This study aims to examine middle school students’ reflective thinking skills related to problem-solving in terms of various variables. Conducted using the descriptive survey method, the study was carried out with a sample of 427 students from four public schools in the Yenimahalle district of Ankara. Data were collected using the Reflective Thinking Skills Toward Problem Solving Scale, and analyses included independent samples t-test, ANOVA, correlation, and regression analyses. The findings indicated that students generally exhibited a moderate level of reflective thinking skills and showed particularly higher performance in establishing cause-and-effect relationships compared to other sub-dimensions. In terms of gender, female students scored significantly higher in reflective thinking skills than male students, while fifth-grade students demonstrated higher reflective thinking skills compared to students in upper grades. It was also observed that students who used mathematics less in their daily lives had higher scores in reflective thinking skills. Based on the research findings, it is suggested that raising awareness to encourage students to use these skills in their daily lives may be beneficial.
Secondary school students problem solving reflective thinking
Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Betimsel tarama yöntemi ile yürütülen çalışma, Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki dört devlet okulunda öğrenim gören 427 öğrenciden oluşan bir örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği ile toplanmış ve analizlerde bağımsız örneklem t-testi, ANOVA, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Bulgular, öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerinin genel olarak orta seviyede olduğunu, özellikle neden-sonuç ilişkisi kurmada diğer alt boyutlara göre daha yüksek performans sergilediklerini göstermiştir. Cinsiyet açısından kız öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerinde erkeklere kıyasla anlamlı olarak daha yüksek puan aldığı, sınıf seviyesine göre ise 5. sınıf öğrencilerinin üst sınıflara göre daha yüksek yansıtıcı düşünme becerilerine sahip olduğu belirlenmiştir. Matematiği günlük hayatta daha az kullanan öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerinde daha yüksek puan aldıkları gözlenmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin günlük yaşamlarında bu beceriyi kullanmalarına yönelik bilinçlendirme çalışmalarının yapılmasının faydalı olabileceği düşünülmektedir.
Bu araştırma Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulunun 05.12.2024 tarih ve 885 sayılı etik izni ile yapılmıştır.
Bu araştırmada herhangi bir kurum, kuruluş ya da kişiden destek alınmamıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |