Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticileriyle İlgili Algılanan Güç Mesafesinin Okul İklimi Üzerindeki Yansımaları: Öğretmen Perspektifiyle Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 2, 1241 - 1265, 28.08.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1415871

Öz

Bu çalışma, öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi ve okul iklimi algılarını belirlemeyi ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüş betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Rize ilinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, bu evrenden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 343 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak için Örgütsel Güç Mesafesi Ölçeği ve Okul İklimi Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler, t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Korelasyon ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi teknikleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi algısı düşük düzeyde, okul iklimi algısı ise yüksek düzeydedir. Öğretmenlerin algıları, cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık göstermezken, mesleki hizmet süresi ve okul türü açısından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Örgütsel güç mesafesi ile okul iklimi arasında negatif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur. Örgütsel güç mesafesinin, okul ikliminin anlamlı bir yordayıcısı olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akar, A. (2006). İlköğretim okullarında öğretmen algılarına göre yöneticilerin, yöneticilik becerilerinin örgüt iklimine katkısı (Ankara ili örneği). (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akbaba, A. ve Erdoğan, H. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmen görüşlerine göre okul ikliminin oluşması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 211-227.
  • Alaca, M. F. (2022). Kültürel sermaye ile okul iklimi ilişkisine yönelik öğretmen görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2012). Okul yöneticilerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1833-1852.
  • Arı, S. (2011). Örgüt ikliminin işle bütünleşme üzerine etkisi ve bir uygulama. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, A. (2019). Sosyal adalet liderliği ve etik iklim arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, H. (2022). The relationship between teachers' perceived power distance and organizational silence in school management. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(3), 644-664.
  • Atalay, M.Ö., Aydemir, P. ve Acuner T. (2021). İşgörenlerin örgütsel güç mesafesi algılarının demografik faktörlere göre incelenmesi: Trabzon ilinde ampirik bir araştırma. Social Science Development Journal, 7(29), 139-162.
  • Ateş, A. (2019). Öğretmenlerin mizaçları ile güç mesafesi algıları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atmaca, T. (2021). Öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi ve örgütsel muhalefet algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 8(1), 11-27.
  • Aydın, M. (2000). Çağdaş eğitim denetimi (4. baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Aydoğan, İ. (2019). Öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordayıcısı olarak okul iklimi algıları. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayık, A. ve Diş, O. (2015). Okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik rolleri ile örgüt İklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(3), 337-359.
  • Bakkal, M. (2019). Okul müdürlerinin eğitimsel liderlik standartlarını karşılama düzeyleri ile öğretmenlerin okul iklimi algıları ve motivasyonları arasındaki ilişki: Sultanbeyli ilçesi örneği. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüleri, İstanbul.
  • Bakkal, M. ve Radmard, S. (2020). Okul müdürlerinin eğitimsel liderlik standartlarını karşılama düzeyleri ile öğretmenlerin okul iklimi algıları ve motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 163-195.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul, okul geliştirme. Kuram, uygulama ve araştırma. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Baykal, İ. (2007). İlköğretim okullarının örgüt ikliminin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi), Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bayrak, S. (2001). Yönetimde bir ihmal konusu olarak güç ve güç yönetimi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 23-42.
  • Berberoğlu, G. (2004). Yönetim ve organizasyon. C. Koparal (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1457, Açıköğretim Fakültesi Yayını 774.
  • Bryman, A. ve Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with spss release on for windows. Philadelphia: Routledge.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (Editör). (2013). Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canlı, S., Demirtaş, H. ve Özer N. (2018). Okul iklimi ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 17(4), 1797-1811.
  • Capone, V., Joshanloo, M. ve Park, M. (2019). Burnout, depression, efficacy beliefs, and work-related variables among school teachers. International Journal of Educational Research, 95, 97-108.
  • Cerit, Y. (2005). Okul ve öğretmenlik. M. D. Karslı (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem.
  • Chen, N., Chao, M., Xie, H. ve Tjosvold, D. (2017). Transforming cross-cultural conflict into collaboration. Cross Cultural & Strategic Management, 25(1), 70-95.
  • Chiang, C. ve Hsieh, T. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: the mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 180-190.
