Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematiksel Kavramların Öğretiminde Dijital Ortamdaki Analoji Kullanımının Akademik Başarıya Etkisinin Araştırılması

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 326 - 345, 28.12.2020

Öz

Matematik öğretiminde, soyut kavramların öğretimini desteklemek için pek çok yöntem mevcuttur, bunlardan bir tanesi ise analoji kullanımıdır. Bu çalışma kapsamında yer verilen tam sayılar alt öğrenme alanı, soyut pek çok kavram içerdiği için, öğrencilerin günlük hayatta karşılaşması muhtemel durumlarla, dijital ortamdaki analojilerle desteklenerek öğretiminin yararlı olacağı düşünülmüştür. Çalışmanın amacı, tam sayılar alt öğrenme alanının içerdiği matematiksel kavramlara yönelik dijital ortamda analoji kullanımının, 6. Sınıf öğrencilerinin işlemsel bilgi ağırlıklı akademik başarı düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Deneysel çalışma ile gerçekleştirilen araştırmada geleneksel matematik öğretimi ve dijital ortamda analoji destekli matematik öğretimi uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplu gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, İzmir’deki bir ortaokulun 6. sınıf düzeyinde öğrenim gören 104 öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulamalar sonucunda öğrencilere akademik başarı testi ve açık uçlu kavram açıklama formu uygulanmıştır. Nicel verilerin değerlendirilmesinde paket program, nitel verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde “Mann Whitney U” ve “Wilcoxon İşaret testi” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, deney grubuna uygulanan analoji destekli matematik öğretiminin, kontrol grubuna uygulanan geleneksel yönteme göre öğrencilerin kavramsal öğrenme düzeylerini artırmada daha etkili olduğu görülmüş, işlemsel bilgi düzeylerinde ise anlamlı bir fark oluşturmamıştır. Bu sonuç, deney grubuna uygulanan analoji destekli matematik öğretiminin kontrol grubuna uygulanan geleneksel yönteme göre öğrencilerin kavramsal öğrenme düzeylerini artırmada daha etkili olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Williamson, V. M. ve Westbrook, S. L. (1994). A Cross-Age Study Of The Understanding Five Concepts. Journal Of Research In Science Teaching, 31 (2), 147-165.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223–238.
  • Baki, A., (1998). Matematik öğretiminde işlemsel ve kavramsal bilginin dengelenmesi. Atatürk Üniversitesi 40. Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempozyumu, Özel sayı, 250-258 , Erzurum.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi (1–5. sınıflar Iiçin). Ankara: Pegem A.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Else, M., Clement, J. ve Ramírez, M. (2003) Should Different Types Of Analogies Be Treated Diferently İn İnstruction? Observations From Middle-School Life Science Curriculum. Proceedings Of The National Association For Research İn Science Teaching (Narst), Philadelphia, Eeuu, Marzo 23-26
  • Glynn, S. M. (1994). Teaching science with analogies: a strategy for teachers and textbook authors. National reading research center-report 15.
  • Harrison A.G. ve Treagust, D.F. (1993). Teaching with analogies: A case study in grade 10 optics. Journal of Research in Science Teaching, 30, 1291–1307.
  • İşleyen, T. ve Işık, A. (2003). Conceptual knowledge in mathematics education, Journal of The Korea Society of Mathematical behavior Vol. 7 (2), 91-99.
  • Karasar, N. (2005) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Nelissen, J. M. C. ve Tomic, W. (1998). Representations in Mathematics Education. Washington, DC: ERIC Clearinghouse.
  • Schmeiser, C. B. ve Welch, C. J. (2006). Test Development. In R.L. Brennan (Ed.), Educational Measurement, National Council On Measurement in Education & American Council On Education (4th Ed.).(Pp. 307-353). Westport, Ct: Praeger
  • Seferoğlu, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegema yayıncılık.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA.
  • Yurdabakan, İ. (2008). Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçlarının Nitelikleri. Erkan, S. ve Gömleksiz, M., (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (38-66) .Nobel Yayın Dağıtım. Ankara
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Dinçer 0000-0003-4767-7791

Süha Yılmaz 0000-0002-8330-9403

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dinçer, B., & Yılmaz, S. (2020). Matematiksel Kavramların Öğretiminde Dijital Ortamdaki Analoji Kullanımının Akademik Başarıya Etkisinin Araştırılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 326-345.