This study conceptualizes food waste in Turkey as a multilayered social regime shaped by the intersection of governance mechanisms, cultural representations, and everyday practices. Drawing on Gille’s notion of the “food waste regime” and the theoretical framework proposed by Campbell, Evans, and Murcott, centered on the axes of measurability, austerity, and edibility, the study examines how food waste is institutionalized, morally framed, and reproduced in daily life.
The main objective of the research is to investigate how institutional structures, cultural representations, and everyday practices related to food waste construct a regime of waste in Turkey. To this end, the study analyzes public policy documents, awareness campaigns, media discourses, and data derived from field research. The findings reveal a contradictory dynamic in Turkey’s food waste regime: while campaigns such as “Gıdanı Koru" generate technical awareness and symbolic visibility, legal ambiguities, fragmented data production, and unclear division of responsibilities prevent the institutionalization of effective interventions. Cultural representations of food embed waste within a moral framework shaped by gender roles and class-based norms. At the household level, food waste is legitimized through values such as security, belonging, and responsibility, while simultaneously shaped by the surplus-generating mechanisms and consumption norms of the market. Accordingly, the study argues that food waste in Turkey functions as a regime in which intervention is postponed, surplus is systematically produced, and moral meanings are continually reconstructed. It suggests that food waste should be reconceptualized not as a technical failure or individual shortcoming, but as a form of social organization embedded in neoliberal governance, symbolic codes, and market structures.
Food waste in Turkey food waste regime waste governance household consumption practices cultural and symbolic representations of waste
Bu çalışma, Türkiye’de gıda israfını yönetişim mekanizmaları, kültürel temsiller ve gündelik pratiklerin iç içe geçtiği çok katmanlı bir toplumsal rejim olarak ele almaktadır. Gille’in “gıda israfı rejimi” kavramsallaştırması ile Campbell, Evans ve Murcott’un “ölçülebilirlik”, “kemer sıkma” ve “yenilebilirlik” eksenlerine dayanan kuramsal çerçeve aracılığıyla, israfın nasıl kurumsallaştığı, ahlaki olarak nasıl çerçevelendiği ve gündelik yaşamda nasıl sürdürüldüğü incelenmektedir.
Araştırmanın temel amacı, Türkiye’de gıda israfına ilişkin kurumsal yapıların, kültürel temsillerin ve gündelik yaşam pratiklerinin nasıl bir israf rejimi ortaya koyduğunu çok boyutlu biçimde incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, kamusal politika belgeleri, kampanyalar, medya söylemleri ve saha araştırmalarına dayalı veriler incelenmiştir. Elde edilen bulgular, Türkiye’de gıda israfı rejiminin görünürlük ile müdahalesizlik arasındaki çelişkili işleyişe sahip olduğunu göstermektedir. “Gıdanı Koru” gibi kampanyalarla teknik farkındalık ve sembolik görünürlük üretildiği halde, hukuki altyapı eksiklikleri, veri üretimindeki dağınıklık ve yetki paylaşımındaki muğlaklık nedeniyle bu alanda etkin müdahale mekanizmaları geliştirilememektedir. Gıdaya ilişkin kültürel temsiller, israfın toplumsal cinsiyet rolleri ve sınıfsal normlar aracılığıyla ahlaki bir çerçeveye yerleştirildiğini ortaya koymaktadır. Hane ölçeğinde ise israf, güvenlik, aidiyet ve sorumluluk gibi değerlerle meşrulaşırken, piyasanın fazlalık üreten yapıları ve tüketim normları tarafından biçimlenmektedir. Böylece çalışma, Türkiye’de gıda israfının müdahalenin ertelendiği, fazlalığın sistematik biçimde üretildiği ve ahlaki anlamlarla yeniden çerçevelendiği bir rejim olarak işlediğini ileri sürmektedir. Gıda israfının teknik ya da bireysel alanlara sıkıştırılmadan, neoliberal yönetişim, kültürel semboller ve piyasa yapılarıyla örülmüş bir toplumsal düzenleme biçimi olarak yeniden düşünülmesi gerektiği önerilmektedir.
Türkiye’de gıda israfı gıda israfı rejimi atık yönetimi hane içi tüketim pratikleri israfın kültürel ve sembolik temsilleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 45 |
Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası