Okuma okuryazarlığı becerileri eğitim ortamlarında ve
günlük yaşantıda sıklıkla kullanılan becerilerden biridir. Ailenin
ekonomik, kültürel ve sosyal yapısı çocuğun akademik başarısını
(öğrenme kapasitesini) etkiler. Bu araştırmanın amacı, 2003-2006 ve
2009 PISA uygulamaları için öğrencilerin okuma becerilerini en iyi
yordayan sosyoekonomik ve kültürel düzey değişkenlerini
belirlemektir. Bu amaçla Türk öğrencilere ait PISA verilerine (2003-
2006- 2009 uygulamaları) OECD’nin web sitesinden ulaşılmıştır.
Yordayıcı değişkenler (anne ve babanın eğitim durumu, ailenin sosyoekonomik
düzeyi, kültürel olanaklar ve evdeki eğitim kaynakları)
indeks değerleri ile analize dahil edilmiştir. Verilerin analizinde
adımsal çoklu regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın
bulguları her üç PISA uygulaması için en iyi yordayıcı değişkenlerin
sırasıyla evdeki eğitim kaynakları, anne ve babanın eğitim durumu ve
kültürel olanaklar olduğunu göstermiştir. Araştırmanın bulguları ilgili
literatürle desteklenerek tartışılmıştır.
PISA okuma okur-yazarlığı evdeki eğitim kaynakları anne ve babanım eğitim durumu
Reading literacy is a crucial skill in educational
settings and daily life. The economic, cultural and social status of the
family does influence the children’s learning in various ways.
Literature shows a particular strong relationship between family
background and reading performance. The purpose of this study is to
determine the best predictors of reading literacy by the variables of
parental education, family wealth possessions, cultural possessions,
home educational resources for PISA 2003, 2006, 2009. For this
purpose, Turkey’s PISA data (2003, 2006, and 2009) on Reading
Literacy is retrieved from OECD’s official website. In these data, the
predictive variables (parental education, family wealth possessions,
cultural possessions, home educational resources) are indicated as
index values. The stepwise procedure of multiple regression analysis
was carried out to the data. According to the results of the analyses,
the best predictors for each term are respectively, home educational
resources, parental education and cultural possessions. The findings
are discussed with the related literature.
PISA reading literacy home educational resources parental education
Diğer ID | JA96KS47JP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 47 Sayı: 2 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.