This study aimed to investigate classroom teachers’ experiences on the use of digital stories in the mathematics teaching process by using the phenomenological research design. Digital stories and lesson plans prepared by the researcher for each primary school grade mathematics course were distributed to the participating teachers during the data collection process. Teachers were asked to teach their lessons with the digital story appropriate for the grade level. The classroom teachers stated that teaching mathematics with digital storytelling provided concretization of abstract concepts, ensured retention, increased attention towards the lesson, and facilitated the transfer of what they learned to real life. The danger of turning the use of technology into a habit, the hardship of preparing digital story meratials that could address students’ individual differences, insufficient technological equipment in the teaching environment, and problems related to time-consuming nature of the practice were main disadvantages of teaching mathematics via digital stories.
Ethics committee permission was obtained from Kirşehir Ahi Evran University Social Sciences and Humanities Scientific Research and Publication Ethics Committee.
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin matematik öğretim sürecinde dijital öykü kullanılmasına yönelik deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmış ve bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim araştırması deseni kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde, matematik dersi kapsamında araştırmacı tarafından ilkokulun her kademesi için hazırlanan dijital öyküler ve ders planları katılımcı öğretmenlere dağıtılmıştır. Öğretmenlerden öğretim yaptıkları sınıf seviyesine uygun olan dijital öyküyle birlikte derslerini işlemeleri istenmiştir. Bulgular doğrultusunda öğretmenlerin matematik öğretiminin dijital öyküyle yürütülmesinin soyut kavramları somutlaştırma, akılda kalıcılığı sağlama, dikkati derse çekme, yaşama transferi kolaylaştırmayı sağladığı yönünde olumlu görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin matematik öğretiminde dijital öykünün kullanılmasının dezavantajları kapsamındaysa teknoloji kullanımının alışkanlığa dönüşmesi, öğrencilerin bireysel farklılıkları, öğretim ortamındaki teknolojik donanımın yetersiz olması, zaman alması şeklinde olumsuzlukların ortaya çıkabileceğinden bahsettikleri görülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |