen stratejilere dayalı yöntem ve teknikleri
kullanabilmelerinde ve bunları kullanacak özgüveni kazanmalarında meslek
eğitimleri sırasında aldıkları Fen ve Teknoloji Öğretimi derslerinin uygulamalı
yürütülmesinin önemini ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Akben, N. (2011). Öğretmen Adayları İçin Bilimsel Sorgulama Destekli Laboratuvar Dersi Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aktepe, V. ve Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir bilsem örneği, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 69-80.
  • Alake-Tuenter, Ester. (2014). Inquiry-based science teaching competence of pre-service primary teachers. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Wageningen University.
  • Atwood, R.K. ve Atwood, V.A. (1996). Preservice elementary teachers’ conceptions of the causes of seasons, Journal of Research in Science Teaching, 33, 553-563.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Bakırcı, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen öğretim süreçleriyle ilgili görüşlerinin 5E modeli açısından incelenmesi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (2), 132-151.
  • Bardak, Ş. ve Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen bilimleri öğretmenlerinin kullandıkları öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 567-605.
  • Bozdoğan, A.E, ve Altunçekiç, A, 2007. Fen bilgisi öğretmen adaylarının 5e öğretim modelinin kullanılabilirliği hakkındaki görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 579-590
  • Çepni, S., Küçük, M. ve Ayvacı, H. Ş. (2003). İlköğretim birinci kademedeki fen bilgisi programının uygulanması üzerine bir çalışma, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 131-145.
  • Doğru, M. ve Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar ile ilgili öğrenci görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13/1,150-158.
  • Geçer, A. ve Özel, R. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3), 1-26.
  • Kaçan-Demir, S. ve Şahin, F. (2017). Levels of prospective science teachers’ ability to structure 5E model, ERPA International Congresses on Education,, (18-21 Mayıs), Macaristan. McDonald, S. ve Butler-Songer, N. (2008). Enacting classroom inquiry: theorizing teachers’ conceptions of science teaching”, Science Education, 27, 45-60.
  • Metin, M. ve Özmen, H. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı kuramın 5E modeline uygun etkinlikler tasarlarken ve uygularken karşılaştıkları sorunlar. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3 (2), 94-123.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Second Edition. Sage Publications: California.
  • Schoon, K.J. ve Boone, W. J. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of preservice elementary teachers, Science Education, 82, 553-568.
  • Taşkaya, S.M. ve Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 169-181.
  • Windschitl.M. (2002). Inquiry projects in science teacher education: what can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice. Science Teacher Education, 87, 112-143.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını, 2007-5.
Yıl 2018, , 145 - 168, 01.12.2018
https://doi.org/10.30964/auebfd.447336

Öz

Kaynakça

  • Akben, N. (2011). Öğretmen Adayları İçin Bilimsel Sorgulama Destekli Laboratuvar Dersi Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aktepe, V. ve Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir bilsem örneği, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 69-80.
  • Alake-Tuenter, Ester. (2014). Inquiry-based science teaching competence of pre-service primary teachers. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Wageningen University.
  • Atwood, R.K. ve Atwood, V.A. (1996). Preservice elementary teachers’ conceptions of the causes of seasons, Journal of Research in Science Teaching, 33, 553-563.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Bakırcı, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen öğretim süreçleriyle ilgili görüşlerinin 5E modeli açısından incelenmesi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (2), 132-151.
  • Bardak, Ş. ve Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen bilimleri öğretmenlerinin kullandıkları öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 567-605.
  • Bozdoğan, A.E, ve Altunçekiç, A, 2007. Fen bilgisi öğretmen adaylarının 5e öğretim modelinin kullanılabilirliği hakkındaki görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 579-590
  • Çepni, S., Küçük, M. ve Ayvacı, H. Ş. (2003). İlköğretim birinci kademedeki fen bilgisi programının uygulanması üzerine bir çalışma, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 131-145.
  • Doğru, M. ve Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar ile ilgili öğrenci görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13/1,150-158.
  • Geçer, A. ve Özel, R. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12 (3), 1-26.
  • Kaçan-Demir, S. ve Şahin, F. (2017). Levels of prospective science teachers’ ability to structure 5E model, ERPA International Congresses on Education,, (18-21 Mayıs), Macaristan. McDonald, S. ve Butler-Songer, N. (2008). Enacting classroom inquiry: theorizing teachers’ conceptions of science teaching”, Science Education, 27, 45-60.
  • Metin, M. ve Özmen, H. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı kuramın 5E modeline uygun etkinlikler tasarlarken ve uygularken karşılaştıkları sorunlar. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3 (2), 94-123.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Second Edition. Sage Publications: California.
  • Schoon, K.J. ve Boone, W. J. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of preservice elementary teachers, Science Education, 82, 553-568.
  • Taşkaya, S.M. ve Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 169-181.
  • Windschitl.M. (2002). Inquiry projects in science teacher education: what can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice. Science Teacher Education, 87, 112-143.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını, 2007-5.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nimet Akben 0000-0002-2346-0494

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Akben, N. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Uygulamaya Dayalı Fen Öğretime İlişkin Görüşleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(3), 145-168. https://doi.org/10.30964/auebfd.447336
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.