Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Görüşlerine Göre Covid- 19 Salgınının Türkçe Dil Becerileri Üzerindeki Etkisi

Yıl 2021, , 593 - 610, 28.12.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.961332

Öz

Tüm ülkelerdeki eğitim-öğretim hizmetinin işleyişinin ciddi anlamda aksamasına neden olan COVID-19 süreci Türkiye’deki eğitim-öğretim süreçlerini de büyük ölçüde etkilemiştir. Yüz yüze eğitime ara verilmiş, okullar kapanmıştır, tüm ülkeler bu duruma bir şekilde çözüm üretmeye çalışmıştır. Zaman zaman okullar açılsa bile yeniden kapatılma kararı alınmış, öğretmenler ve öğrenciler eğitimi uzaktan öğretimle gerçekleştirmeye çalışmıştır. Her ülke kendi ekonomik koşullarına göre süreci yönlendirmiştir. Türkiye’de de durum diğer ülkelere benzer bir şekilde yaşanmıştır. Hükümetin aldığı karar doğrultusunda 12 Mart 2020 tarihinden itibaren eğitim-öğretime ara verilmiştir. Bu karara uygun bir şekilde 2019-2020 bahar dönemi EBA TV desteği ile uzaktan öğretim ile sürdürülmüştür. Gelişmeler doğrultusunda 2020-2021 güz yarıyılında kademeli olarak okulların yeniden açılmasına yönelik adımlar atılmıştır. Ancak salgın sürecinin seyri, COVID-19 vaka oranlarının yüksek olması göz önüne alınarak bu karardan vazgeçilmiş okullar uzaktan öğretime devam etmiştir. Uzaktan öğretim uygulaması salgın süreci bitse bile devam edeceği öngörülen ve eğitimde dijitalleşme sürecinde önemli bir yer edinen bir metottur. Bu kapsamda uzaktan öğretime ilişkin süreci incelemek süreçteki problemleri en aza indirmek açısından önem arz etmektedir. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerin COVID-19 salgını sürecinde uzaktan öğretim çalışmalarına ilişkin olarak görüşlerini tespit etmektir. Çalışma öğretmen görüşlerini tespit etmeye yönelik olduğundan araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum araştırması (case study) tercih edilmiştir. Durum çalışması desenlerinden “bütüncül tek durum deseni” uygun görülmüştür. Araştırma 2020-2021 güz döneminde Denizli ili merkezinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, Milli Eğitime Bakanlığı’na bağlı, resmi ilkokullarda görev yapan 2., 3. ve 4. sınıf öğretmenlerinden (n=32) elde edilmiştir. Salgın sürecinde öğretmenlere ulaşmanın, yüz yüze görüşme yapmanın zorlukları göz önüne alınarak örneklemin seçiminde “kolay ulaşılabilir örneklem” tercih edilmiştir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve açık uçlu soru formu kullanılmıştır. COVID-19 salgın sürecinde uzaktan öğretimde yaşanan sorunlara ilişkin olarak 9 soru hazırlanmıştır. Oluşturulan sorular alanında uzman 4 öğretim elemanının görüşüne sunulmuştur. Gelen dönütler doğrultusunda 2 soru çıkarılmıştır. Son olarak kişisel bilgiler formu ve 7 soru ile açık uçlu soru formu oluşturulmuştur. Oluşturulan form internet ortamında öğretmenlere sunulmuş ve form gönüllülük esası ile doldurmuştur. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Her iki araştırmacı öğretmen görüşlerini büyük bir duyarlılıkla okumuş ve araştırma kodlarını tespit etmiştir. İlişkili kodlar bir araya getirilmiş ve temalar oluşturulmuştur. Oluşturulan kodlara yönelik görüşler tablolar halinde sunulmuştur. Her iki araştırmacı tarafından ayrı ayrı tespit edilen kodların tutarlığını belirlemek için görüş birliği yüzdesi hesaplanmıştır. Yapılan hesaplamalarda görüş birliğinin tüm sorular için %81’in üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen görüşlerine göre salgın sürecinde uzak öğretim verimli olmamıştır: Birinci sınıflara uzaktan öğretimin uygulanması okuma yazma öğretimi sürecini olumsuz etkilemiştir. Öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin dinleme becerisi gelişmiştir. Mobil ortam konuşma becerisinin geliştirilmesinde zorluklar yaşanmasına neden olmuştur. Okuma becerisi ailelerin kontrolünde olduğu için olumsuz etkilenmiştir. Uzaktan öğretim derslerinde öğrencilerin yazma çalışmalarını kontrol etmek pek mümkün olmamıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Aykar, A. N. ve Yurdakal, İ. H. (2021). Erken Çocukluk Dönem Öğretmenlerinin Acil Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2), 6-14.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-9.
  • Akköse, C. (2020). Covid-19 salgınının eğitim üzerindeki etkileri. https://www.egitimpedia.com/covid-19-salgininin-egitim-uzerindeki-etkileri sitesinden 14.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Arora, A. K., & Srinivasan, R. (2020). Impact of pandemic COVID-19 on the teaching–learning process: A study of higher education teachers. Prabandhan: Indian journal of management, 13(4), 43-56.
