Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME VE KAYGI

Yıl 1988, , 81 - 90, 22.08.2019
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001011

Öz

Kişilik kuramlarının pek çoğu sağlıklı kişilik için kaygıyı temel olarak almaktadırlar. Freud (1963) gerçekçi kaygı ile nevrotik kaygıyı ayırtetmektedir. Erickson (1950) korkuya karşın kaygının tartışmasını yaparken Freud’un görüşünü savunmaktadır. Kierkegaard (1944) orijinal kaygıyı sürekli kaygıdan; May (1950) normal kaygıyı nevrotik kaygıdan ayırmaktadır. Maslow (1968) ise, kendini gerçekleştirebilmeye ilişkin olarak yaşanan hoş bir gerilimden sözetmekte ve büyümenin hem kaygıları hem de hoşlanımları içerdiğini ileri sürmektedir. Âlpert ve Haber’de (1960) kolaylaştırıcı ve engelleyici kaygıları ayırtet inektedirler. Dabrowski’nin (İ972) olumlu çözülme kuramına (theory of positive disintegration) göre, psikolojik sağlık ile kaygı tutarlıdır. O’nâ göre, “sinirlilik ve nevroz olmadan olumlu çözülme olamaz, ölümlü çözülme olmadan da olumlu bir gelişme olamaz (s. 159)”. Piechowski (1975) bu kuramı farklı bir şekilde tanımlayarak psikologların insan davranışım, ortaya çıkan davranış örüntülerinin gelişmesi olarak tekrar ele almaları gerektiğini belirtmektedir. Böylece kendini gerçekleştirme ve kaygının tutarlılığı ile ilgili bir tartışına ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Dabrowski, K. (1972), Psychoneurosiş is not an Illness, London: Gryphon Press.
  • Oamm, V.J., (1969), Overall Measures of Self-Actualization Derived From the Personal Orientation Inventory, Educational and {Psychological Measurement, 29, 977-981.
  • De Grace, 0., (1974), The Compatiblity of Anxiety and Actualization, Journal 6f Clinical Psychology, 30, 566-568.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Füsun Akkoyun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 1988

Kaynak Göster

APA Akkoyun, F. (2019). KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME VE KAYGI. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 21(1), 81-90. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001011
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.