  • Collie, R., Shapka, J. ve Perry, N. (2011). Predicting teacher commitment: the impact of school climate and social–emotional learning. Psychology in the Schools, 48(10), 1034-1048.
  • Cortina K.S., Arel S. ve Smith-Darden J.P. (2017). School belonging in different cultures: the effects of ındividualism and power distance. Frontiers Education, 2(56), 1-12.
  • Çağlar, D. (2001). Yönetim-kültür bağlamında Türk yönetim modelinin saptanmasına yönelik kavramsal bir çalışma. Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 3(3), 125-148.
  • Çağlayan, E. (2013). The relationship between school climate perceptions and school size and status. e-International Journal of Educational Research, 4(4), 100-116.
  • Çalık, T. ve Kurt, T. (2010). Okul iklimi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(157), 167-180.
  • Çavdar, M. (2021). Öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi algılarının incelenmesi (Diyarbakır ili örneği). Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(10), 107-136.
  • Çiçek Sağlam, A. ve Göl Dede, B. (2020). Öğretmenlerin güç mesafesi algıları ile örgütsel sessizlikleri arasındaki ilişki. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 1-23.
  • Daniels, M., ve Greguras, G. (2014). Exploring the nature of power distance. Journal of Management, 40(5), 1202-1229. Deniz, A. (2013). Okullarda güç mesafesi ve bağlılık arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Dilbaz Sayın, S. S. (2017). Okul iklimi ile öğretmen performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • DiPaola, M. ve Guy, S. (2009). The impact of organizational justice on climate and trust in high schools. Journal of School Leadership, 19(4), 382-405.
  • Doğan, S. (2011). Genel lise öğrencilerinin algılarına göre okul tahripçiliği ile okul iklimi arasındaki ilişki. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dönmez, Ş. (2016). Ortaokul öğrencilerinde okul iklimi, okula bağlılık ve okul yaşam kalitesi algısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Dyer, W. (1979). Caring and power. California Management Review, 21(4), 84-89.
  • Ekşi, F. (2006). Rehber öğretmenlerin okul iklimi algıları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekşi, H., Türk, T. ve Avcu, A. (2017). Maryland güvenli ve destekleyici okul iklimi ölçeği (MGDOİ)’nin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4),1882-1899.
  • Erdoğdu, M. Y. ve Umurkan, F. (2014). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik rollerinin yordanmasında okul ikliminin etkileri. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 155-172.
  • Erkutlu, H. ve Chafra, J. (2016). Impact of behavioral integrity on organizational identification. Management Research Review, 39(6), 672-691.
  • Erol, E. (2014). Eğitim fakültelerinde örgütsel iklim ile örgütsel politika algısı arasındaki ilişki. (Doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ertürk, E. (2014). Sosyal mübadele teorisi bağlamında güç mesafesi ve örgütsel adalet algılamalarının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. (Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Genç, N. (2010). Meslek yüksekokulları için yönetim ve organizasyon (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Getmez, D. (2018). Okul müdürlerinin iletişim becerileri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güzel, K. N. (2022). Güç mesafesinin işe yabancılaşmaya etkisi: Sağlık çalışanları üzerine bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, İşletme Enstitüsü, Sakarya.
  • Halo, L. M. (2015). Cam tavan sendromu ve güç mesafesi ilişkisi: Akademisyenler üzerinde uygulamalı bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Halpin, A. W. (1966). Theoryand research in administration. New York: Macmillan.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. ve Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the Mind. London: McGraw Hill.
  • Hoy, W. K. (2003). School Climate. In J.W. Guhtrie (Eds.), Encylopedia of Education (pp. 2121-2124), New York: Thompson Gale. Hoy, W. K., Tarter, T. J., ve Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organisational climate. London: Sage.
  • Hoy, W. ve Clover, S. (1986). Elementary school climate: a revision of the OCDQ. Educational Administration Quarterly, 22(1), 93-110.
  • Jahangırov, N. (2012). Kültürel bir değişken olarak güç mesafesi ve cam tavan engeli arasındaki ilişkiler üzerine ampirik bir araştırma. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Jehanzeb, K. ve Mohanty, J. (2019). The mediating role of organizational commitment between organizational justice and organizational citizenship behavior. Personnel Review, 49(2), 445-468.
