Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Çember ve Bağlantılı Kavramlara Yönelik Bilgi Düzeyinin İncelenmesi

Yıl 2023, , 892 - 907, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1321869

Öz

Bu çalışmanın amacı lise düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin çember kavramı ve bağlantılı kavramlara yönelik kavramsal bilgi türlerini somut düzey, tanıma düzeyi, sınıflama düzeyi ve soyut düzey olmak üzere dört farklı kategoride inceleyerek, öğrencilerin edindikleri yaygın kavramsal bilgi düzeyine yönelik bir sonuca ulaşmaktır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından kavramsal bilgi düzeyini saptamaya yönelik hazırlanan test, on birinci sınıf düzeyindeki 42 öğrenciye uygulanmış olup, sonuçlar bilgi düzeyi göstergelerine göre sunulmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin çember ve bağlantılı kavramlara (çap, yarıçap, yay, teğet,kiriş …) yönelik genel olarak somut ve sınıflandırma düzeylerinde kavramsal bilgiye sahip olduğu görülmüş; ancak öğrencilerin sahip olduğu bilgi düzeylerinde çember kavramı ve bazı bağlantılı kavramlar arasında dikkat çekici farklılıklar olduğu saptanmış ve bu durumun altında yatan eksik öğrenme ve kavram yanılgıları gibi durumlar incelenmiştir. Öğrencilerin sadece günlük dilde yaygın kullanılan matematik kavramlarına yönelik kavram bilgisi düzeyi yüksek olup, yaygın kullanımı olmayan kavramlara ait kavram bilgisinin düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. O halde kavram öğretimi sırasında günlük yaşam bağlantısı kurmanın kavramsal bilgi düzeyi üzerinde etkisi olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Abby, L. P. (2000). Everyday chemical reactions: A writing assigment to promote synthesis of concept and relevance in chemistry. Journal of Chemical Education, 77(10), 1303-1305. https://doi.org/10.1021/ed077p1303
  • Amy, R. (2000). Let’s Talk About it! Using a graded discussion Procedure to make chemistry Real. Journal of Chemical Education, 77(10), 1305-1306. https://doi.org/10.1021/ed077p1305
  • Ay, Y. ve Başbay, A. (2017). Çokgenlerle ilgili kavram yanılgıları ve olası nedenler. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 83-104.
  • Aydın, G. ve Balım, A. G. (2007). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan kavramsal değişim stratejilerine dayalı örnek etkinlikler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 54-66.
  • Baki, A. (1998, 20-22 Mayıs) Matematik öğretiminde işlemsel ve kavramsal bilginin dengelenmesi, Atatürk Üniversitesi 40.Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempozyumu, Erzurum.
  • Bekdemir, M. (2012). Öğretmen adaylarının çember ve daire konularında kavram ve işlem bilgilerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 83-95.
  • Cantimer, G. ve Şengül, S. (2017). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin çember konusundaki kavram yanılgıları ve hataları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 17-27.
  • Child, D. (1973). Psychology and the teacher. British journal of educational studies, 21(3), 349-349. https://doi.org/10.2307/3120346
  • Dağlı, H. ve Peker, M. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencileri geometrik şekillerin çevre uzunluğunu hesaplamaya ilişkin ne biliyor? AKU Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 330-351.
  • Doğan, A., Özkan, K., Çakır, N. K., Baysal, D. ve Gün, P. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yamuk kavramına ait yanılgıları ve bu yanılgıların sınıf seviyelerine göre değişimi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 104-116.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Dinçer 0000-0003-4767-7791

Süha Yılmaz 0000-0002-8330-9403

Erken Görünüm Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Dinçer, B., & Yılmaz, S. (2023). Öğrencilerin Çember ve Bağlantılı Kavramlara Yönelik Bilgi Düzeyinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 892-907. https://doi.org/10.51460/baebd.1321869