Bu araştırmada, “Öğrenci Psikolojik İhtiyaçları İçin Müdür Desteği Ölçeğinin” (ÖPİMDÖ) Türkçeye ve Türk kültürüne uyarlanmasına yönelik geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırma tarama modeline uygun ve kesitsel bir araştırmadır. Ölçeğin orijinal formu dokuz madde ve tek alt faktörden oluşmaktadır. Bu kapsamda ilk olarak ölçeğin Türkçe çeviri işlemleri ardından kapsam ve dil geçerliğine ilişkin işlemler yürütülmüştür. Kapsam ve dil geçerliği sonrası oluşturulan Türkçe ölçek formuyla Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan 322 öğretmenden elde edilen veriler üzerinden geçerlik ve güvenirliğe yönelik analizler gerçekleştirilmiştir. Yapı geçerliği bağlamında kullanılan açımlayıcı faktör analizi (AFA) ile birinci düzey ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonuçları ölçeğin Türk kültürüne uyarlanmasının dokuz maddeden ve üç alt faktörden oluştuğuna işaret etmiştir. Ölçeğin alt faktörleri ilgili literatürle uyumlu olarak “Yetkinlik Desteği, Özerklik Desteği ve İlişkisel Destek” şeklinde adlandırılmıştır. Ayrıca, iç tutarlık katsayısı; yetkinlik desteği, özerklik desteği, ilişkisel destek ve ölçeğin tamamında sırasıyla 0.76, 0.90, 0.83, 0.90 olarak hesaplanmıştır Araştırma sonucunda “Öğrenci Psikolojik İhtiyaçları İçin Müdür Desteği Ölçeğinin” Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik açısından yeterli olduğu ve öğrencilerin psikolojik ihtiyaçları için müdür desteğini ölçmek amacıyla kullanılabileceği anlaşılmıştır.
Geçerlik ve güvenirlik okul müdürü öğrenci psikolojik ihtiyacı ölçek uyarlama
In this study, validity and reliability analyses were conducted for the adaptation of the ‘Principal Support for Student Psychological Needs Scale’ (PSSPNS) into Turkish and Turkish culture. The research is a cross-sectional study in accordance with the survey model. The original form of the scale consists of nine items and one sub-factor. In this context, firstly, the Turkish translation of the scale was carried out and then the procedures related to content and language validity were carried out. After the content and language validity, validity and reliability analyses were carried out on the data obtained from 322 teachers working in different provinces of Turkey with the Turkish scale form. The results of exploratory factor analysis (EFA) and first-order and second-order confirmatory factor analysis (CFA) used in the context of construct validity indicated that the adaptation of the scale to Turkish culture consisted of nine items and three sub-factors. The sub-factors of the scale were named as ‘Competence Support, Autonomy Support and Relational Support’ in line with the related literature. In addition, the internal consistency coefficient was calculated as 0.76, 0.90, 0.83, 0.90 for competence support, autonomy support, relatedness support and the whole scale respectively. As a result of the research, it was understood that the Turkish form of the ‘Principal Support for Students Psychological Needs Scale’ was sufficient in terms of validity and reliability and could be used to measure principal support for students’ psychological needs.
Validity and reliability school principal student psychological need scale adaptation
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 18 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |