Objective: This study aimed to examine the metaphorical perceptions of children who experienced the Kahramanmaraş earthquake. Method:
The research study group consisted of 125 earthquake survivor children in Oniki Şubat district of Kahramanmaraş province. The data were
collected on the 10th day of the Kahramanmaraş earthquake (16–20 February) by conducting face-to-face interviews with earthquake survivor
children who took shelter in Kahramanmaraş Oniki Şubat district. The study's methodology was a phenomenological research design. The
research data were collected through the participants' responses to the statement "Earthquake is like or similar to...... Because..." and
analyzed by content analysis. Findings: concept of "earthquake." The metaphors were grouped into six categories according to their common
areas and reasons for use. The categories are: fear and anxiety theme; natural disasters and religion theme; play and childish things theme;
fracture and damage theme; fatal themes; and urban and structural themes. Conclusion: Based on the obtained data, it is recommended
to provide children with theoretical information about earthquakes, allow them to express their feelings, and provide them with emotional
support.
Bu araştırmada, Kahramanmaraş depremini yaşamış çocukların depreme ilişkin metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş ilinde Oniki Şubat ilçesindeki 125 depremzede çocuk oluşturmaktadır. Veriler Kahramanmaraş depreminin 10. Günü (16-20 Şubat) Kahramanmaraş Oniki Şubat ilçesinde sığınan depremzede çocuklar ile yüz yüze görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Araştırmada yöntem olarak “olgu bilim” deseni kullanılmıştır.. Araştırma verileri katılımcıların “Deprem….. gibidir/benzemektedir. Çünkü ...” ifadesine verdikleri cevaplara göre toplanmış ve içerik analizi yap ılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcılar “deprem” kavramına yönelik 55 adet farklı metafor ortaya koymuşlardır. Metaforlar, ortak alanları ve kullanım nedenlerine göre 6 kategori altında toplanmıştır. Kategoriler; korku ve kaygı teması, doğal felaketler ve din teması, oyun ve çocukça eşyalar teması, kırılma ve zarar görme teması, ölümcül temalar, kentsel ve yapısal temalar şeklindedir. Elde edilen veriler sonucunda, çocuklara depreme yönelik teorik bilgiler verilmesi ile birlikte onlara duygularını ifade edebilme imkanının verilmesi ve duygusal destek sağlanması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Toplum Çocuk Sağlığı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |