Bu araştırmada, özel yetenekli çocukların ruh sağlığının duygu, düşünce ve deneyimler aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Araştırmaya yaşları 9-15 arasında değişen 12 özel yetenekli öğrenci (yedi kız, beş erkek) katılmıştır. Katılımcılar ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Seçilme kriteri özel yetenekli tanısı almış olmak şeklinde belirlenmiştir. Bu nedenle araştırmaya resim, müzik ve genel yetenek alanında üstün potansiyeli olan öğrenciler dahil edilmiştir. Katılımcılarla yürütülen nitel görüşmeler sonucu elde edilen veriler üzerinde tematik analiz yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ortaya çıkan beş tema şu şekilde sıralanmaktadır: “Benlik Değeri”, “Yaşam Algısı”, “Akran Etkileşimi”, “Öğretmen İlişkisi” ve “Aile Ortamı”. Sonuç olarak özel yetenekli çocukların tanılama sürecinden sonra olumlu ve olumsuz birçok duygu, düşünce ve yaşantı deneyimledikleri belirlenmiştir. Buradan hareketle özel yetenekli olmanın ruh sağlığını olumlu veya olumsuz etkileyebilecek bir potansiyele sahip olduğu bulunmuştur. Bu çocukların ruh sağlığını etkileyen en kritik etmenlerin sosyal yaşam deneyimi, aile ilişkisi, okul yaşantısı ve zaman yönetimiyle ilgili olduğu söylenebilmektedir.
Bu araştırmanın tüm süreci 1975 Helsinki Bildirgesine uygun olacak şekilde yürütülmüştür. Bununla birlikte YÖK Bilimsel Araştırma ve Etik Yönetmeliği’nde bulunan Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler kısmındaki etik dışı eylemlerden kaçınılmıştır. Ayrıca araştırma için Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulundan izin alınmıştır (Tarih: 12.03.2024, Sayı: 01-51, Oturum no: 05).
This study aims to examine the mental health of gifted children through emotions, thoughts, and experiences. This study was designed in a qualitative research design. Twelve gifted students (seven girls, five boys), aged 9-15, participated in the study. Participants were selected using criterion sampling. The selection criterion was having been diagnosed with giftedness. Students with artistic, musical and general talents were included in the study.. Thematic analysis was performed on the qualitative data obtained from the participants. According to the results, the five themes that emerged are as follows: “Self-Esteem”, “Perception of Life”, “Peer Interaction”, “Teacher Relationship,” and “Family Environment”. As a result, it was found that gifted children experienced many positive and negative emotions, thoughts, and experiences following the diagnosis process. Based on this, it was found that giftedness has the potential to affect childrens mental health positively or negatively. It can be said that the most critical factors affecting the mental health of these children are related to social life experience, family relationships, school experience, and time management.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojik danışmanlık, Kişilik ve Bireysel Farklılıklar, Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 3 |