Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: Özel Sayı 1, 286 - 299, 27.02.2023

Öz

Bu çalışmada önemli bir şaraplık üzüm çeşidimiz olan Öküzgözü üzümünden elde edilen farklı firmalara ait sofralık kırmızı şarapların CATA (Tanımlayıcı Seçme Analizi) yöntemi ile duyusal tanımlayıcıları belirlenmiş ve şarapların tüketici duyusal karakterizasyonu gerçekleştirilmiştir. CATA soru listesi için eğitimli panelistler tarafından gerçekleştirilen ön oturumlar ile 23 tanımlayıcı belirlenmiştir. Eğitimsiz 50 panelistten her şarap örneği için, CATA listesinde bulunan terimlerden uygun olanları seçmesi istenmiştir. Aynı zamanda katılımcıların demografik verileri ile beğenileri arasındaki ilişkiyi incelemek için beğeni testi (9 puanlık hedonik skala) uygulanmış ve katılımcılardan demografik bilgileri (cinsiyet, yaş, şehir, tüketim sıklığı) istenmiştir. Elde edilen CATA verilerinin analizi ve birbirleri ile olan ilişkisinin istatiksel olarak incelenmesinde Uyum Analizi (CA) gerçekleştirilmiştir. Aynı tarz beğeni eğilimi gösteren panelistlerin gruplandırılması için Hiyerarşik Kümeleme Analizi (AHC) yöntemi kullanılmış ve panelistler 3 gruba ayrılmıştır. CATA verileri ve beğeni sonuçları ile birlikte Tercih Haritası (preference mapping) oluşturulmuştur. CATA sonucunda; genel olarak, dengeli, kırmızı renkli, aromatik ve kırmızı meyve gibi terimler ile tanımlanmış genç Öküzgözü şaraplarının tüketici tarafından daha çok tercih edildiği saptanmış ve belirlenen bu tanımlayıcıların tüketici beğenisini istatiksel olarak pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir. Genç tüketicilere yönelik piyasaya yeni bir ürün sunulmak istenildiğinde, ürünün CATA yöntemi ile belirlenen tanımlayıcılarla karakterize edilmesi, ürünün piyasada daha kalıcı olmasını ve tercih edilmesini sağlayacaktır.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat, Veterinerlik ve Gıda Bilimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Darıcı

Abdullah Özonur Bu kişi benim

Turgut Cabaroğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Şubat 2023
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Darıcı, M., Özonur, A., & Cabaroğlu, T. (2023). Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi. Bahçe, 52(Özel Sayı 1), 286-299.
AMA Darıcı M, Özonur A, Cabaroğlu T. Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi. Bahçe. Şubat 2023;52(Özel Sayı 1):286-299.
Chicago Darıcı, Merve, Abdullah Özonur, ve Turgut Cabaroğlu. “Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi”. Bahçe 52, sy. Özel Sayı 1 (Şubat 2023): 286-99.
EndNote Darıcı M, Özonur A, Cabaroğlu T (01 Şubat 2023) Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi. Bahçe 52 Özel Sayı 1 286–299.
IEEE M. Darıcı, A. Özonur, ve T. Cabaroğlu, “Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi”, Bahçe, c. 52, sy. Özel Sayı 1, ss. 286–299, 2023.
ISNAD Darıcı, Merve vd. “Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi”. Bahçe 52/Özel Sayı 1 (Şubat 2023), 286-299.
JAMA Darıcı M, Özonur A, Cabaroğlu T. Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi. Bahçe. 2023;52:286–299.
MLA Darıcı, Merve vd. “Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi”. Bahçe, c. 52, sy. Özel Sayı 1, 2023, ss. 286-99.
Vancouver Darıcı M, Özonur A, Cabaroğlu T. Öküzgözü Şaraplarının CATA (Check-All-That-Apply) Yöntemi İle Tüketici Duyusal Karakterizasyonu Ve Tüketici Beğenisinin Belirlenmesi. Bahçe. 2023;52(Özel Sayı 1):286-99.

BAHÇE
bahcejournal@gmail.com
https://bahcejournal.org
Atatürk Bahçe Kültürleri Merkez Araştırma Enstitüsü, Yalova