  • Balcı, A. (2020). COVID-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75-85.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K, Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. Rapid Review, 395 (14), 912-920.
  • Çarkıt, C. & Koçoğlu, A. (2020). COVID-19 sürecinde Türkçe dersi uygulamaları üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Languages’ Education and Teaching (IJLET). 8(4), 110-122.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Donnelly, R., Patrinos, H. A. & Gresham, P. J. (2021). The Impact of COVID-19 on Education – Recommendations and Opportunities for Ukraine. https://www.worldbank.org/en/news/opinion/2021/04/02/the-impact-of-covid-19-on-education-recommendations-and-opportunities-for-ukraine sitesinden 12.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(17), 1-7.
  • Fidan, M. (2021). COVID-19 and Primary School 1st Grade in Turkey: Starting Primary School in The Pandemic Based on Teachers' Views. Temel Eğitim, 3(1), 15-24.
  • Fontanet, A., Grant, R., Greve-Isdahl, M., & Sridhar, D. (2021). Covid-19: Keeping schools as safe as possible. A growing menu of effective measures can and should be deployed. https://www.bmj.com/content/bmj/372/bmj.n524.full.pdf sitesinden 09. 05. 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Kalaycı, N. ve Yıldırım, N. (2020). Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Analizi (2009-2017-2019). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 238-262.
  • Koçak, A. E. ve Göçmen, A. (2020). COVID-19 pandemi süreci, eğitim sistemini nasıl etkiledi, nasıl etkileyecek? https://evrimagaci.org/covid19-pandemi-sureci-egitim-sistemini-nasil-etkiledi-nasil-etkileyecek-9013 sitesinden 12.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı (1,2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özel, S. (2020). Koronavirüs eğitimi nasıl etkiledi? https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/koronavirus-egitimi-nasil-etkiledi-41620194 sitesinden 14.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Schleicher, A. (2020). The impact of COVID-19 on education insights from education at a glance 2020- OECD. https://www.oecd.org/education/the-impact-of-covid-19-on-education-insights-education-at-a-glance-2020.pdf sitesinden 12.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Söylemez, Y. (2018). 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Kazanımların Üst Düzey Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 63, 345-384.
  • Susar Kırmızı, F., Kapıkıran, Ş. ve Akkaya, N. (2021). Dijital ortamda yazmaya ilişkin tutum ölçeği (DOYAT): Ölçek geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 417-444.
  • United Nations (2020). Policy Briefs: Education During COVID-19 and Beyond. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf sitesinden 14.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • UNESCO (2020). COVID-19 educational disruption and response, UNESCO. https://en.unesco.org/covid19/ Educationresponse sitesinden 20.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Viner, R. M., Bonell, C., Drake, L., Jourdan, D., Davies, N., Baltag, V., Jerrim, J., Proimos, J. & Darzi, A. (2021). Reopening schools during the COVID-19 pandemic: governments must balance the uncertainty and risks of reopening schools against the clear harms associated with prolonged closure. Archives of disease in childhood, 106(2), 111-113.
  • World Bank. (2020). The COVID-19 pandemic: Shocks to education and policy responses. https://www.worldbank.org/en/topic/education/publication/the-covid19-pandemic-shocks-to-education-and-policy-responses sitesinden 20.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakal, İ. H. ve Susar Kırmızı, F. (2021). COVID- 19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 137-159.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Susar Kırmızı 0000-0002-0426-1908

İbrahim Halil Yurdakal 0000-0002-6333-5911

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Susar Kırmızı, F., & Yurdakal, İ. H. (2021). Öğretmen Görüşlerine Göre Covid- 19 Salgınının Türkçe Dil Becerileri Üzerindeki Etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 593-610. https://doi.org/10.51460/baebd.961332