Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Müdürlerinin Dağıtımcı Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin İş Performansı Arasındaki İlişki: Örgütsel İletişim İkliminin Aracı Rolü

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 3209 - 3228
https://doi.org/10.51460/baebd.1472054

Öz

Bu çalışma, okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışlarının öğretmenlerin iş performansında örgütsel iletişimin aracı rolünü incelemek amacıyla yürütülmüştür. Bu amaç doğrultusunda 2023 - 2024 eğitim öğretim yılı İstanbul ili Kağıthane ilçesinde ilkokul, ortaokul ve lise olmak üzere çeşitli düzeylerde görevli 385 öğretmenden oluşmaktadır. Bu araştırma verileri Demografik Bilgi Formu, Dağıtımcı Liderlik Ölçeği, Öğretmen İş Performansı Ölçeği ve Örgütsel İletişim Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada ilk olarak dağıtımcı liderlik ve dağıtımcı liderlik davranışlarını sonrasın da iş performansı ve öğretmenlerin iş performansı ile son olarak da örgütsek iletişim ve örgütsel iletişimin aracı rolü kavramı hakkında bilgiler verilmiş ve daha sonra kavramlar arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni ile aracı değişkenin bağımlı değişken üzerinde üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler için Korelasyon Analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), Regresyon Analizi ve Process Hayes ile Aracılık Testinden yararlanılmıştır. Yapılan araştırmaya göre okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışının öğretmen iş performansında örgütsel iletişimin tam aracı rolü olduğu sonucuna ulaşıldı.

Kaynakça

  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi. Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Albrecht, K. (2006). Sosyal zeka. Timaş Yayınları.
  • Ataay, İ. D. (1988). İşletmelerde insangücü verimliliğini etkileyen faktörler. MESS Yayın.
  • Atıgan, F., & Özkan, P. (2023). Okul müdürlerinin vizyoner liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 6(1), 23-45. doi: 10.52848/ijls.1220833
  • Ayık, A. & Fidan, M. (2014). İlköğretim kurumlarında örgütsel iletişim ile okul kültürü arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 108-134.
  • Back, A. L., Fromme, E. K. & Meier, D. E. (2019). Training clinicians with communication skills needed to match medical treatments to patient values. Journal of the American Geriatrics Society, 67(S2), 435-441.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi SBE Dergisi,7(1), 231-274.
  • Bakioğlu, A. & Kurnaz, Ö. (2011). Araştırmada Kalite (1. baskı). Nobel Yayın Dağıtımi
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  • Barrett, B. (2002). ln at the deep end, loughborough: Amateur Swimming Association/Nspcc

The Relationship Between Distributed Leadership Behaviors of School Principals and Teachers' Job Performance: The Mediating Role of Organizational Communication Climate

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 3209 - 3228
https://doi.org/10.51460/baebd.1472054

Öz

Abstract. This study was conducted to examine the mediating role of organizational communication climate in the relationship between distributed leadership behaviors of school principals and teachers' job performance.The relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The research sample consists of 385 teachers working at various levels, including primary school, secondary school and high school, in the Kağıthane district of Istanbul province in the 2023 - 2024 academic year. Research data were obtained using the Demographic Information Form, Distributed Leadership Scale, Teacher Job Performance Scale and Organizational Communication Climate Scale. In the study, information was given about distributed leadership and distributed leadership behaviors, then job performance and teachers' job performance, and finally about the concept of organizational communication and the mediating role of organizational communication climate, and then the relationships between the concepts were investigated. The effects of the independent variable of the research and the mediator variable on the dependent variable were examined. Correlation Analysis, Regression Analysis and Process Hayes and Mediation Test were used for the data obtained in the research. According to the research findings, it has been concluded that organizational communication climate has a full mediating role in school principals' distributed leadership behavior in predicting teacher job performance. When school principals distribute tasks by taking into account teachers' interests, desires and skills, it can increase teachers' job performance.

Kaynakça

  • Akal, Z. (2000). İşletmelerde performans ölçüm ve denetimi. Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Albrecht, K. (2006). Sosyal zeka. Timaş Yayınları.
  • Ataay, İ. D. (1988). İşletmelerde insangücü verimliliğini etkileyen faktörler. MESS Yayın.
  • Atıgan, F., & Özkan, P. (2023). Okul müdürlerinin vizyoner liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 6(1), 23-45. doi: 10.52848/ijls.1220833
  • Ayık, A. & Fidan, M. (2014). İlköğretim kurumlarında örgütsel iletişim ile okul kültürü arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 108-134.
  • Back, A. L., Fromme, E. K. & Meier, D. E. (2019). Training clinicians with communication skills needed to match medical treatments to patient values. Journal of the American Geriatrics Society, 67(S2), 435-441.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi SBE Dergisi,7(1), 231-274.
  • Bakioğlu, A. & Kurnaz, Ö. (2011). Araştırmada Kalite (1. baskı). Nobel Yayın Dağıtımi
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  • Barrett, B. (2002). ln at the deep end, loughborough: Amateur Swimming Association/Nspcc
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tufan Uludağ 0009-0004-7756-8793

Orkun Osman Bilgivar 0000-0001-7002-6191

Erken Görünüm Tarihi 14 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2024
Kabul Tarihi 17 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uludağ, T., & Bilgivar, O. O. (2024). Okul Müdürlerinin Dağıtımcı Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin İş Performansı Arasındaki İlişki: Örgütsel İletişim İkliminin Aracı Rolü. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 3209-3228. https://doi.org/10.51460/baebd.1472054