  • Karadağ, E., Baloğlu, N., Korkmaz, T. ve Çalışkan, N. (2008). Eğitim kurumlarında örgüt iklimi ve örgüt etkinlik algısı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 63-71.
  • Karaman, A. (2008). Profesyonel yöneticilerde güç yönetimi. Konya: Eğitim Akademi.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (33. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keçeli, İ. (2022). İlkokul öğretmenlerinin okul iklimi algıları ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Kemikkıran, N. (2015). Güç mesafesi yüksekse eşitsizlik mi istenir? Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 70(2), 317- 344.
  • Kırel, Ç. (1998). Örgütlerde güç kullanımı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1031.
  • Kinter, O. (2016). Örtük liderlik kuramı çerçevesinde güç mesafesi ile dönüşümcü ve etkileşimci liderlik ilişkisi. (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kişmir, F.S. (2021). Ortaöğretim öğretmenlerinin okul iklimi algıları ile örgütsel sapma algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Rize.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford.
  • Ko, W. ve Kang, H. (2019). Effect of leadership style and organizational climate on employees' food safety and hygiene behaviors in the institutional food service of schools. Food Science & Nutrition, 7(6), 2131-2143. Kocabıyık, M. (2017). Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının yordanmasında, okul yöneticilerinin kullandıkları güç mesafesi ve örgütsel adaletin etkisi. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçel, T. (2015). İşletme yöneticiliği. (16. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Loi, R., Lam, L. ve Chan, K. (2011). Coping with job insecurity: the role of procedural justice, ethical leadership and power distance orientation. Journal of Business Ethics, 108(3), 361-372.
  • Lotulung, M., Senduk, J., Kambey, E. ve Paturusi, A. (2017). Predictors of organizational commitment moderated by job satisfaction: What can we learn from Indonesia? JEHD, 6(3).
  • Marcus, A. ve Gould, E. W. (2000). Crosscurrents: cultural dimensions and global web user-ınterface design. Interactions, 7(4), 32-46.
  • Masry-Herzallah, A. ve Da’as, R. (2020). Cultural values, school innovative climate and organizational affective commitment: a study of Israeli teachers. International Journal of Educational Management, 35(2), 496-512. McCarley, T., Peters, M. ve Decman, J. (2014). Transformational leadership related to school climate. Educational Management Administration & Leadership, 44(2), 322-342.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Şeker, G. (2010). Öğretmenlerin algılarına göre ilköğretim okullarının örgütsel iklimi. İnönü üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 12(1). 1-26.
  • Montejo, H. ve Patino, E. (2021). Organizational climate in select public elementary schools in Cebu City: A reality check. Journal of Education and Culture Studies, 5(5), 45.
  • Mullins, Laurie J. (1996). Management and organisational behaviour (4th ed.). London: Pitman.
  • Münüsoğlu, Z. (2022). Sosyal adalet liderliği ve okul iklimi arasındaki ilişkiye yönelik öğrenci görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Niranga, W. ve Dharmadasa, M. (2021). Support for innovations and innovative behavior: a moderating effect of power distance in innovative behaviour of middle and lower level employees in Sri Lanka. Proceedings of International Conference on Business Management, 17. 1405-1421.
  • Özen, Y. ve Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 394-422.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2004). Örgütsel davranış. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özkan, R. (2014). Administrative and cultural values adopted by primary school teachers: Nigde sample. International Online Journal of Educational Sciences, 6(1), 198-213.
  • Öztürk, M. ve Zembat, R. (2015). Okulöncesi yöneticilerinin yaratıcı liderlik özellikleri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 31, 455-467.
  • Peker, Ö. (1993). Okullarda örgütsel havanın çözümlenmesinde bir yöntem. Türkiye Orta Doğu Amme İdaresi Dergisi, 26(4), 21-43.
  • Pesania, G. (2022). Mediating effect of transformational leadership style of school heads on the relationship between organizational climate and self-esteem of teachers. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 06(10), 347-361.
  • Rhee, J., Dedahanov, A. ve Lee, D. (2014). Relationships among power distance, collectivism, punishment, and acquiescent, defensive, or prosocial silence. Social Behavior and Personality,42(5), 705–720.
