Objective: This study aimed to determine opinions and knowledge of high school students about substance use and abuse.
Method: This study is carried out between January and March 2020 with 515 high school students aged between 14 and 18 and from 3 different high schools in Ankara. A questionnaire searching for views and knowledge on subtance abuse and a sociodemographic form were prepared and applied by researchers.
Results: 53.2% of the participants were male and 49.5+ of them were in their first year of high school education. 58.6% of the students did not receive any education about substance abuse, 93% of them told that young people should be informed about the issue. Besides 76.9% stated that young people did not have sufficient knowledge about substance abuse. A statistically significant difference is found between students’ gender and their school classes, and their views about substance abuse.
Conclusion: High school students need trainings and education about preventing substance abuse . Providing trainings, conferances, seminars to students, families and school managements related to substance addiction prevention could be beneficial.
Amaç: Bu çalışmada, lise öğrencilerinin madde kullanımı ve bağımlılığına yönelik görüş ve bilgilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma 2019-2020 eğitim öğretim döneminde Ankara Keçiören‘de 3 lisede öğrenim görmekte olan 14-18 yaş arası 515 lise öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan ve uygulanan sosyodemografik form, madde bağımlılığına yönelik görüş ve bilgi içeren soru formu kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %53,2’si erkek, %49,5’i birinci sınıfa devam etmektedir. Araştırmada yer alan öğrencilerin %58,6’sı madde bağımlılığı konusunda eğitim almadığı, %93’ü gençlerin bu konuda bilgilendirilmesi gerektiğini, %76,9’unun gençlerin madde bağımlılığı konusunda bilgilerinin yeterli olmadığını belirtmiştir. Öğrencilerin cinsiyetleri ve öğrenim gördüğü sınıflar ile madde bağımlılığına yönelik bazı görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin madde bağımlılığını önlemeye yönelik eğitimlere ihtiyacı olduğu görülmektedir. Öğrencilere, okul yönetimi ve ailelere verilecek eğitim, konferans, seminer gibi madde bağımlılığı ile bilgilendirme ve mücadele programlarının yararlı olacağı önerilmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Madde Bağımlılığı |
| Bölüm | Araştırma |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
| Kabul Tarihi | 22 Haziran 2020 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 |