Bu araştırmanın amacı 4-6 yaş çocukların yakın arkadaşa yönelik algılarını ve beklentilerini keşfetmek ve yakın arkadaşlarıyla çatışma çözme yollarını incelemektir. Türkiye’de bir il merkezinde okul öncesi eğitime devam eden 25 çocuk yarı yapılandırılmış bir mülakata katılmış ve en iyi arkadaşlarıyla birlikte kendilerini resmetmişlerdir. Çocuklarla birebir yapılan görüşme sonrası elde edilen veriler, yakın arkadaşlık algıları, çatışma ve çözüm yolları, yakın arkadaşlarla ilişkili ortamlar olmak üzere üç tema altında incelenmiştir. Sonuçlar, çocukların en iyi arkadaşlarını hem kendi cinsiyetleri hem de kendileri ile benzer ilgi ve özelliğe sahip çocuklardan seçtikleri ve yaşça büyük çocukların en iyi arkadaşlarından daha fazla şefkat talep ettiklerini göstermektedir. Çocuklar yakın arkadaşlığı ise oyun oynamak olarak tanımlamışlardır. Ayrıca küçük çocukların dramatik oyunları tercih ettiği, yaş ilerledikçe ise hareketli oyunları tercih etme eğiliminde oldukları tespit edilmiştir. Çocukların çatışma çözme stratejileri incelendiğinde, yaş ilerledikçe özür dilemenin çatışma çözümünde yeterli olduğu konusunda ortak bir anlayışın olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma sonuçları öfkeli ve saldırgan davranışların küçük çocukların arkadaşları ile ilişkilerinin bozulmasına sebep olduğunu göstermektedir. Bu araştırma, öğretmenlere ve ebeveynlere, çocukların sosyal beceri gelişimini desteklemek ve sağlıklı arkadaşlık ilişkileri kurmalarına yardımcı olmak amacıyla çeşitli öneriler sunmuştur.
“ Yakın arkadaşlık” “arkadaş beklentileri” “okul öncesi dönem”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |