Amaç: Dünyada ve Türkiye de giderek artan yaşlı nüfus, yaşlı bireye özgü eğitim almış personel ihtiyacını beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada sağlık bakım hizmetleri bölümünde eğitim gören öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile yaşlı bireye tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada tanımlayıcı anket formu, Kogan Yaşlılara Yönelik Tutum Ölçeği (KAOPS) ve yılmazlık ölçeği kullanılmıştır. Veriler Mart 2021 tarihinde, yüz yüze eğitimin olmaması nedeniyle Google form linki ile toplanmıştır. Toplam 280 Sağlık bakım hizmetleri bölümü öğrencilerinden 184’üne ulaşılmıştır. Verilerin istatistiksel analizde ortalama±standart sapma, frekans ve yüzde değerleri, bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmış olup testlerin anlamlılık düzeyi için p<0,05 alınmıştır. İlişki düzeylerini değerlendirmek için parametrik test pearson korelasyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş, Kogan yaşlılara yönelik tutum ölçeği ve yılmazlık ölçeği toplam puan ortalaması sırası ile 19,88± 1,428; 130,24±24,196; 194,49±39,476 idi. Yılmazlık ölçeğinin alt boyutlarına bakıldığında güçlü olma ve iyimser olma alt boyutunun yaşlı bakım programı öğrencilerinde istatistiksel olarak anlamlı görülmüştür(p<0,05). Ayrıca aile tipi geniş aile olan öğrencilerin yılmazlık ölçeğinin araştırmacı olma alt boyutu istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur(p<0,05) Öğrencilerin yılmazlık ölçeği ile yaşlılara yönelik tutumları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmüştür.
Sonuç: Yaşlı birey ile çalışacak öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarının güçlendirilmesi bireyin yaşlı bireye olan tutumunu destekleyeceği için bakım kalitesini artıracaktır.
Objective: Increasing elderly population in the world and in Turkey has brought with it the need for personnel with special training for the elderly. In this study, it was aimed to evaluate the relationship between attitudes toward older people and resilience level of health care students.
Method: A descriptive questionnaire, Kogan Attitudes Towards Older People Scale, and resilience scale were used in the study. Data remained below face-to-face training as of March 2021. Out of a total of 280 health care services department students, 184 were reached. In the statistical analysis of the data, mean±standard deviation, frequency and percentage values, independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used, and p<0.05 was taken for the significance level of the tests. The parametric test pearson correlation test was used to evaluate the correlation levels.
Result: The students' age, attitude scale and resilience scale total score averages were respectively 19,88± 1,428; 130,24±24,196; 194,49±39,476. The sub-dimensions of the resilience scale and being strong and optimistic was found to be statistically significant in the elderly care program students (p<0,05). The sub-dimension of being a researcher of the resilience scale of students whose family type is extended family was found to be statistically significant (p<0,05). There was a statistically significant positive difference between the students' resilience scale and their attitudes towards old age.
Conclusion: Strengthening the psychological resilience of students who will work with the elderly will increase the quality of care as it will support their attitude towards the elderly person.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3 |