Araştırmada, 5. sınıf öğrencilerinin okul olgusuna
yönelik algılarının metaforlarla ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Araştırma,
nitel araştırma desenlerinden “olgubilim” ile uyumludur. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2016-2017 öğretim yılının güz döneminde farklı illerde ve farklı okul
türlerinde öğrenim gören 85 öğrenci oluşturmuştur. Okul olgusu formu
aracılığıyla elde edilen veriler, doküman
incelemesi yoluyla analiz edilmiştir. Öğrencilerin, okul olgusuna ilişkin
yazılı metaforlarında, “ev”, “aile”, “güvende” ve “mutlu hissettiren bir yer”;
görsel metaforlarında “oyun alanı”, “eğlenceli bir yer” gibi olumlu algılara sahip oldukları
belirlenmiştir. Yazılı metaforlarında az sayıda “esir”, “hapishane”, “sınav”
metaforlarının kullanıldığı ancak görsel metaforlarında “sıkıcı bir yer”
metaforunun da sıkça kullanıldığı görülmüştür. Ortaokulun ilk kademesi olan
beşinci sınıf öğrencilerinin geliştirdikleri metaforlar, okulun öğrenciler
üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini anlamak açısından önemli göstergeler
olarak kabul edilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 51 Sayı: 3 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.