  • Saygılı, G. (2010). Öğretmenlerin kişilik özellikleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Sancaktepe ilçesi örneği), (Yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Seçkin, E. ve Mamaci, M. (2022). Örgütsel iletişimin örgütsel muhalefet, algılanan örgütsel güç mesafesi ve psikolojik sermaye ilişkileri açısından incelenmesi. Iş Te Davranış Dergisi, 7(2), 51-61.
  • Seday, M.Ş. (2021). Öğretmen algılarına göre okul iklimi ile lider üye etkileşimi arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Sular, M. (2017). Lise öğrencilerinin okula yabancılaşmasında okul iklimi ve okulda iletişimin rolü. (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Şeremet, G.G. (2022). Hastanelerde sağlık çalışanlarının güç mesafesi ve örgütsel yabancılaşma ilişkisinde örgütsel adaletin aracılık rolü: Ankara ili örneği. (Doktora tezi). Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü, Eğitim Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, M. Ş. (1998). Yönetim ve organizasyon. (4. Baskı). Konya: Damla Ofset Matbaacılık.
  • Şişman, M. (2012). Eğitimde mükemmellik arayışı etkili okullar (3. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2005). Eğitim ve okul yönetimi. Edt. Yüksel Özden, Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tableman, B. (2004) School climate and learning. Best Practice Briefs, 31, 1-10.
  • Taymaz, H. (2015). Eğitim sisteminde teftiş kavramlar ilkeler yöntemler (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Topaloğlu, A. (2009). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan yöneticilerin örgütsel amaçları gerçekleştirmedeki yeterlikleri. (Yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Turan, S. (2006). Eğitim liderliği, okul yönetimlerini geliştirme programı ders notları. Ankara: MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Ulus, A. B. ve Kanbur, A. (2020). Güç mesafesi ve örgütsel adaletin politik davranışlar üzerindeki etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3451-3466.
  • Uslu, O. (2013). Güç mesafesi algısının örgütsel güvene etkisi: Bir devlet üniversitesi örneği. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Uslu, O. ve Ardıç, K. (2013). Güç mesafesi örgütsel güveni etkiler mi? Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 313-338.
  • Uygur, M. ve Yıldırım, A. (2011). İlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlik rolleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 72-81.
  • Wang, D., Su, Z. ve Yang, D. (2011). Organizational culture and knowledge creation capability. Journal of Knowledge Management, 15(3), 363-373.
  • Weber, M. (2012). Bürokrasi ve otorite. (Çev: H. Bahadır Akın). Ankara: Adres Yayınları.
  • Welsh, W. N. (2000). The effects of school climate on school disorder. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 567(1), 88-107.
  • Yeşil, S. (2012). Türkiye‟nin Ulusal Kültürel Özellikleri ve Yenilikçilik Potansiyeli Arasındaki İlişki Açısından Bir Değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(17), 33-62.
  • Yıldırım, B. ve Deniz, A. (2014). The relationship between power distance and organizational commitment in primary schools. Educational Research and Reviews, 9(19), 750-760.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2013). Örgütsel iklim ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-11.
  • Yorulmaz, Y.İ. (2021). Öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi algılarının eğitim örgütlerine yansımaları, yapısal nedenleri ve yapılaşması. (Doktora tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Yorulmaz, Y.İ., Çolak, İ., Altınkurt, Y. ve Yılmaz K. (2018). Örgütsel güç mesafesi ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 8(4), 671-686.
  • Zaleznik, A. (1998). Managers and leaders: Are they different? Harvard business review on leadership. Boston: Harvard Business School Press. Zıblım, L. (2020). Okul yöneticilerinin kullandığı güç kaynakları ile öğretmenlerin güç mesafesi arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Zıblım, L. ve Ertürk, A. (2022). The organizational power applied by school principals and its effect on teachers’ perception of power distance. Participatory Educational Research, 9(5), 26-42.
Toplam 112 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Özdemir 0000-0002-1667-550X

Gökhan Kahveci 0000-0001-6753-3395

Erken Görünüm Tarihi 11 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2024
Kabul Tarihi 14 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdemir, H., & Kahveci, G. (2024). Okul Yöneticileriyle İlgili Algılanan Güç Mesafesinin Okul İklimi Üzerindeki Yansımaları: Öğretmen Perspektifiyle Bir Araştırma. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 1241-1265. https://doi.org/10.51460/baebd.1415871